Εκ πρώτης όψεως η τεχνολογία είναι συνώνυμη με την αύξηση της παραγωγικότητας. Όμως μια νέα έρευνα της Microsoft, που έγινε σε 20.000 Ευρωπαίους εργαζόμενους, δείχνει ότι η τεχνολογία και ιδίως η δυνατότητα διαρκούς συνδεσιμότητας μπορεί να γυρίσει «μπούμερανγκ», προκαλώντας στρες και τελικά μειώνοντας την παραγωγικότητα αρκετών εργαζομένων.
Πολλοί εργαζόμενοι δήλωσαν ότι κυρίως ο καταιγισμός από μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), αλλά επίσης από μηνύματα SMS και άλλες ηλεκτρονικές ειδοποιήσεις συχνά τους αποσπά την προσοχή και τους εμποδίζει να συγκεντρωθούν, ιδίως αν συνυπολογισθούν οι αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Όπως επεσήμανε ένας ειδικός, πολλοί εργαζόμενοι στην εποχή μας υποφέρουν από υψηλά επίπεδα τεχνοστρές, μιας ειδικής μορφής άγχους που σχετίζεται με τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας που βιώνεται ως διασπαστική.
Η δειγματοληπτική έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε σε 21 ευρωπαϊκές χώρες, σύμφωνα με το BBC, αποκαλύπτει ότι μόνο ένας στους δέκα εργαζόμενους (ποσοστό 11,4%) αισθάνεται πραγματικά παραγωγικός.
«Οι σύγχρονοι εργαζόμενοι διαθέτουν μια αφθονία τεχνολογίας στα ακροδάχτυλά τους, αλλά αυτό δεν μεταφράζεται κατ’ ανάγκην σε θετική επίπτωση» αναφέρουν οι ερευνητές.
Η Microsoft επεσήμανε τους κινδύνους από τη «συνεχή συνδεσιμότητα», που έχει δημιουργήσει προσδοκίες ότι οι εργαζόμενοι πρέπει ανά πάσα ώρα και στιγμή να ανταποκρίνονται στα μηνύματα και στα αιτήματα επικοινωνίας που δέχονται μέσω smartphones, tablets και κάθε είδους υπολογιστές.
Αυτό έχει ως συνέπεια το ωράριο των εργαζομένων να γίνεται εκ των πραγμάτων «λάστιχο» και να ξεφεύγει από τα τυπικά όρια. Αν και υποτίθεται ότι οι περισσότερες ώρες εργασίας από οπουδήποτε (στο γραφείο, στο σπίτι, στις καφετέριες και εν κινήσει στο δρόμο) φέρνουν μεγαλύτερη παραγωγικότητα, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Τελικά το τεχνοστρές δεν υποσκάπτει μόνο την προσωπική ζωή και τον ελεύθερο χρόνο του εργαζόμενου, αλλά και τις ίδιες τις επιδόσεις στη δουλειά του.
Η Microsoft προτείνει σε κάθε εταιρεία να υιοθετήσει μια σωστή «ψηφιακή κουλτούρα», η οποία θα βελτιώνει τον τρόπο που χρησιμοποιεί την τεχνολογία και το πώς νιώθουν οι εργαζόμενοι, κάτι που θα τους κάνει και πιο παραγωγικούς. Μια προϋπόθεση γι’ αυτό είναι π.χ. να τεθούν χρονικά όρια στο πότε μπορούν να στέλνονται εργασιακά e-mails στους εργαζόμενους και ποια χρονικά περιθώρια έχουν αυτοί για να ανταποκριθούν στα μηνύματα.