Ποια θα είναι τα σημεία κλειδιά του 3ου Posidonia Sea Tourism Forum; Αναμένεται αυξημένη κίνηση από την Κίνα;
Όσον αφορά στην Κίνα, φέτος είναι το έτος ελληνοκινεζικής ναυτιλιακής συνεργασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, η πρεσβεία της Κίνας στην Ελλάδα, μαζί με το υπουργείο Εμπορίου της Χαϊνάν, που είναι ένας σημαντικός τουριστικός προορισμός της Κίνας, αποφάσισαν να διοργανώσουν ένα σεμινάριο μέσα στα Ποσειδώνια για να προβάλλουν προοπτικές συνεργασίας μεταξύ των ελληνικών φορέων τουρισμού και των αντίστοιχων κινεζικών.
Επιπλέον, διοργάνωσαν τέσσερις επιχειρηματικές αποστολές από την Κίνα, από την Χαϊνάν, την Σαγκάη, την Τιανζίν και το Σενζέν, οι οποίες θα έρθουν με το σύνολο των τουριστικών φορέων τους, που περιλαμβάνει τα λιμάνια, τους τουριστικούς οργανισμούς, τα υπουργεία εμπορίου και εταιρίες ανάπτυξης τουριστικών υποδομών για να γνωρίσουν τους Έλληνες να ανταλλάξουν τεχνογνωσία και να αναζητήσουν ευκαιρίες συνεργασίας.
Πόσος σημαντικός εκτιμάτε ότι είναι ο οικονομικός αντίκτυπος της κρουαζιέρας; Και πόσες νέες θέσεις εργασίας υπολογίζεται ότι θα μπορούσαν να δημιουργηθούν τα προσεχή χρόνια;
Ο αντίκτυπος νομίζω ότι μπορεί να είναι πολύ μεγάλος. Το Ναυτικό Επιμελητήριο της Ελλάδας σε μελέτη του αναφέρει ότι η κρουαζιέρα και ο θαλάσσιος τουρισμός μπορούν να αποφέρουν στην Ελλάδα εν δυνάμει 1 δισ. ευρώ το χρόνο και να δημιουργήσουν 40.000 νέες θέσεις εργασίας.
Φέτος η Ελλάδα αναμένεται να φιλοξενήσει 5 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιερόπλοιων. Σημασία όμως δεν έχει μόνο ο οικονομικός αντίκτυπος καθώς κάθε ένας από αυτούς ξοδεύει κατά μέσο όρο 75 ευρώ σε κάθε προορισμό.
Πιο σημαντικό είναι το γεγονός ότι 5 εκατομμύρια άνθρωποι θα γνωρίσουν την Ελλάδα, θα την αγαπήσουν πιθανώς και θα αποφασίσουν να έρθουν του χρόνου και να μείνουν σε κάποιο ξενοδοχείο, σε κάποιο ελληνικό νησί. Με λίγα λόγια, η κρουαζιέρα είναι ένα ταξίδι εξοικείωσης, το οποίο λειτουργεί ως δωρεάν διαφήμιση για την Ελλάδα.
Ποιες είναι οι πιθανές στρεβλώσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν στη λειτουργία και την εξυπηρέτηση της κρουαζιέρας;
Τα τελευταία χρόνια έχουν γίνει μεγάλα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση με σημαντικότερο την άρση του καμποτάζ. Εντούτοις, δυστυχώς ως χώρα έχουμε ακόμη κάποια προβλήματα σε επίπεδο υποδομών. Και δεν αναφέρομαι μόνο σε λιμενικές υποδομές. Είναι το θέμα των συνδέσεων των λιμανιών με τα αεροδρόμια, ελλιπή δυνατότητα των αεροδρομίων να φιλοξενήσουν μεγάλα αεροπλάνα αλλά και δυστυχώς, λόγω της κρίσης, η Ελλάδα έχει χάσει πολλές πτήσεις.
Όπως γνωρίζετε, η μεγαλύτερη αγορά κρουαζιέρας είναι η αμερικανική. Για να γεμίσει ένα κρουαζιερόπλοιο στην Αθήνα πρέπει να προσγειωθούν πέντε Jumbo 747 με 5.000 επιβάτες. Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχουν τέτοιες αεροπορικές συνδέσεις. ΄Αρα πρέπει να γίνουν βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Το home porting (σημείο αφετηρίας της κρουαζιέρας) θέλει δουλειά ακόμα. Νομικά τα προβλήματα έχουν λυθεί. Ωστόσο, η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό πρέπει να βελτιωθεί. Να μην υπάρχει ανησυχία στις εταιρείες κρουαζιέρας για την οικονομική κατάσταση της χώρας αλλά και εξαλειφτεί ο κίνδυνος απεργιών που μας ταλαιπώρησε τα τελευταία χρόνια.
Στο πλαίσιο του 3ου Posidonia Sea Tourism Forum υπάρχει ειδικό πάνελ για τις μαρίνες και το yachting. Ποια είναι τα πιθανά οικονομικά οφέλη από την ανάπτυξη των δύο αυτών τομέων του θαλάσσιου τουρισμού;
Η ελληνική αγορά δεν έχει εκτιμήσει όσο έπρεπε τα οικονομικά οφέλη από την ανάπτυξη μαρίνων. ΄Αλλες χώρες στη Μεσόγειο, όπως η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία έχουν αναπτύξει τις μαρίνες τους. Θα σας αναφέρω ενδεικτικά οικονομικά στοιχεία από την Ένωση Μαρίνων της Ισπανίας, και ειδικότερα από τις Βαλεαρίδες Νήσους. Κάθε 100 νέες θέσεις γιοτ σε μια μαρίνα, δημιουργούν 5 νέες θέσεις εντός της μαρίνας και 100 νέες θέσεις εργασίας στην τοπική οικονομία που περιβάλλει τη μαρίνα.
Εάν ένας απλός τουρίστας αφήνει σε μια πόλη 60 ευρώ κατά μέσο όρο την ημέρα, ο τουρίστας του yachting αφήνει 120 ευρώ την ημέρα. Ο λόγος είναι ότι έχει να πληρώσει κόστος ελλιμενισμού, έξοδα επισκευών αλλά και τροφοδοσίας. Το yachting είναι μια μορφή τουρισμού που η χώρα μας πρέπει να κυνηγήσει περισσότερο.