Σε ποιους κλάδους αυξήθηκαν οι μισθοί και σε ποιους παρέμειναν σταθεροί
Σταθεροποιητικές τάσεις αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις, αυξήσεις στις αποδοχές των εργαζόμενων, καταγράφει έρευνα της KPMG.
Στην έρευνα αποδοχών και παροχών αναλύονται οι τάσεις για τους μισθούς των εργαζομένων σε τέσσερις κλάδους στον ιδιωτικό τομέα: φαρμακευτικός και αγροχημικός κλάδος, ασφαλιστικός, λιανεμπόριο και κλάδος καταναλωτικών προϊόντων.
Σύμφωνα με την KPMG, η ελαφρώς βελτιωμένη εικόνα που παρατηρείται το 2014 σε σχέση με το 2013 για το σύνολο της αγοράς ενισχύεται και από το γεγονός ότι περιορίστηκαν οι μειώσεις θέσεων εργασίας στους περισσότερους κλάδους (εστιάζονται κυρίως στον κλάδο του λιανεμπορίου) και χορηγήθηκε υψηλότερο ποσοστό μεταβλητών αποδοχών ως ανταμοιβή για την απόδοση της προηγούμενης χρονιάς.
Αναφορικά με τις προβλέψεις για το 2015, χαρακτηριστικό της ρευστότητας που συνεχίζει να επικρατεί ακόμα στην ελληνική αγορά είναι το γεγονός ότι η πλειονότητα των εταιρειών δεν γνωρίζει ακόμα την πολιτική αυξήσεων που θα υιοθετήσει.
Αναλυτικά τα στοιχεία:
Σε ποιους κλάδους αυξήθηκαν οι μισθοί και σε ποιους παρέμειναν σταθεροί
Η έρευνα για τον φαρμακευτικό και αγροχημικό κλάδο παρουσιάζει αναλυτικά στοιχεία αποδοχών και παροχών για 131 γενικές και 36 εξειδικευμένες κλαδικές θέσεις εργασίας. Βασίζεται σε δείγμα 25 εταιρειών και περισσότερων από 3000 κατόχων θέσεων εργασίας στην ελληνική αγορά. Στην έρευνα, εκτός από θέσεις φαρμακευτικού κλάδου, περιλαμβάνονται και εξειδικευμένες θέσεις από εταιρείες με αγροχημικά (AGRO), μη συνταγογραφούμενα (ΟTC) προϊόντα καθώς και ιατρικά και διαγνωστικά μηχανήματα (MD).
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας:
– Ποσοστό 82% των εταιρειών του δείγματος έδωσαν το 2014 αυξήσεις σε τουλάχιστον μία κατηγορία εργαζομένων και το ποσοστό της αύξησης για το σύνολο του δείγματος (συμπεριλαμβανομένων των μηδενικών αυξήσεων) ήταν 1,0% (διάμεσος).
Σε ποιους κλάδους αυξήθηκαν οι μισθοί και σε ποιους παρέμειναν σταθεροί
– Αναφορικά με τις προβλέψεις για το 2015, 14% των εταιρειών του δείγματος δεν έκαναν οποιαδήποτε πρόβλεψη, 23% προέβλεψαν μηδενικές αυξήσεις, ενώ για το υπόλοιπο δείγμα (63%) τo ποσοστό της αύξησης που αναμένεται να δοθεί είναι 1,5% (διάμεσος).
– Καμία εταιρεία από το σύνολο του δείγματος δεν προχώρησε σε μειώσεις βασικών αποδοχών των εργαζομένων της για το 2014 και επίσης καμία δεν σχεδιάζει να προχωρήσει σε μειώσεις το 2015.
– Το ποσό που πληρώθηκε ως πριμ απόδοσης το 2014 για τα αποτελέσματα του 2013 ανήλθε στο 23% των ετήσιων βασικών αποδοχών, αυξημένο κατά πέντε ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με αυτό που πληρώθηκε το 2013 για τα αποτελέσματα του 2012.
Η έρευνα για τον ασφαλιστικό κλάδο παρουσιάζει αναλυτικά στοιχεία αποδοχών και παροχών για 123 θέσεις εργασίας και βασίζεται σε δείγμα 16 εταιρειών και 2796 κατόχων θέσεων εργασίας στην ελληνική αγορά.
– Ποσοστό 56% των εταιρειών του δείγματος έδωσαν μηδενικές αυξήσεις το 2014 σε όλους τους εργαζομένους, ενώ το υπόλοιπο δείγμα προχώρησε σε αυξήσεις για το σύνολο ή μέρος των εργαζομένων. Το μέσο ποσοστό της αύξησης που δόθηκε το 2014 από το σύνολο του δείγματος (συμπεριλαμβανομένων των μηδενικών αυξήσεων) ανέρχεται σε 0,7%, ενώ η διάμεσος σε 0,0%.
Ποσοστό 50% των εταιρειών του δείγματος προβλέπουν μηδενικές αυξήσεις για το 2015.
– Το ποσό που πληρώθηκε ως πριμ απόδοσης το 2014 για τα αποτελέσματα του 2013 ανήλθε στο 8,5% των ετήσιων βασικών αποδοχών, αυξημένο σε σχέση με αυτό που πληρώθηκε την προηγούμενη χρονιά.
– Μόνο δύο εταιρείες από το σύνολο του δείγματος προχώρησαν μέσα στο 2014 ή σκέφτονται να προχωρήσουν σε μείωση θέσεων εργασίας, για λόγους μείωσης δαπανών, συγχώνευσης τμημάτων και παύσης δραστηριοτήτων.
Η έρευνα για τον κλάδο καταναλωτικών προϊόντων παρουσιάζει αναλυτικά στοιχεία αποδοχών και παροχών για 139 θέσεις εργασίας και βασίζεται σε δείγμα 32 εταιρειών και 4157 κατόχων θέσεων εργασίας στην ελληνική αγορά.
– Ποσοστό 55% των εταιρειών του δείγματος έδωσαν μηδενικές αυξήσεις σε όλες τις κατηγορίες των εργαζομένων και 38% έδωσαν αυξήσεις σε όλες ή τουλάχιστον μια κατηγορία εργαζομένων. Το ποσοστό της αύξησης που δόθηκε το 2014 από το σύνολο του δείγματος (συμπεριλαμβανομένων των μηδενικών αυξήσεων) ήταν 0,5% (μέσος όρος).
– Ποσοστό 7% των εταιρειών του δείγματος προχώρησαν σε μειώσεις βασικών αποδοχών το 2014, ενώ καμία από τις συμμετέχουσες εταιρείες δεν προβλέπεται να προχωρήσει σε μειώσεις το 2015.
– Αναφορικά με τις προβλέψεις για τα 2015, 48% των εταιρειών του δείγματος δεν έκαναν οποιαδήποτε πρόβλεψη, 31% προέβλεψαν μηδενικές αυξήσεις, ενώ για το υπόλοιπο δείγμα (21%) τo ποσοστό της αύξησης που αναμένεται να δοθεί είναι 1,8% (διάμεσος).
– Το ποσό που πληρώθηκε ως πριμ απόδοσης το 2014 για τα αποτελέσματα του 2013 ανήλθε στο 11% των ετήσιων βασικών αποδοχών, ελαφρώς μειωμένο σε σχέση με αυτό που πληρώθηκε την προηγούμενη χρονιά.
Η έρευνα για τον κλάδο του λιανεμπορίου παρουσιάζει αναλυτικά στοιχεία αποδοχών και παροχών για 123 θέσεις εργασίας και βασίζεται σε δείγμα 26 εταιρειών και 13306 κατόχων θέσεων εργασίας στην ελληνική αγορά.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα:
– Ποσοστό 57% των εταιρειών του δείγματος έδωσαν μηδενικές αυξήσεις σε όλες τις κατηγορίες των εργαζομένων, ενώ το μέσο ποσοστό της αύξησης που δόθηκε το 2014 από το σύνολο του δείγματος (συμπεριλαμβανομένων των μηδενικών αυξήσεων) ανέρχεται σε 0,6%.
– Αναφορικά με τις προβλέψεις για το 2015, ποσοστό 65% των εταιρειών του δείγματος δεν έκαναν οποιαδήποτε πρόβλεψη, 22% προέβλεψαν μηδενικές αυξήσεις για το σύνολο των εργαζομένων, ενώ 13% προέβλεψαν ότι θα δοθούν αυξήσεις σε μία τουλάχιστον κατηγορία εργαζομένων, που κατά μέσο όρο ανέρχεται στο 1,8%.
– Το ποσό που πληρώθηκε ως πριμ απόδοσης το 2014 για τα αποτελέσματα του 2013 ανήλθε στο 7,8% των ετήσιων βασικών αποδοχών, ιδιαίτερα αυξημένο σε σχέση με αυτό που πληρώθηκε την προηγούμενη χρονιά.
– Ποσοστό 13% των εταιρειών του συνόλου του δείγματος προχώρησαν μέσα στο 2014 σε μείωση θέσεων εργασίας, για λόγους κυρίως μείωσης δαπανών και μείωσης της εμπορική δραστηριότητας/ κύκλου εργασιών.