Αντιμέτωποι με εντελώς νέα δεδομένα, αναφορικά με τις προωθητικές ενέργειες και τις προσφορές που ισχύουν για τα βασικά αγαθά στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αναμένεται να βρεθούν το προσεχές διάστημα οι καταναλωτές.
Και αυτό γιατί μέσα στον Μάρτιο αναμένεται η εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, με στόχο να εξαλειφθούν οριστικά οι παραπλανητικές πρακτικές.
Ο νέος Κώδικας θα τεθεί σε εφαρμογή εντός του επόμενου μήνα, ωστόσο οι φορείς της αγοράς έχουν ζητήσει μια μεταβατική περίοδο έως τις αρχές του καλοκαιριού, προκειμένου οι εκπρόσωποι του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων να έχουν τον απαραίτητο χρόνο για να εφαρμόσουν το νέο πλαίσιο.
Τι προβλέπει ο νέος Κώδικας Δεοντολογίας
Ο νέος Κώδικας για τις ανακοινώσεις περί μείωσης τιμών φέρνει μια σειρά σαρωτικών αλλαγών στο ράφι.
Πλέον, οι προσφορές, είτε πρόκειται για ποσοστό έκπτωσης, είτε για ακριβές ποσό, θα υπολογίζονται σύμφωνα με τη χαμηλότερη τιμή που εφαρμόστηκε τις τελευταίες 30 ημέρες και όχι με βάση την προτεινόμενη τιμή που ισχύει μέχρι σήμερα.
Από το νέο πλαίσιο, δε, θα εξαιρεθούν τα νωπά τρόφιμα (φρούτα, λαχανικά, κρέας, φρέσκο γάλα, τυρί, γιαούρτι), καθώς όπως είναι φυσικό δεν μπορεί να ισχύσει για αυτά ο κανόνας των 30 ημερών, δεδομένης της μικρής διάρκειας ζωής τους.
Σε ό,τι αφορά τις προσφορές τύπου «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» που αποτελούν την πιο χαρακτηριστική μορφή προωθητικών ενεργειών εδώ και πάρα πολλά χρόνια στα ράφια των σούπερ μάρκετ, θα εμπίπτουν στο νομοθετικό πλαίσιο που αφορά στις αθέμιτες εμπορικές πρακτικές. Ωστόσο, δεν θα υπαχθούν στη διάταξη περί χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών.
Ειδικότερα, με βάση το νέο πλαίσιο, ένα προϊόν που πωλείται με τη μορφή προωθητικής ενέργειας τύπου «1+1 δώρο», θα συνεχίσει να πωλείται και με αυτόν τον τρόπο, ωστόσο πλέον θα πρέπει υποχρεωτικά να πωλείται και μεμονωμένα στο ράφι. Αυτό σημαίνει ότι οι προσφορές τύπου «1+1 δώρο» ή «2+1 δώρο» δεν σταματούν. Αντίθετα, θα συνεχίσουν να υπάρχουν, ωστόσο τα ίδια προϊόντα θα πρέπει να βρίσκονται διαθέσιμα προς πώληση και ξεχωριστά.
«Πιο σπάνιες, αλλά πιο ειλικρινείς και πιο πραγματικές οι προσφορές»
«Βρισκόμαστε πολύ κοντά στην εφαρμογή του νέου Κώδικα», ανέφερε την περασμένη Δευτέρα ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, μετά το πέρας έκτακτης συνάντησης που είχε με τη βιομηχανία τροφίμων, τις πολυεθνικές και τα σούπερ μάρκετ.
«Εργαζόμαστε όλοι μαζί για τον νέο κώδικα Δεοντολογίας και θέλω να είναι όλοι σύμφωνοι», τόνισε, υπενθυμίζοντας πως στόχος του νέου πλαισίου είναι να μην υπάρχουν «παραπλανητικές προσφορές», αλλά και ο καταναλωτής να καταστεί σταδιακά πιο ενεργός και πιο ενημερωμένος.
«Αναφορικά με τον κώδικα Δεοντολογίας για τις προσφορές και τις εκπτώσεις, αναμένουμε τις τελευταίες διευκρινήσεις. Μπαίνουμε σε μια περίοδο εφαρμογής και μέχρι τις αρχές του καλοκαιριού θα είναι σε πλήρη εφαρμογή», δήλωνε με τη σειρά του ο πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος και πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου METRO ΑΕΒΕ, Αριστοτέλης Παντελιάδης, μιλώντας στις αρχές του μήνα στους δημοσιογράφους στο περιθώριο της έκθεσης HORECA. Όπως χαρακτηριστικά εξηγούσε «οι κατ’ όνομα προσφορές θα αλλάξουν, διότι είναι συνεχείς προσφορές. Θα σταματήσουν να υπάρχουν. Όταν ένα προϊόν κυκλοφορεί όλο τον χρόνο με έκπτωση είναι στρέβλωση και δεν φέρνει τίποτα στον καταναλωτή. Πλέον οι εκπτώσεις θα γίνουν πιο σπάνιες αλλά πιο πραγματικές, πιο αραιές αλλά πιο δυνατές».
«Αυτό που έχει σημασία είναι η μέση τιμή του προϊόντος της χρονιάς και εκτιμώ ότι αυτό δεν θα αλλάξει. Θα αναπροσαρμοστεί η πολιτική κάποιων προμηθευτών αλλά η τιμή τελικά πιστεύω ότι θα μείνει ίδια», σχολίαζε, σημειώνοντας πως το όφελος θα είναι «η μεγαλύτερη καθαρότητα τιμών για τον καταναλωτή. Θα ξέρει ότι αυτό που βλέπει είναι μια πραγματική προσφορά και ότι τον άλλο μήνα δεν θα είναι. Όταν κάποια προϊόντα είναι σε προσφορά όλο τον χρόνο, αυτό είναι πλασματική προσφορά».
«Το στοίχημα του νέου Κώδικα είναι πως θα εφαρμοστεί στην πράξη. Η εφαρμογή του είναι το ζητούμενο», έχει πολλάκις δηλώσει από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος, Απόστολος Πεταλάς.
Όπως δε, προκύπτει από τα στοιχεία που ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα η εταιρεία Circana, το 2024 το σύνολο των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ ανήλθε στα 12,14 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 2,6% έναντι του 2023, με το 82,2% του κύκλου εργασιών να προέρχεται από την κατηγορία των τροφίμων (συσκευασμένων και χύμα), όπερ σημαίνει πως περισσότερα από οκτώ στα δέκα ευρώ που ξοδεύουν οι καταναλωτές στα σούπερ μάρκετ αφορούν αποκλειστικά στις αγορές τροφίμων.
Ειδικότερα, πέρυσι οι πωλήσεις τροφίμων σε αξία ανήλθαν μια ανάσα από τα 10 δισ. ευρώ και συγκεκριμένα στα επίπεδα των 9,95 δισ. ευρώ, με τον όγκο να ενισχύεται κατά 2,8%.
Όπως, δε, επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά, οι προωθητικές ενέργειες και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εξακολουθούν να συντηρούν μεγάλο μέρος της κατανάλωσης στα τρόφιμα, καθώς τα τελευταία χρόνια το καταναλωτικό κοινό χρειάστηκε να αναζητήσει νέους και οικονομικότερους τρόπους προκειμένου να προμηθευτεί τα βασικά είδη διατροφής.
Σύμφωνα με τα εν λόγω στοιχεία, το 2024 στα τρόφιμα το 25,6% πωλήθηκε υπό καθεστώς προσφοράς, ενώ σημαντικό μερίδιο διατήρησε και η ιδιωτική ετικέτα. Ειδικότερα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας διαμορφώθηκε στο 26,7% επί του συνόλου των προϊόντων που πωλήθηκαν στα ράφια των σούπερ μάρκετ, αυξημένο κατά 4,4 μονάδες έναντι του 2023, ενώ στο τρόφιμο η ιδιωτική ετικέτα είχε μερίδιο 27,4% από 26,7% το 2023.