Στο αρχείο θα μπαίνουν οι φορολογικές υποθέσεις στην περίπτωση που εκδοθεί εντολή ελέγχου αλλά δεν έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος εντός διετίας. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου που θα κατατεθεί προσεχώς στη Βουλή τίθεται ανώτατο χρονικό όριο για τη διενέργεια των ελέγχων με στόχο να μη βρίσκονται οι επιχειρήσεις σε μόνιμη ομηρία.
Επίσης,, με άλλη διάταξη του νομοσχεδίου μειώνονται τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις έως 50% στην περίπτωση που ο φορολογούμενους αναγνωρίσει την κύρια οφειλή του. Αλλαγές αναμένονται και στις διατάξεις που αφορούν τις παλαιές ρυθμίσεις της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης καθώς και των 100-120 δόσεων, με στόχο να ενταχθούν όσο το δυνατόν περισσότεροι οφειλέτες στη ρύθμιση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, σχεδιάζονται τα εξής:
- Ελεγχοι. Oπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, από τη στιγμή που θα ξεκινήσει ο έλεγχος, αυτός θα πρέπει να ολοκληρωθεί εντός ενός έτους και υπό προϋποθέσεις μπορεί να παραταθεί για ακόμα ένα χρόνο, σε διαφορετική περίπτωση, όπως σημειώνουν, ο έλεγχος θα μπαίνει στο αρχείο. Αυτό σημαίνει εμμέσως ότι οι υποθέσεις που δεν θα ολοκληρωθούν εντός του ανωτέρω διαστήματος επί της ουσίας «παραγράφονται», ενώ για τις υπόλοιπες περιπτώσεις θα ισχύει η 5ετής παραγραφή.
Την ίδια στιγμή, οι ελεγκτές που έχουν αναλάβει τον έλεγχο θα πρέπει να αιτιολογήσουν, στην περίπτωση μη ολοκλήρωσης του ελέγχου, τους λόγους και ενδεχομένως να έχουν αρνητική αξιολόγηση από τους προϊσταμένους τους. Στόχος της ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας είναι να μην υπερφορτώνεται ο ελεγκτικός μηχανισμός με ελέγχους που είναι αδύνατον να ολοκληρωθούν αλλά και να μην είναι εγκλωβισμένες οι επιχειρήσεις από την ΑΑΔΕ με υποθέσεις που «αραχνιάζουν» στα συρτάρια των ελεγκτών. Σύμφωνα με τη διάταξη του νομοσχεδίου, τίθεται ανώτατο χρονικό όριο για την ολοκλήρωση του φορολογικού ελέγχου, κατ’ αρχήν ένα έτος από την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου με δυνατότητα παράτασης για 6 μήνες αν έχει ξεκινήσει ο έλεγχος και άλλους 6 μήνες με την προϋπόθεση ότι το διάστημα αυτό είναι εφικτή η ολοκλήρωση του ελέγχου.
- Μείωση προστίμων. Με τη νέα διαδικασία εξώδικης επίλυσης φορολογικών διαφορών που εισάγει το σχέδιο νόμου μπορούν να μειωθούν τα πρόστιμα και οι προσαυξήσεις έως 50%. Οσο πιο γρήγορα γίνει η αποδοχή της οφειλής από τον φορολογούμενο τόσο μεγαλύτερη θα είναι και η έκπτωση. Η διαδικασία αφορά όσους αναγνωρίζουν την οφειλή τους και δεν προσφεύγουν στα διοικητικά δικαστήρια για να ακυρώσουν τον φορολογικό έλεγχο και τον φόρο που τους έχει προσδιορίσει η εφορία. Ουσιαστικά πρόκειται για τη μετεξέλιξη της εξώδικης επιτροπής φορολογικών διαφορών που ισχύει σήμερα, με τη διαφορά ότι όλη η διαδικασία θα γίνεται αυτοματοποιημένα.
Οπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, χιλιάδες υποθέσεις φορολογικών διαφορών θα μπορούν να κλείνουν με δήλωση του ίδιου του φορολογουμένου. Σύμφωνα με τη διάταξη, οι προσαυξήσεις και τα πρόστιμα που οφείλονται μειώνονται, αν ο φορολογούμενος αποδεχθεί την κύρια οφειλή του με αυτοματοποιημένη διαδικασία ανάλογα με πιο στάδιο θα γίνει η αποδοχή του αποτελέσματος του ελέγχου και συγκεκριμένα:
- Μετά την κοινοποίηση της εντολής ελέγχου ή πρόσκλησης παροχής πληροφοριών και έως την κοινοποίηση προσωρινού προσδιορισμού του φόρου.
- Μετά την κοινοποίηση του προσωρινού προσδιορισμού του φόρου και μέχρι την κοινοποίηση της οριστικής πράξης διορθωτικού προσδιορισμού φόρου.
- Μετά την κοινοποίηση της οριστικής πράξης προσδιορισμού φόρου, ενόσω διαρκεί η προθεσμία για την άσκηση ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών (ΔΕΔ) και μέχρι την έκδοση απόφασης επ’ αυτής, και
- Από την έκδοση της απόφασης της ΔΕΔ, ενόσω διαρκεί η προθεσμία για την άσκηση προσφυγής και πριν από την πρώτη συζήτησή της ενώπιον του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου. 3. Ρυθμίσεις. Οσον αφορά τις διευκολύνσεις που εισάγει το σχέδιο νόμου του ΥΠΕΘΟ, με την αποπληρωμή εφάπαξ των απλήρωτων δόσεων για να μπορέσουν οι οφειλέτες να επανενταχθούν στις ρυθμίσεις, θα πρέπει να γίνει νομοτεχνική βελτίωση και συμπλήρωση του σχετικού άρθρου 87. Με τη σημερινή του διατύπωση το υπό διαβούλευση κείμενο καλύπτει μόνο ενεργές ρυθμίσεις, οι οποίες όμως αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα. Για παράδειγμα, υπάρχουν περιπτώσεις που ο φορολογούμενος έχει πληρώσει με μικρή καθυστέρηση την οφειλόμενη δόση, ή βρίσκονται σε εκκρεμότητα επιστροφές φόρου που μπορούν να συμψηφιστούν με οφειλόμενες δόσεις. Οι ρυθμίσεις αυτές έχουν κρατηθεί ενεργές από τους προϊστάμενους των εφοριών και θα μπορέσουν να ολοκληρωθούν κανονικά με την ψήφιση του νέου Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ). Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, πρόκειται για 232.000 τέτοιες περιπτώσεις, στις οποίες αναλογούν περί το 1,2 δισ. ευρώ οφειλών.