Σημαντικές αλλαγές έρχονται στον τρόπο που θα γίνονται οι φορολογικές δηλώσεις μισθωτών και συνταξιούχων χωρίς άλλα εισοδήματα, στο χρόνο παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων αλλά και το τυπικό τέλος της προσκόμισης βιβλίων για έλεγχο, με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο.
Συγκεκριμένα, ο υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χάρης Θεοχάρης, κατά το τελευταίο υπουργικό συμβούλιο, παρουσίασε ένα νέο νομοσχέδιο, το οποίο θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση τις επόμενες ημέρες από το αρμόδιο υπουργείο.
Μεταξύ άλλων, οι νέες διατάξεις προβλέπουν τα εξής:
Αυτόματες φορολογικές δηλώσεις. Αφορά μισθωτούς και συνταξιούχους, που δεν έχουν άλλη πηγή εισοδήματος, για τους οποίους η ΑΑΔΕ θα προσδιορίζει αυτόματα τη φορολογική τους υποχρέωση, αφού το εισόδημά τους θα είναι γνωστοποιημένο στην υπηρεσία. Υπολογίζεται πως από το 2025 σχεδόν όλες οι δηλώσεις θα μπορούν να υποβάλλονται αυτόματα.
Αλλαγές στους ελέγχους. Ενσωματώνονται νέα ψηφιακά εργαλεία και δυνατότητες στον τρόπο επιλογής υποθέσεων προς έλεγχο, με βάση τα κριτήρια ελεγκτικού κινδύνου που εφαρμόζονται από τη Φορολογική Διοίκηση. Οριοθετούνται οι έννοιες του μερικού, πλήρους και απομακρυσμένου ελέγχου και των αντίστοιχων εντολών, συσχετίζεται το εύρος της εντολής ελέγχου με την έκθεση ελέγχου και ορίζεται η μέγιστη διάρκεια του φορολογικού ελέγχου.
Αποκλειστικά ψηφιακή η επικοινωνία με την ΑΑΔΕ. Εισάγεται καθολικά η ψηφιακή/ηλεκτρονική επικοινωνία της Φορολογικής Διοίκησης με τον Φορολογούμενο ως προς την κοινοποίηση πράξεων, λοιπών εγγράφων και αρχείων. Η ρύθμιση αυτή παρέχει και το πλεονέκτημα της ακριβούς αποτύπωσης των συναλλαγών αυτών, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αμφισβητηθούν δικαστικά ο χρόνος, η μορφή και το περιεχόμενο της επικοινωνίας.
Ενημερότητα λόγω οφειλών σε τρίτους. Όταν απαιτείται επικοινωνία με άλλους φορείς για τη χορήγηση φορολογικής ενημερότητας αυτή θα γίνεται αποκλειστικά μέσω διαλειτουργικότητας.
Τέλος η προσκόμιση βιβλίων για έλεγχο στην εφορία. Οι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία απαλλάσσονται της υποχρέωσης προσκόμισης φορολογικών αρχείων, βιβλίων και στοιχείων προς έλεγχο, καθώς εφαρμόζεται πλέον καθολικά η διαβίβαση των στοιχείων αυτών μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας myDATA.
Έναρξη παραγραφής. Το διάστημα παραγραφής των φορολογικών υποθέσεων θα ξεκινάει από την ημερομηνία κοινοποίησης της οικείας πράξης στο φορολογούμενο.