Τη συνέχιση της εφαρμογής του μέτρου της επιδότησης καυσίμων και μετά τον Ιούνιο, καθώς επίσης και την τροποποίησή του ώστε να συμπεριληφθούν στους δικαιούχους και άλλοι φορολογούμενοι εξετάζει η κυβέρνηση. Σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές, η επιδότηση στην κατανάλωση βενζίνης και πετρελαίου κίνησης «θα επεκταθεί και θα διευρυνθεί το επόμενο διάστημα». Ωστόσο, όπως διευκρίνιζαν οι ίδιες πηγές, το πώς ακριβώς θα γίνει αυτή η επέκταση και η διεύρυνση «θα είναι συνάρτηση των αναγκών, των δυνατοτήτων του κρατικού προϋπολογισμού και των προτεραιοτήτων που θα τεθούν».
Επιπλέον, βάσει των ίδιων πληροφοριών, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναζητεί «δημοσιονομικό χώρο» 250 εκατ. ευρώ για να παρατείνει κατά ένα εξάμηνο ακόμη, έως την 31η Δεκεμβρίου 2022, την εφαρμογή μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στις υπηρεσίες μεταφορών (εισιτήρια λεωφορείων, τρένων, πλοίων και αεροπλάνων, κόμιστρα ταξί κ.λπ.), στον καφέ και τα λοιπά μη αλκοολούχα ποτά, καθώς επίσης και στο τουριστικό πακέτο.
Ο ΦΠΑ τροφίμων
Με αυτά τα δεδομένα περιορίζονται στο ελάχιστο οι πιθανότητες να επιλεγεί ως πρόσθετο μέτρο οικονομικής ενίσχυσης των νοικοκυριών η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα. Αρμόδια κυβερνητική πηγή ανέφερε ότι το συγκεκριμένο μέτρο έχει κοστολογηθεί και έχει εκτιμηθεί ότι θα προκαλέσει σημαντική απώλεια φορολογικών εσόδων, τονίζοντας παράλληλα ότι υπάρχουν άλλες προτεραιότητες για το τι μπορεί να υλοποιηθεί. Πρόσθεσε δε ότι τυχόν μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα δεν είναι σίγουρο ότι θα φθάσει στους καταναλωτές, καθώς είναι πολύ πιθανό «να χαθεί στην εφοδιαστική αλυσίδα».
Η ίδια πηγή υπενθύμισε ότι μέχρι τη Μεγάλη Πέμπτη θα έχουν καταβληθεί σε εκατομμύρια οικονομικά αδύναμους πολίτες και σε νοικοκυριά της μεσαίας τάξης οικονομικές ενισχύσεις συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, εντός των προσεχών 5 ημερών θα πληρωθούν:
– η «επιταγή ακρίβειας» των 200 ευρώ σε 1,7 εκατομμύριο χαμηλοσυνταξιούχους, αναπήρους και οικογενειάρχες με χαμηλά και μεσαία εισοδήματα,
– 47 εκατ. ευρώ στους αγρότες και τους κτηνοτρόφους, ποσό που αντιστοιχεί στο 2% του τζίρου του 2021,
– οι επιδοτήσεις στην κατανάλωση βενζίνης για τα νοικοκυριά με ετήσιο εισόδημα μέχρι 30.000 ευρώ, καθώς επίσης και επιδότηση της κατανάλωσης πετρελαίου κίνησης στους ιδιοκτήτες και τους οδηγούς ταξί.
Επιπλέον έκανε λόγο για πληρωμή άλλων 640 εκατ. ευρώ σε εκατομμύρια νοικοκυριά με τη μορφή της επιδότησης του ηλεκτρικού ρεύματος.
Τα πρόσθετα βάρη
Βεβαίως, παρά τις… φιλότιμες προσπάθειες της αρμόδιας κυβερνητικής πηγής να… αυγατίσει το συνολικό ποσό των φετινών παροχών, η αλήθεια είναι ότι όλα αυτά τα μέτρα δεν καλύπτουν παρά ένα πολύ μικρό μέρος του πρόσθετου οικονομικού βάρους που καλούνται να σηκώσουν τα ελληνικά νοικοκυριά αυτή τη δύσκολη περίοδο της νέας οικονομικής κρίσης.
Η ελληνική κυβέρνηση σε συνεργασία με τις υπόλοιπες κυβερνήσεις των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης εξετάζουν, πάντως, κι άλλες δυνατότητες παρεμβάσεων για να επιτύχουν τη μείωση του ενεργειακού κόστους. Σε αυτές περιλαμβάνεται η επιβολή πλαφόν στη χονδρική τιμή πώλησης του φυσικού αερίου και η αποσύνδεση των μεταβολών των τιμών του αερίου από τη διαμόρφωση του ύψους των τιμών στην αγορά ηλεκτρικού ρεύματος.
Αξίζει τέλος να σημειωθεί ότι στα μέτρα οικονομικών ενισχύσεων των νοικοκυριών η κυβέρνηση συμπεριλαμβάνει και την αύξηση του κατώτατου μισθού των ιδιωτικών υπαλλήλων από την 1η Μαΐου 2022. Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, «η αύξηση του κατώτατου μισθού θα πρέπει να βοηθάει τα εισοδήματα των πολιτών, αλλά να μη δημιουργεί αντικίνητρα στην ανάγκη περαιτέρω μείωσης της ανεργίας».