Προϋπολογισμός: Τα 12 επιπλέον μέτρα που θα τεθούν σε ισχύ το 2018

Η κυβέρνηση υπολογίζει σε 1 δισ. παραπάνω φόρους από την άμεση και την έμμεση φορολογία – Τι προβλέπει ο Προϋπολογισμός που κατατέθηκε στη Βουλή

Κατατέθηκε στη Βουλή από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Γιώργο Χουλιαράκη, ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2018, ο οποίος ενσωματώνει 12 μέτρα τα οποία έχουν ψηφιστεί από τον περασμένο Μάιο, αλλά ακόμη τα νοικοκυριά δεν τα έχουν βιώσει στην τσέπη τους.

Ο Κρατικός Προϋπολογισμός εισάγεται προς συζήτηση στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων την Πέμπτη 23 Νοεμβρίου για τέσσερις συνεδριάσεις. Η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής, θα αρχίσει την Δευτέρα, 18 Δεκεμβρίου και θα ολοκληρωθεί, μέσα σε πέντε συνεχείς συνεδριάσεις, την Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου, οπότε ο κρατικός Προϋπολογισμός θα ψηφιστεί τα μεσάνυχτα με ονομαστική ψηφοφορία.

Τα συν…

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο νέος προϋπολογισμός προβλέπει πρωτογενές πλεόνασμα 3,8% του ΑΕΠ – υψηλότερο τόσο από τις προβλέψεις του προσχεδίου που είχε κατατεθεί το προηγούμενο μήνα στη Βουλή όσο και από τον στόχο του 3,5% του ΑΕΠ που προβλέπει το πρόγραμμα οικονομικής πολιτικής- και ρυθμό ανάπτυξης 2,5%.

Παράλληλα θα προβλέπει την καταβολή του κοινωνικού μερίσματος ύψους 1,4 δισ. ευρώ από τη υπέρβαση του στόχου του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2017 καθώς και τα μέτρα στήριξης των πληγέντων από τις πρόσφατες θεομηνίες.

Και τα πλην…

Το 2018 θα τεθούν σε ισχύ 12 ψηφισμένα μέτρα από τα οποία ξεχωρίζουν:

οι παρεμβάσεις στα επιδόματα,

  • η αύξηση της εισφοράς για τους ελεύθερους επαγγελματίες,
  • η φορολόγηση δραστηριοτήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης ακινήτων (τύπου Airbnb),
  • η καθιέρωση φόρου διαμονής στα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια,
  • η κατάργηση της μείωσης του φόρου εισοδήματος για ιατρικές δαπάνες,
  • η κατάργηση της έκπτωσης κατά 1,5% στη φορολογία εισοδήματος,
  • ο φόρος υπεραξίας στις πωλήσεις των ακινήτων και
  • η αύξηση ΦΠΑ σε 32 νησιά.

Με αυτή τη «δωδεκάδα» η κυβέρνηση υπολογίζει σε 1 δισ. παραπάνω φόρους το 2018 από την άμεση και την έμμεση φορολογία.

Αν δεν αλλάξει κάτι στον τελικό λογαριασμό, οι άμεσοι φόροι προβλέπεται να φτάσουν στα 20,8 δισ. το 2018 από 20,4 δισ. φέτος και οι έμμεσοι στα 27,6 δισ. από 27 δισ. ευρώ που είναι η εκτίμηση για τη φετινή χρονιά. Τα συνολικά έσοδα του κράτους θα ανέλθουν στα 54,4 δισ., ενώ θα διατηρηθεί η πίεση στις δαπάνες οι οποίες το 2018 θα είναι μειωμένες κατά 400 εκατ. ευρώ στα 55,6 δισ.

Πού στηρίζονται οι προβλέψεις για ανάπτυξη το 2018:

  • θετική συνεισφορά από την ιδιωτική κατανάλωση (κατά 0,8% του πραγματικού ΑΕΠ), που ενισχύεται από την ταχύτερη αύξηση της απασχόλησης και τη συνεχιζόμενη μείωση της ανεργίας,
  • θετική συνεισφορά από τον ακαθάριστο σχηματισμό παγίου κεφαλαίου (κατά 1,4% του πραγματικού ΑΕΠ), που αναμένεται να αυξηθεί με διψήφιο ρυθμό λόγω του ευνοϊκότερου επενδυτικού περιβάλλοντος στη βάση των υλοποιούμενων μεταρρυθμίσεων του προγράμματος αλλά και της αυξημένης ζήτησης,
  • περαιτέρω βελτίωση του πραγματικού ελλείμματος στο ισοζύγιο αγαθών και υπηρεσιών, κατά 0,2% του ΑΕΠ, εν μέσω αυξήσεων στην εξαγωγική και εισαγωγική δραστηριότητα.

Ειδικότερα, στην άνοδο του ΑΕΠ θα συμβάλουν η αύξηση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 1,2% (από +0,9% εφέτος) και της δημόσιας κατανάλωσης κατά 0,2% (από +0,9% εφέτος). Επίσης, οι ιδιωτικές επενδύσεις προβλέπεται να αυξηθούν κατά 11,4% (από +5,1% εφέτος), ενώ οι εισαγωγές θα αυξηθούν κατά 4,6% και οι εξαγωγές κατά 3,8%.

Η ανεργία προβλέπεται να υποχωρήσει περαιτέρω το 2018 στο 18,4% από 19,9% εφέτος, ενώ ο εναρμονισμένος πληθωρισμός θα διαμορφωθεί στο 0,8% από 1,2% εφέτος.

Το δημόσιο χρέος προβλέπεται να διαμορφωθεί το 2018 στο 179,8% του ΑΕΠ (332 δισ. ευρώ) από 178,2% του ΑΕΠ (318,3 δισ. ευρώ) εφέτος.

Τα ορόσημα που θα κρίνουν την επίτευξη ή μη ρυθμού ανάπτυξης:

  • της ομαλής προόδου του προγράμματος στήριξης μέσω του ESM, έως την ολοκλήρωσή του τον Αύγουστο του 2018,
  • της ομαλής και ασφαλούς επιστροφής στις διεθνείς χρηματαγορές, με τη δημιουργία ενός ικανού ταμειακού αποθέματος ασφαλείας έναντι μελλοντικών κλονισμών στις διεθνείς αγορές,
  • της εφαρμογής των μεσοπρόθεσμων μέτρων για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους (συμπεριλαμβανομένης της πλήρους εξειδίκευσης του μηχανισμού προσαρμογής των μέτρων ελάφρυνσης στην πραγματική εξέλιξη του ΑΕΠ), και
  • της επικράτησης ομαλών συνθηκών στο διεθνές γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον, έναντι των διεθνών αναταράξεων που επενέργησαν από το 2015 (προσφυγική κρίση, εσωστρέφεια σε επίπεδο κρατών- μελών της ΕΕ, πολιτική αποκλίσεων από το γενικότερο πνεύμα της παγκόσμιας συνεργασίας).

Ωστόσο, επισημαίνεται ότι ο προϋπολογισμός του 2018 είναι ο τελευταίος που κατατίθεται στο πλαίσιο του προγράμματος μακροοικονομικής προσαρμογής και σηματοδοτεί την είσοδο της χώρας σε μία νέα περίοδο οικονομικής σταθερότητας. Όπως προβλέπει το Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018- 2021, στα έτη που ακολουθούν έχει εξασφαλιστεί ο αναγκαίος δημοσιονομικός χώρος ώστε να διευρυνθούν οι παρεμβάσεις ενίσχυσης της κοινωνικής προστασίας και να υλοποιηθούν οι σημαντικές μειώσεις φορολογικών συντελεστών νοικοκυριών και επιχειρήσεων.

Δείτε επίσης x

scroll to top

Συνεχίζοντας την περιήγησή σας στο e-dimosio.gr συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close