Επιχειρώντας να ενσωματώσει όλες τις αλλαγές που θεσμοθετήθηκαν τα τελευταία χρόνια αλλά και να προετοιμάσει το έδαφος για την επόμενη ημέρα, το Taxis μπαίνει σε φάση ριζικής αναμόρφωσης, μετά από διαγωνισμό που ολοκληρώθηκε, φέρνοντας τα πάνω- κάτω στην υποβολή δηλώσεων, στις σχέσεις πολίτη- Φορολογικής Διοίκησης και στους ελέγχους νέου τύπου.
Με βάση τη σύμβαση έργου, οι βασικές αλλαγές που έρχονται είναι οι εξής:
- Ανασχεδιασμός εντύπων και διαδικασιών: Θα αλλάξει η μορφή των δηλώσεων που θα πρέπει να υποβάλλονται από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, θα καταργηθούν ή/και θα συγχωνευθούν έντυπα και θα δημιουργηθούν νέα. Οι αλλαγές αυτές οδηγούν σε ευρύτερο ανασχεδιασμό του TAXIS και του TAXISnet καθώς επηρεάζουν τόσο τις απαιτούμενες ροές εργασιών στο TAXIS όσο και στο user interface για τις ηλεκτρονικές υποβολές μέσω TAXISnet. Ενδεικτικά αναφέρουμε το σχεδιασμό και ανάπτυξη εφαρμογών παραλαβής, εκκαθάρισης της δήλωσης εντύπου Ν, της αίτησης επιστροφής πιστωτικού υπολοίπου μέσω TAXISnet, εφαρμογών των μισθωτηρίων και συμφωνητικών, την αναμόρφωση της διαδικασίας επιστροφών ΦΠΑ, εφαρμογή του νέου Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας όπως ηλεκτρονική κοινοποίηση και ο υπολογισμός ημερήσιου τόκου, αυτοματοποίηση διαδικασιών όπως της επιστροφής φόρων, αναμόρφωση της πιστοποίησης και των εξουσιοδοτήσεων στο TAXISnet.
- •Ανάγκες νέας διαλειτουργικότητας άντλησης πληροφοριών από την πηγή: Θα υλοποιηθούν διασυνδέσεις για:
- άντληση πληροφοριών φορολογικού περιεχομένου από την πηγή προκειμένου να είναι εφικτή η υλοποίηση νέων διασταυρώσεων ή/και η κατάργηση προσκόμισης σχετικών βεβαιώσεων από τους πολίτες και τις επιχειρήσεις, προκειμένου να πιστοποιήσουν ποσά που αναφέρονται στις δηλώσεις τους.
- άντληση πληροφοριών για την ολοκλήρωση υπαρχόντων πληροφοριακών συστημάτων με το μητρώο φορολογουμένων, όπως για παράδειγμα διαλειτουργικότητα με το ΥΠΕΣ κατά την απόδοση Α.Φ.Μ. και την μεταβολή προσωπικών στοιχείων ή δημιουργία νέων μητρώων, όπως μητρώου πλοίων.
- Ανάγκες νέας διαλειτουργικότητας για αυτεπάγγελτη έκδοση βεβαιώσεων και πιστοποιητικών: Θα υλοποιηθούν νέα web services για αυτεπάγγελτη έκδοση βεβαιώσεων και πιστοποιητικών από άλλους φορείς του Δημοσίου και του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα, προκειμένου να απαλλαγεί ο πολίτης από την απαίτηση προσκόμισης «έντυπων» βεβαιώσεων και πιστοποιητικών. Οι ανάγκες αυτές γίνονται ακόμα πιο επιτακτικές καθώς το σύνολο των φορολογικών και οικονομικών συναλλαγών θα διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά, λόγω της συγχώνευσης των Δ.Ο.Υ.
- Ενοποίηση TAXIS-TAXISnet. Η Μνημονιακή υποχρέωση για συγχώνευση του πλήθους Δ.Ο.Υ. καθιστά επιτακτική την ανάγκη πλήρους ηλεκτρονικοποίησης του συνόλου των συναλλαγών των πολιτών και των επιχειρήσεων, καθώς δεν θα είναι δυνατή η προσέλευση τους αυτοπροσώπως στις Δ.Ο.Υ. για την εξυπηρέτησή τους. Μέχρι σήμερα, το TAXIS αποτελεί το back-office φορολογικό σύστημα και έχει το περιβάλλον εξυπηρέτησης του προσωπικού των Δ.Ο.Υ. για τις συναλλαγές των πολιτών και των επιχειρήσεων στις κατά τόπους Δ.Ο.Υ. Το TAXISnet παρέχει μέχρι σήμερα εναλλακτικό κανάλι εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων μέσω διαδικτύου, εναλλακτικό κανάλι που παρέχεται για υποσύνολο των δυνητικών συναλλαγών πολιτών και επιχειρήσεων με τις Δ.Ο.Υ. ενώ παράλληλα βασίζεται σε Βάσεις Δεδομένων και διασυνδέσεις του TAXIS. Με τη συγκεκριμένη δράση, θα ενοποιηθούν ουσιαστικά τα δύο πληροφοριακά συστήματα προκειμένου το σύνολο των συναλλαγών να διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά με ομοιόμορφο τρόπο μέσω του TAXISnet και και του Taxis. Ενδεικτικά αναφέρουμε την τροποποίηση και βελτίωση της εφαρμογής των παρακρατούμενων φόρων στο ΤΑΧΙS, ώστε να ταυτιστεί με αυτή του TAXISNET.
- Επερχόμενες αλλαγές στα έντυπα των δηλώσεων π.χ. Εισοδήματος, ΦΠΑ κ.λπ.: Με την ψήφιση του όποιου νέου φορολογικού συστήματος θα υπάρξουν αλλαγές στα έντυπα της φορολογίας ή/και θα προστεθούν νέα έντυπα. Οι αλλαγές αυτές επιφέρουν την ανάγκη αλλαγής των κανόνων που βασίζονται σε διασταυρώσεις κωδικών των Εντύπων ενώ θα επέλθουν αλλαγές και στην Εφαρμογή της Διενέργειας των Ελέγχων καθώς και στην Εφαρμογή της Διαχείρισης των Ελέγχων.
- Υλοποίηση νέων τρόπων ελέγχου που θα προκύψουν από συμπλήρωση ή αντικατάσταση τρεχουσών διατάξεων ή από ολοκληρωτικά νέες διατάξεις π.χ. Έμμεσες Τεχνικές Ελέγχου για τις Φορολογικές Ελεγκτικές Υπηρεσίες (Φ.Ε.Υ.), διασταυρώσεις τραπεζικών δεδομένων και δεδομένων τρίτων πηγών. Είναι ανάγκη να υλοποιηθούν νέες εφαρμογές που θα υλοποιούν νέους τρόπους ελέγχου και διασταυρώσεις για νέες πηγές δεδομένων στη διάθεση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ενδεικτικά αναφέρουμε τους νέους τρόπους ελέγχου της νεοσύστατης Υπηρεσίας ΥΕΔΔΕ, τα δεδομένα που ανταλλάσσουν τα Κ-Μ για την αποφυγή της φοροδιαφυγής, νέους τρόπους συναλλαγής π.χ. Ηλεκτρονικά Τιμολόγια, Φορολογική Κάρτα, ηλεκτρονικό εμπόριο και εν γένει πλαστικό χρήμα, έλεγχος γραφείου, έλεγχος Κεφαλαίου).
- Υιοθέτηση δεδομένων άλλων πρωτογενών συστημάτων – Ανάγκες Διαλειτουργικότητας: Στο Data Warehouse του ELENXIS πρέπει να προστεθούν νέες πηγές δεδομένων, για τη διασταύρωση των φορολογικών και τελωνειακών δεδομένων του με δεδομένα οικονομικού ενδιαφέροντος από άλλους Φορείς του Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα. Επιπρόσθετα, οι άμεσες αλλαγές στο TAXIS, στο TAXISNET και στο ICINET καθώς και στα υπόλοιπα Πληροφοριακά Συστήματα και εφαρμογές της Ανεξάρτητης Αρχής θα επιφέρουν προσθήκες και αλλαγές στην υλοποίηση της ενημέρωσης του Data Warehouse του ELENXIS αλλά και αλλαγές στις εφαρμογές της Στόχευσης και της Διενέργειας των Ελέγχων.
- Υποστήριξη έκτακτων δράσεων πάταξης της φοροδιαφυγής: Το ELENXIS καλείται να υποστηρίξει τις έκτακτες δράσεις φοροδιαφυγής. Οι ομάδες αυτές λειτουργούν αρκετές φορές διαφορετικά σε θέματα οργάνωσης και σύνδεσής τους με άλλες οργανωτικές μονάδες στην Ανεξάρτητη Αρχή π.χ. αντιμετωπίζονται ως έκτακτες Ελεγκτικές Υπηρεσίες και αιτούνται αρκετές φορές δικούς τους εξειδικευμένους κανόνες Στόχευσης, νέες ροές διαχείρισης των υποθέσεων και νέους τρόπους διενέργειας ελέγχων.
- Υποστήριξη του ΣΔΟΕ για την νέα έμφαση που δίνεται σε ελέγχους: Πνευματικής Ιδιοκτησίας, Ηλεκτρονικού Εμπορίου, Παράνομες Επιδοτήσεις, Ναρκωτικά και Όπλα. Θα πρέπει να μετατραπούν οι εφαρμογές της Στόχευσης, της Διαχείρισης και της Διενέργειας Ελέγχων προκειμένου να ανταποκριθεί το σύστημα στις νέες επιχειρησιακές ανάγκες του ΣΔΟΕ.
- Προσαρμογή των εφαρμογών του ELENXIS για χρήση της ψηφιακής υπογραφής με σκοπό να καταργηθεί η έγγραφη επικοινωνία των ελεγκτικών υπηρεσιών μεταξύ τους και με τον πολίτη.
Το έργο ανατέθηκε κατόπιν διαγωνισμού στην ένωση εταιριών Intrasoft International και Unisystems με κόστος 4.240.800 ευρώ.