Οι χειμερινές εκπτώσεις, που άρχισαν στις 9 Ιανουαρίου 2017 και θα διαρκέσουν έως και τις 28 Φεβρουαρίου 2017, επιχειρούν να δώσουν μια ανάσα στην αγορά. Παρουσιάζουμε 10 σημαντικά σημεία για να προσέξουν οι καταναλωτές κατά τις αγορές τους.
Κατά τη διάρκεια των εκπτώσεων, εκτός από την αναγραφή της παλαιάς και της νέας μειωμένης τιμής των αγαθών και υπηρεσιών που πωλούνται με έκπτωση, επιτρέπεται και η αναγραφή και εμπορική προβολή ποσοστού έκπτωσης. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, η επίδειξη του παρεχόμενου ποσοστού έκπτωσης επιβάλλεται, οπότε θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική προβολή, ενώ στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης σε κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»). Σε κάθε άλλη περίπτωση θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Οι φορείς καταναλωτών συμβουλεύουν τους καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις αγορές τους, ώστε να αποφεύγουν πιθανές παγίδες:
Δεν κάνουμε αγορές με τη λογική του φθηνού εάν δεν έχουμε πραγματική ανάγκη το συγκεκριμένο είδος. Πιθανόν να είναι περιττό, οπότε αντί για κέρδος έχουμε ζημία.
Προσέχουμε να μην παρασυρόμαστε από τις πολλές και χαμηλές δόσεις. Υπολογίζουμε τους τόκους που έχουν οπωσδήποτε ενσωματωθεί.
Πριν βγούμε για ψώνια, σκεφτόμαστε καλά τις ανάγκες που έχουμε ώστε να μη δημιουργήσουμε τεχνητές ανάγκες και γίνουμε θύματα της υπερκατανάλωσης.
Προσέχουμε να μην επηρεαζόμαστε από τη διαφήμιση. Η ωραιοποιημένη εικόνα των προϊόντων δεν σημαίνει ότι ανταποκρίνεται και στην πραγματικότητα.
Πριν αγοράσουμε, κάνουμε έρευνα αγοράς. Συγκρίνουμε τιμές και επιλέγουμε σωστά.
Αν αγοράσουμε ελαττωματικά προϊόντα, πρέπει να τα επιστρέψουμε αμέσως και να τα αντικαταστούμε με άλλα ή να πάρουμε πίσω τα χρήματά μας. Οι καταστηματάρχες είναι υποχρεωμένοι να αλλάξουν τα προϊόντα τα οποία παρουσιάζουν ελάττωμα και αγοράστηκαν κατά την περίοδο των εκπτώσεων. Ο έμπορος μπορεί να αρνηθεί αλλαγή ελαττωματικών ειδών μόνο εάν το προϊόν είναι σε τιμή προσφοράς λόγω των συγκεκριμένων ελαττωμάτων και εφόσον έχει ενημερώσει σχετικά τον καταναλωτή πριν από την αγορά με ανάλογη πινακίδα.
Κάθε είδος πρέπει να γράφει δύο τιμές: μία που ίσχυε πριν από την έκπτωση και μία που προκύπτει μετά, καθώς και το ποσοστό της έκπτωσης.
Το ποσοστό της έκπτωσης πρέπει να αναγράφεται στο καρτελάκι κάθε προϊόντος και όχι στο συνολικό ποσοστό στις βιτρίνες των καταστημάτων.
Όταν αγοράζουμε προϊόντα με δόσεις ή πιστωτικές κάρτες, πρέπει να δίνουμε προσοχή σε κάθε λεπτομέρεια σχετικά με τους όρους που διέπουν αυτήν τη συναλλαγή.
Ζητάμε για κάθε αγορά μας απόδειξη. Εάν μας γίνει έλεγχος στον δρόμο και δεν έχουμε απόδειξη, το πρόστιμο είναι μεγάλο.