Οι ώρες που περνάμε στην δουλειά μας καθημερινά, αποτελούν το 1/3 της μέρας μας. Μπορείς μόνο να φανταστείς πόσο σημαντικό είναι οι ώρες αυτές να είναι ένα ευχάριστο διάστημα για εμάς. Και αν όχι ευχάριστο, τουλάχιστον να μην μας δυσαρεστεί και μας αγχώνει. Ένα άσχημο εργασιακό περιβάλλον που μας γεμίζει άγχος και ανασφάλειες μπορεί να επηρεάσει μέχρι και τον ύπνο μας. Και δυστυχώς, σύμφωνα με έρευνες το 79% του πληθυσμού βιώνει εργασιακό άγχος, ενώ πάνω από 17.000 μέρες άδειας σπαταλώνονται σε άδεια που παίρνουν οι εργαζόμενοι λόγω του άγχους τους.
Αν αναρωτιέσαι τους λόγους για τους οποίους είναι τόσο μεγάλο το άγχος, έχουμε απαντήσεις και για αυτό. Ο νούμερο ένα λόγος είναι η πολιτική που έχει ο εργασιακός χώρος, ο δεύτερος λόγος είναι η έλλειψη της διατμηματικής επικοινωνίας. Ενώ η απόδοση του ίδιου του εργαζομένου είναι στην τέταρτη θέση και οι πολλές ώρες εργασίας στην έβδομη.
Το εργασιακό άγχος δεν είναι καθόλου αθώο, δεν αργεί να οδηγήσει το άτομο σε κατάθλιψη, αλλά και για έναν στους δέκα εργαζόμενους αποτελεί σοβαρό λόγο για να αλλάξει χώρο εργασίας.
Διαβάζοντας αυτά τα δεδομένα, καταλαβαίνεις πόσο πιθανό είναι να έρθεις και εσύ αντιμέτωπη με αυτή τη μορφή άγχους, αν δεν σου έχει ήδη συμβεί. Η αλλαγή εργασίας όμως δεν είναι πάντα η λύση, και μπορείς να δοκιμάσεις άλλες πρακτικές πριν φτάσεις στην έσχατη των επιλογών.
Αναγνώρισε το εργασιακό άγχος σου
Δεν είναι εύκολο να παραδεχτείς ότι παλεύεις με κάτι. Συχνά κρύβουμε κάτω από το χαλί τα συναισθήματα μας, είτε τα ακυρώνουμε. Λέμε στον εαυτό μας πως είμαστε υπερβολικοί και τα πράγματα δεν είναι τόσο άσχημα. Αντί να τα μειώνουμε πρέπει να μάθουμε να τα αναγνωρίζουμε και να τα θεωρούμε κάτι φυσιολογικό, αλλά ως και το πρώτο βήμα προς την επίλυση του προβλήματος.
Κάνε σωστή διαχείριση του χρόνου σου
Είτε το άγχος σου οφείλεται στη δική σου απόδοση, είτε στο γενικότερο περιβάλλον της δουλειάς, όταν είσαι προετοιμασμένη και οργανωμένη όλα είναι πιο εύκολα. Μπορείς να φτιάξεις μια λίστα στην οποία θα δεις ποιες εργασίες επείγουν και ποιες μπορούν να περιμένουν λιγάκι. Έτσι θα έχεις μια ξεκάθαρη εικόνα των υποχρεώσεων σου. Επίσης, αν ο χρόνος είναι κάτι που σε απασχολεί πολύ είναι καλό να αποφεύγεις τα small talks, που στην πραγματικότητα μπορούν να σου σπαταλήσουν αρκετό χρόνο. Και γιατί όχι, να δοκιμάσεις και τεχνικές που μπορούν να αυξήσουν τη συγκέντρωση σου στη δουλειά.
Σημαντικό επίσης είναι όταν οργανώσεις τις υποχρεώσεις σου και να θέσεις ρεαλιστικά deadlines στον εαυτό σου. Με τον τρόπο αυτό θα ξέρεις τον χρόνο που έχεις να αφιερώσεις σε κάθε εργασία και επίσης θα ξέρουν και οι υπόλοιποι πότε όντως να περιμένουν κάτι από εσένα.
Βάλε όρια
Και τήρησε τα. Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, όπου βρισκόμουν σε τηλεργασία, ήταν πολλές οι φορές που δεχόμουν κάποιο mail στις 12 το βράδυ και μου ζητούσαν να έχω έτοιμο κάτι μέχρι τη μία το μεσημέρι της επόμενης μέρας. Και το πρόβλημα ήταν ότι επειδή δεν ήμουν σε κάποιο γραφείο, αλλά δούλευα από το σπίτι, σήμαινε (για εκείνους) ότι μπορούσα να δουλέψω οποιαδήποτε ώρα της μέρας μου το ζητούσαν. Μεγάλο μέρος της ευθύνης είχα εγώ, που δεν είχα θέσει ποτέ τα όρια μου. Μάλιστα σύμφωνα με μια έρευνα περίπου το 37% των εργαζόμενων που δουλεύουν από το σπίτι αισθάνονται ότι η μέρα τους δεν έχει αρχή και τέλος. Είναι, λοιπόν, πολύ σημαντικό να μάθεις να λες όχι και να το εννοείς και στην πράξη, καθώς και να είσαι παρόν τις ώρες που εργάζεσαι. Εκτός αν συμβεί κάτι εκτάκτως!
Μίλα σε κάποιον υπεύθυνο
Ίσως και αυτό να σε αγχώνει, είναι όμως πολύ σημαντικό να μπορείς να μιλήσεις σε κάποιον και να γνωρίζουν τι περνάς. Είναι πολύ πιθανό το άτομο που σου πυροδοτεί το άγχος να μην το έχει αντιληφθεί καν. Με την επικοινωνία όμως μπορεί οι στρεσογόνες συμπεριφορές να μειωθούν και πράγματι να βελτιωθεί το εργασιακό σου περιβάλλον.
Αποδέξου ότι θα έχεις άγχος
Η δουλειά δεν είναι παιδικός σταθμός, αν και στοιχηματίζω ότι πολλά νήπια αγχώνονται εκεί. Είναι λογικό να έχεις και άγχος και να θέλεις τα πράγματα να πηγαίνουν καλά, όταν έχεις υποχρεώσεις και όταν είναι και ένας τομέας της ζωής σου που θέλεις να εξελιχθείς. Άλλωστε, από τη δουλειά εξαρτάται το εισόδημα σου αλλά και μεγάλο μέρος της γενικής σου ευημερίας. Είναι φυσική ανθρώπινη αντίδραση. Το ζήτημα είναι να μην σε κατακλύσει το άγχος σου και μειώσει την απόδοση σου και την καλή σου διάθεση.
Φρόντισε τον εαυτό σου
Είναι σημαντικό να φροντίζεις για τη γενικότερη ευημερία σου. Κάνε γυμναστική, πρόσεχε να παίρνεις όλα τα θρεπτικά στοιχεία που χρειάζεται ο οργανισμός σου και χτίσε γύρω σου έναν κύκλο ανθρώπων που σε κάνει να αισθάνεσαι καλά. Αν χρειαστεί μην διστάσεις να πάρεις και μια μέρα άδειας από τη δουλειά σου και να βάλεις σε προτεραιότητα την ψυχική σου υγεία, κάνοντας κάτι που θα σε χαλαρώσει. Αν εξακολουθείς να βρίσκεσαι σε τηλεργασία μπορείς να δουλέψεις και κάπου μακριά από την πόλη σου. Η αλλαγή παραστάσεων σίγουρα θα σε αναζωογονήσει!
Μέσα στη φροντίδα του εαυτού συμπεριλαμβάνεται και η ψυχοθεραπεία με έναν ειδικό ψυχικής υγείας, όταν αισθάνεσαι ότι η κατάσταση ξεφεύγει από τον έλεγχο σου.