Στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Δικαιοσύνης με τίτλο «Ένταξη των περιοχών ισχύος του κτηματολογικού κανονισμού Δωδεκανήσων στο εθνικό κτηματολόγιο, εφαρμογή σε αυτές της εθνικής νομοθεσίας – Διασύνδεση Ληξιαρχείων και Ελληνικού Κτηματολογίου – Καταχώριση αγωγών και αιτήσεων στα κτηματολογικά φύλλα και άλλες διατάξεις», που κατατέθηκε στη Βουλή προβλέπεται η δυνατότητα έκδοσης ενός ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας, μέσω νέας ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία θα είναι προσβάσιμη μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ) .
Με όσα προτείνονται στο άρθρο 22 του νέου νομοσχεδίου παρέχεται η δυνατότητα έκδοσης, για κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας, μέσω ειδικής πλατφόρμας προσβάσιμης διαμέσου της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης. Το εν λόγω πιστοποιητικό θα περιλαμβάνει τα στοιχεία τόσο της φορολογικής όσο και της ασφαλιστικής ενημερότητας του αιτούντος, θα είναι έγκυρο για κάθε προβλεπόμενη χρήση και θα γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από φορείς του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα.
Το άρθρο 22 αναφέρει τα εξής:
«Πιστοποιητικό οικονομικής ενημερότητας
Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα δύναται να αιτηθεί, μέσω ειδικής πλατφόρμας προσβάσιμης μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ), την έκδοση ενιαίου πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας. Το πιστοποιητικό περιλαμβάνει τα στοιχεία του αποδεικτικού ενημερότητας των παρ. 1 και 4 του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας [ν. 4174/2013, (Α’ 170)] και του αποδεικτικού ασφαλιστικής ενημερότητας του άρθρου 24 του ν. 4611/2019 (Α’ 73) και φέρει τα χαρακτηριστικά της παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4727/2020 (Α’ 184) ως έγγραφο που εκδίδεται μέσω της ΕΨΠ.
Το πιστοποιητικό εκδίδεται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας και του άρθρου 24 του ν. 4611/2019. Θεωρείται έγκυρο για κάθε νόμιμη χρήση και γίνεται υποχρεωτικά αποδεκτό από όλους τους φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και από φυσικά ή νομικά πρόσωπα ή νομικές οντότητες, τα δικαστήρια όλων των βαθμών και τις εισαγγελίες όλης της χώρας σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 27 του ν. 4727/2020, όταν είναι κατά νόμο υποχρεωτική η προσκόμιση των ανωτέρω αποδεικτικών ενημερότητας.
Για την έκδοση του πιστοποιητικού οικονομικής ενημερότητας η πλατφόρμα αντλεί μέσω διαλειτουργικότητας τα αναγκαία δεδομένα από το πληροφοριακό σύστημα φορολογικού μητρώου της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων και το πληροφοριακό σύστημα του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης. Οι απαιτούμενες διαλειτουργικότητες διασφαλίζονται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης σύμφωνα με τα άρθρα 84 του ν. 4727/2020 και 47 του ν. 4623/2019 (Α’ 134).»
Να σημειωθεί πως η ΑΑΔΕ το τελευταίο διάστημα κατέγραψε τους συνηθέστερους λόγους έκδοσης του αποδεικτικού ενημερότητας προκειμένου να βελτιώσει επιμέρους τις διαδικασίες εκεί που υπάρχει μεγαλύτερη ανάγκη, είτε πρόκειται για είσπραξη χρημάτων από φορείς του δημόσιου τομέα της Κεντρικής Διοίκησης, είτε για είσπραξη χρημάτων από φορείς του δημόσιου τομέα πλην της Κεντρικής Διοίκησης, είτε για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού, είτε για κάθε νόμιμη χρήση εκτός είσπραξης χρημάτων και εκτός μεταβίβασης ακινήτου.