Σύμφωνα με την Κομισιόν, μέχρι τα τέλη Μαρτίου θα έχει ολοκληρωθεί η αξιολόγηση της έκθεσης για την αύξηση του κατώτατου μισθού στην χώρα μας. Η έκθεση προβλέπει αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 10,9% αλλά και την κατάργηση του υπο-κατώτατου μισθού για νέους έως 25, όπως αυτή υλοποιήθηκε τον Φεβρουάριο του 2019.
Η Κομισιόν εξετάζει ήδη όλα τα δεδομένα σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα, ενώ εδώ και λίγες μέρες έχει ξεκινήσει και η διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους για την επόμενη επικαιροποίηση, όπως προβλέπεται από τον νόμο 4172/2013, δηλαδή για το εάν θα δοθεί φέτος αύξηση και πόση.
Από την στιγμή που τα τεχνικά κλιμάκια της Κομισιόν και της παγκόσμιας Τράπεζας ολοκληρώσουν την έρευνα τους και προχωρήσουν σε γνωμοδότηση, η κυβέρνηση θα προχωρήσει στον εκ νέου καθορισμό του κατώτατου μισθού. Βασικό “αγκάθι” στην διαδικασία είναι η αξιολόγηση από τους εμπλεκόμενους του κατά πόσο ο νόμος αυτός βασίζεται σε μια υγιή οικονομική ανάλυση, με βάση ην κατάσταση της οικονομίας, τον ρυθμό ανάπτυξης, την παραγωγικότητα, τις τιμές, την ανταγωνιστικότητα, την απασχόληση, την ανεργία, τα εισοδήματα και τους μισθούς, καθώς και τα πορίσματα της εκ των υστέρων αξιολόγησης της προηγούμενης αύξησης.
Αν όλα ολοκληρωθούν κανονικά, τότε η νέα υπουργική απόφαση με τον καινούργιο κατώτατο μισθό θα έρθει στην Βουλή τον Ιούνιο του 2020.
Αλλάζουν τα πρόστιμα για την αδήλωτη εργασία
Η καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας έχει αναχθεί σε μείζων θέμα τόσο από το υπουργείο Εργασίας όσο και από την Κομισιόν.
Η κυβέρνηση προωθεί νέα δέσμη μέτρων για την πάταξη της με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:
- τη σοβαρότητα της παράβασης
- τον αριθμό των εργαζομένων
- τις επανειλημμένες κυρώσεις για παρόμοιες παραβάσεις
- τον αριθμό των εργαζομένων που πλήττονται
- το μέγεθος της επιχείρησης.
Τα νέα πρόστιμα κυμαίνονται από 300 ευρώ για μικρά αδικήματα σε επιχειρήσεις με 1 έως 10 εργαζόμενους έως 8.000 ευρώ για πολύ υψηλά αδικήματα σε επιχειρήσεις με περισσότερους από 250 εργαζομένους.
Παράλληλα, το υπουργείο προετοιμάζει για πρώτη φορά κώδικα δεοντολογίας για την επιθεώρηση, καθώς και για την κατάρτιση και την εκπαίδευση επιθεωρητών εμπνευσμένων από τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ.
Τα μέτρα αυτά συνοδεύτηκαν από ορισμένα πρόσφατα πρόσθετα βήματα για τον περιορισμό της καταχρηστικής χρήσης της μερικής απασχόλησης, η οποία συχνά καλύπτει την αδήλωτη εργασία πλήρους απασχόλησης. Μεταξύ αυτών συγκαταλέγονται η αύξηση των αμοιβών υπερωριακής απασχόλησης για τους εργαζομένους με μερική απασχόληση, η καταγραφή του χρόνου εργασίας σε μια νέα ψηφιακή πλατφόρμα, καθώς και ένα ηλεκτρονικό μητρώο για τις μη συμμορφούμενες επιχειρήσεις.