Τι αλλάζει στο διαγωνισμό της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης
Σημαντικές αλλαγές στον διαγωνισμό για την εισαγωγή υποψηφίων στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης με τίτλο «Ανοικτή διάθεση και περαιτέρω χρήση εγγράφων , πληροφοριών και δεδομένων του δημόσιου τομέα, τροποποίηση του ν. 3448/2006 (Α’ 57), προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της οδηγίας 2013/37/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, Περαιτέρω ενίσχυση της διαφάνειας, Ρυθμίσεις Θεμάτων Εισαγωγικού Διαγωνισμού ΕΣΔΔΑ και άλλες διατάξεις.»
Ολες οι αλλαγές που περιγράφονται πιο κάτω, θα εφαρμοστούν από τον 24ο Εισαγωγικό Διαγωνισμό της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) και εφεξής. Αναλυτικα, στοχεύοντας στην απλούστευση της διαγωνιστικής διαδικασίας και την ενοποίηση των σταδίων της σε ένα, που καθίστανται χρονοβόρα και επιβαρυντικά τόσο για τους υποψηφίους όσο και για τη Διοίκηση, χωρίς, ωστόσο, να θίγεται η αξιολογική διαδικασία επιλογής των ικανότερων και καταλληλότερων υποψηφίων, κρίνεται σκόπιμη η τροποποίηση της ισχύουσας νομοθεσίας για τη διεξαγωγή του εισαγωγικού διαγωνισμού της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ).
Συγκεκριμενα προβλέπεται ότι ο συνολικός αριθμός των εισακτέων στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ), ο οποίος δεν μπορεί να υπερβεί τους διακόσιους (200), όπως και ο αριθμός των εισακτέων που θα ενταχθεί σε κάθε Τμήμα, ορίζεται κάθε φορά με απόφαση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η οποία εκδίδεται ύστερα από γνώμη του Δ.Σ. του ΕΚΔΔΑ.
Επιπλέον, προβλέπεται ότι με απόφαση του ίδιου Υπουργού καθορίζονται οι θέσεις των υπηρεσιών, στις οποίες διορίζονται οι απόφοιτοι των Τμημάτων. Επίσης, προβλέπεται ότι με απόφαση του ίδιου Υπουργού καθορίζεται κάθε φορά η θέση των υπηρεσιών του Δημοσίου, όπου διορίζεται κάθε απόφοιτος της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ) σε θέση διοικητικού υπαλλήλου σύμφωνα με τη δήλωση προτίμησής του και τη σειρά κατάταξης με βάση τον τελικό βαθμό αποφοίτησής του.
Αλλάζει η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων
Στη συνέχεια, επιχειρείται η ανασυγκρότηση της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, που αποτελεί το υπεύθυνο όργανο για την διενέργεια του εισαγωγικού διαγωνισμού. Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) είναι σκόπιμο να ανασυγκροτηθεί, προκειμένου να καταστεί πιο ευέλικτη.
Προς τούτο θα πρέπει να περιοριστεί ο αριθμός των μελών της στον απολύτως αναγκαίο, χωρίς να θίγεται στο ελάχιστο ο πλουραλισμός και η εγγύηση της αντικειμενικότητάς της. Ειδικότερα, η μείωση του αριθμού των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους που μετέχουν στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) από τρεις (3) σε δύο (2), καθώς η εκπροσώπηση από έναν (1) Αντιπρόεδρο και δύο (2) Νομικούς Συμβούλους αποδείχθηκε πληθωρική, και η μείωση του αριθμού τους από τα μέλη της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ), δεν αφαιρεί από το κύρος και την αξιοπιστία αυτής. Η συμμετοχή του Διευθυντή του ΙΝΕΠ στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) δεν κρίνεται σκόπιμη, αφού θεωρείται επαρκής η εκπροσώπηση του ΕΚΔΔΑ από τον Πρόεδρο του Δ.Σ., το Διευθυντή της ΕΣΔΔΑ και τους δύο (2) εισηγητές επί θεμάτων διαδικασίας, υπαλλήλους του ΕΚΔΔΑ. Επιπρόσθετα, κρίνεται επιβεβλημένη η συμμετοχή στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) εκπροσώπων του ΑΣΕΠ και του Συνηγόρου του Πολίτη, δύο καταξιωμένων ανεξάρτητων αρχών.
Η μεν πρώτη λόγω της αδιαμφισβήτητης εμπειρίας της στη διαδικασία προσλήψεων σε φορείς του δημοσίου, και η δε δεύτερη, ως η συγγενέστερη προς τη λειτουργία και τους σκοπούς της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ). Η εκπροσώπηση των ανωτέρω ανεξάρτητων αρχών στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) διασφαλίζει την καθολικότατη αντιπροσώπευση των πολιτών – υποψηφίων, λόγος για τον οποίο δεν κρίνεται σκόπιμη και η συμμετοχή εκπροσώπου της ΑΔΕΔΥ και της ΚΕΔΕ.
Ομοίως, η συμμετοχή στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) του εκπροσώπου του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και του εκπροσώπου του Υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης κρίνεται πλεονασματική, καθώς αντιπροσωπεύουν τον ίδιο φορέα, και ως εκ τούτου προτείνεται να παραμείνει μόνο η εκπροσώπηση του Υπουργείου. Τέλος, οι ειδικοί επιστήμονες από δώδεκα (12) προτείνεται να μειωθούν σε έξι (6). Επιπλέον, κρίνεται σκόπιμο τα γνωστικά αντικείμενα των ειδικών επιστημόνων να εξειδικεύονται έτσι ώστε να εξασφαλιστεί μεγαλύτερη ευελιξία, επικαιροποιώντας τα εν λόγω γνωστικά πεδία προσαρμοζόμενα στις εκάστοτε απαιτήσεις των εισαγωγικών διαγωνισμών (προφίλ θέσεων, υποψηφίων κλπ).
Μειώνονται τα μέλη στην Κεντρική Επιτροπή Θεμάτων
Ειδικότερα για την Επιτροπή Επιλογής Θεμάτων (ΕΕΘ), προτείνεται πέραν του ενός ειδικού επιστήμονα που μετέχει και στην Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) να καλούνται ειδικοί επιστήμονες την ημέρα της διαγωνιστικής διαδικασίας, με μοναδικό σκοπό την επιλογή θεμάτων της εξεταζόμενης ενότητας. Για αυτό και η Επιτροπή Επιλογής Θεμάτων (ΕΕΘ) από επτά (7) μέλη που την απαρτίζουν σήμερα προτείνεται να έχει πέντε (5) για τις δύο εκ των τριών υποχρεωτικών ενοτήτων και συγκεκριμένα για τις ενότητες «Οργάνωση και Λειτουργία του Κράτους» και «Μικροοικονομική – Μακροοικονομική και Δημόσια Οικονομική», ενώ για την τρίτη ενότητα «Γνώσεις και Δεξιότητες» λόγω της ειδικής εξέτασής της, προτείνεται η διατήρηση της 7μελούς Επιτροπής Επιλογής Θεμάτων (ΕΕΘ). Σύμφωνα με τα παραπάνω, προτείνεται να συγκροτείται Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) από δεκαπέντε (15) μέλη έναντι των τριάντα έξι (36) που την απαρτίζουν σήμερα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο το συλλογικό αυτό όργανο θα λειτουργεί πιο ευέλικτα, χωρίς να επηρεάζεται το αρχικό πνεύμα του νομοθέτη για πλουραλιστική εκπροσώπηση.
Σε ένα στάδιο αντί για τρία η διεξαγωγή του διαγωνισμού
Ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα του εισαγωγικού διαγωνισμού είναι η μεγάλη διάρκεια. Σε αυτό συντελούν τα δύο στάδια (προκαταρτικό και τελικό), η προφορική εξέταση ενώπιον επιτροπής και η βαθμολογία γραπτής και προφορικής εξέτασης των ξένων γλωσσών. Η διαδικασία αυτή απαιτεί τη συγκρότηση ενός ατελείωτου σώματος βαθμολογητών και επιτηρητών.
Για το λόγο αυτό προτείνεται η διενέργεια του εισαγωγικού διαγωνισμού σε ένα στάδιο, από το οποίο θα προκύπτει ο τελικός κατάλογος των επιτυχόντων, η κατάργηση της προφορικής εξέτασης, καθώς και η κατάργηση της εξέτασης σε ξένη γλώσσα και να αποτελέσει η πιστοποιημένη γνώση ξένης γλώσσας προϋπόθεση για την συμμετοχή των υποψηφίων στο διαγωνισμό.
Τονίζεται ότι, από τα αρχεία που τηρεί η Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης (ΕΣΔΔΑ), οι περισσότερες παρατηρήσεις και ενστάσεις των υποψηφίων σημειώθηκαν τόσο στον τρόπο εξέτασης των ξένων γλωσσών όσο και στη βαθμολογία τους, όπου υπήρχε αναντιστοιχία μεταξύ προφορικού λόγου και γραπτού δοκιμίου. Η διαδικασία αντιμετώπισης αυτών των ενστάσεων παρατηρήθηκε ότι επιβάρυνε τη διάρκεια διεξαγωγής του διαγωνισμού.
Κατάργηση εξέτασης ξένης γλώσσας
Για αυτό το λόγο προτείνεται η κατάργηση της εξέτασης στην ξένη γλώσσα και η αντικατάστασή της από πιστοποιητικό άριστης γνώσης ξένης γλώσσας. Το σύγχρονο προφίλ των σπουδαστών της ΕΣΔΔΑ και κατά συνέπεια της ίδιας της Δημόσιας Διοίκησης σε εθνικό και διεθνές επίπεδο διαμορφώνεται μέσα από τους βασικούς θεματικούς πυλώνες της Δημόσιας Διοίκησης, όπως το Δημόσιο Δίκαιο, την Πολιτική Επιστήμη, την Μικροοικονομία, την Μακροοικονομία και τα Δημόσια Οικονομικά.
Οι εν λόγω πυλώνες συμπυκνώνονται στις ενότητες «Οργάνωση και Λειτουργία του Κράτους» και «Μικροοικονομική – Μακροοικονομική και Δημόσια Οικονομική». Η ενότητα «Γνώσεις και Δεξιότητες» είναι ένας σύγχρονος και ταχύς τρόπος αξιολόγησης των υποψηφίων, αντίστοιχος με αυτούς που ισχύουν για την πρόσληψη στις υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιπροσθέτως, δίνει τη δυνατότητα σε υποψηφίους που προέρχονται από θετικές επιστήμες να ισοσκελίσουν πιθανές αδυναμίες στις ενότητες «Οργάνωση και Λειτουργία του Κράτους» και «Μικροοικονομική – Μακροοικονομική και Δημόσια Οικονομική». Περαιτέρω, η υιοθέτηση της εξεταζόμενης ενότητας «Γνώσεις και Δεξιότητες» με τη μέθοδο των πολλαπλών επιλογών αποτελεί καινοτομία του συστήματος εισαγωγικών εξετάσεων. Για τη διασφάλιση της αξιοπιστίας και της αποτελεσματικότητας της εξεταστικής διαδικασίας καθορίζεται στο παρόν άρθρο το γενικό πλαίσιο θεματολογίας που καλύπτει η συγκεκριμένη ενότητα και ο τρόπος εξέτασης της.
Βαθμολόγηση ενοτήτων
Επιπλέον, καθορίζεται ο τρόπος βαθμολόγησης και των τριών εξεταζόμενων ενοτήτων. Εν προκειμένω, προτείνεται όπως ρητά οριστεί ότι οι βαθμολογητές των δύο ενοτήτων «Οργάνωση και Λειτουργία του Κράτους» και «Μικροοικονομική – Μακροοικονομική και Δημόσια Οικονομική» να είναι μέλη του διδακτικού προσωπικού ΑΕΙ. Αντίθετα, οι βαθμολογητές για την ενότητα «Γνώσεις Δεξιότητες» μπορεί να είναι έμπειρα στελέχη της δημόσιας διοίκησης και φυσικά δεν απαιτείται δεύτερος βαθμολογητής ανά γραπτό.
Επίσης, καθορίζονται η κλίμακα της βαθμολογίας καθώς και οι συντελεστές βαρύτητας των τριών εξεταζόμενων ενοτήτων, με σκοπό να διασφαλιστεί η αξιοπιστία και η αποτελεσματικότητα της εξεταστικής διαδικασίας. Σκοπός της ΕΣΔΔΑ είναι οι υποψήφιοι, που θα εξεταστούν σε αυτές τις εξεταζόμενες ενότητες, είτε να προέρχονται από αντίστοιχες πανεπιστημιακές σχολές είτε να κατέχουν ένα υψηλό επίπεδο γνώσεων για να μπορέσουν να παρακολουθήσουν το εξειδικευμένο πρόγραμμα της Σχολής σε αντίστοιχους τομείς.
Κατωτατο όριο ηλικίας
Με βάση τα σημερινά δεδομένα είναι αναγκαίο να επανακαθοριστούν τα προσόντα του στελέχους της δημόσιας διοίκησης και κατά συνέπεια χρειάζεται να αναπροσαρμοστούν ανάλογα οι διαδικασίες επιλογής τους. Προτείνεται, έτσι, οι υποψήφιοι να έχουν συμπληρώσει το 25ο έτος ηλικίας προκειμένου να εισαχθούν στη Σχολή, ώστε το επίπεδο των σπουδών να είναι το δυνατότερο υψηλό, καθότι οι υποψήφιοι θα έχουν εκπληρώσει τις στρατιωτικές τους υποχρεώσεις ή / και τυχόν τις μεταπτυχιακές τους σπουδές. Επιπροσθέτως, λόγοι ίσης μεταχείρισης μεταξύ των δύο φύλων επιβάλλουν το μέτρο αυτό να ισχύσει και για τις γυναίκες.
Δειτε εδω την αιτιολογική έκθεση