Αντιμέτωποι με το μεγαλύτερο κύμα ανεργίας στην σύγχρονη ιστορία της χώρας, οι Έλληνες νέοι απομακρύνονται από τον παραδοσιακό στόχο της απασχόλησης στο δημόσιο και στις οικογενειακές επιχειρήσεις και στρέφονται προς την καινοτομία, υποστηρίζει δημοσίευμα του AFP.
Μέσα από την πρωτοφανή οικονομική κρίση έχουν αναδυθεί μια εφαρμογή εντοπισμού ταξί, μια μηχανή αναζήτησης στελεχών και ένα αρχιτεκτονικό γραφείο κατασκευής «κάθετων» κήπων.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα του γαλλικού πρακτορείου, μέχρι πρόσφατα οι απόφοιτοι των ελληνικών πανεπιστημίων ονειρευόντουσαν μια σταθερή δουλειά στο δημόσιο ή μια εγγυημένη θέση εργασίας στην οικογενειακή επιχείρηση.
Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν αποτελεί πλέον επιλογή.
«Αν μπορώ να τα καταφέρω εδώ, μπορώ να τα καταφέρω οπουδήποτε» δηλώνει στη δημοσιογράφο του AFP ο 35χρονος αρχιτέκτονας Πέτρος Μπόσκος. Σε συνεργασία με δύο φίλος του ο κ. Μποσκος δημιούργησε την Verdical, μια εταιρεία που σχεδιάζει «κάθετους» κήπους στους τοίχους κτιρίων. «Βασικά ήταν η τελευταία μου ευκαιρία να μείνω στην Ελλάδα», τονίζει o ίδιος.
Από το μαγαζί του μπαμπά στην καινοτομία
Η οικονομική κρίση εξαφάνισε δεκάδες χιλιάδες θέσεις σε μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις και οι περικοπές στο δημόσιο δεν επιτρέπουν να γίνουν νέες προσλήψεις. Ένας στους δύο νέους κάτω των 25 είναι άνεργος, επισημαίνει το ΑFP. «O δημόσιος τομέας και το μαγαζί του μπαμπά έχουν χάσει την λάμψη τους» υποστηρίζει ο Αρίστος Δοξιάδης του Openfund.
Στο περιβάλλον αυτό αυξάνεται το ενδιαφέρον των νέων για την επιχειρηματικότητα. Τα τελευταία πέντε χρόνια έχουν ξεκινήσει τουλάχιστον οχτώ κέντρα υποστήριξης νέων επιχειρήσεων στην Αθήνα.
«Γνωρίζουμε ότι η ελληνική οικονομία στην σημερινή της μορφή δεν έχει μέλλον» σημειώνει ο Γιώργος Βραχνής, διαχειριστής της Egg, ενός εκκολαπτηρίου νέων επιχειρήσεων που στηρίζεται από τον Eurobank. «Αλλά θα χρειαστεί χρόνος να δημιουργηθεί ένα νέο, εξωστρεφές μοντέλο. Η εγχώρια αγορά είναι πολύ μικρή», τονίζει.
Eνα μέρος του προβλήματος βρίσκεται στην νοοτροπία που έχει επικρατήσει στα ελληνικά πανεπιστήμια, όπου οι επιχειρήσεις και η μη κρατική χρηματοδότηση αντιμετωπίζονται με καχυποψία. «Μεγάλωσα μαθαίνοντας ότι οι επιχειρηματίες δεν είναι καλοί άνθρωποι», υποστηρίζει ο 35χρονος αρχιτέκτονας.
Η Egg προσφέρει κάθε χρόνο καθοδήγηση σε 25 startup σε διάφορους τομείς. Η πρωτοβουλία στηρίζεται από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με περίπου 70 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα Jeremie που βοηθάει μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Οι πόροι διανέμονται από ελληνικά fund όπως το Openfund.
H εκκόλαψη του αυγού
Σύμφωνα με την Endeavor, έναν παγκόσμιο μη κερδοσκοπικό οργανισμό στήριξης των νέων επιχειρηματιών που λειτουργεί και στην Ελλάδα από το 2012, ο τομέας έχει ενισχυθεί σημαντικά τα τελευταία τέσσερα χρόνια. Ο αριθμός των startup έχει σχεδόν δεκαπλασιαστεί από το 2010 ως το 2013, από 16 σε 144, ενώ οι επενδύσεις αυξήθηκαν από τα 500.000 ευρώ στα 42 εκατομμύρια.
«Η ελληνική αγορά ήταν ώριμη για την ανάπτυξη των startup» υποστηρίζει ο Σπύρος Τραχάνης, ένας από τους διαχειριστές του ελληνικού fund Οdyssey, λέγοντας πως αποκτήθηκε χρήσιμη εμπειρία στην πρώτη έκρηξη του τομέα των τηλεπικοινωνιών πριν από μια δεκαετία.
Ο 30χρονος Αντώνης Φιοράκης έχει ήδη γευτεί τους πρώτους καρπούς της επιτυχίας με την Incrediblue, μια ιστοσελίδα για την ενοικίαση γιοτ στην Ελλάδα, την Τουρκία, την Ισπανία, την Ιταλία και την Κροατία. Τώρα εξετάζει να ανοίξει γραφείο και στο Λονδίνο.
«Οι πελάτες μας έχουν δεκαπλασιαστεί σε ένα χρόνο και για τους μισούς από αυτούς, ήταν η πρώτη φορά που ξόδεψαν χρήματα σε ένα πλοίο» υπογραμμίζει.
Επιτυχία σημειώνουν και δύο άλλες προσπάθειες που έχουν στηριχτεί από το Openfund. Το Τaxibeat, μια εφαρμογή για την εύρεση ταξί μέσω smartphone και η Workable μια εταιρεία που βοηθάει επιχειρήσεις να βρουν στελέχη και υπαλλήλους. Η Workable έχει λάβει χρηματοδότηση από ένα μεγάλο επενδυτικό fund της Silicon Valley.