Δυο νέα έργα εθνικής σημασίας, για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και την εδραίωση του Πειραιά ως σημαντικότερου λιμανιού στη Μεσόγειο, ανακοίνωσε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας.
Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, σε κοινή συνέντευξη τύπου, του υπουργού Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, κ. Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου της ΟΛΠ ΑΕ, κ. Γιώργου Ανωμερίτη, και του περιφερειάρχη Αττικής, κ. Γιάννη Σγουρού, ο κ. κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, τόνισε «Σήμερα, ανακοινώνουμε 2 σημαντικά έργα, δύο έργα εθνικής σημασίας, για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας και την εδραίωση του Πειραιά ως σημαντικότερου λιμανιού στη Μεσόγειο. Τα δύο αυτά έργα συνολικού προϋπολογισμού 350 εκ. € είναι απολύτως ώριμα για να δημοπρατηθούν και να υλοποιηθούν, καθώς όλες οι σχετικές άδειες και ενέργειες έχουν ήδη ολοκληρωθεί και μπορεί να ξεκινήσει στους πρώτους μήνες του 2012 η υλοποίησή τους».
Πιο συγκεκριμένα, με απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, εντάσσονται στο ΕΣΠΑ και ειδικότερα στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αττικής:
1) Η επέκταση του νότιου μετώπου του επιβατικού λιμανιού, για τη δημιουργία 6 νέων θέσεων ελλιμενισμού για μεγάλα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς, π/υ 230 εκ. ευρώ.
2) Η δημιουργία υπερυψωμένου τρένου σταθερής τροχιάς monorail για την εξυπηρέτηση των επιβατών και την καλύτερη διασύνδεση του λιμανιού με τον Πειραιά και την Αθήνα, με τα υπόλοιπα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, π/υ 120 εκ. ευρώ.
Μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2012 θα ξεκινήσει η υλοποίησή των δύο αυτών έργων με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2014 για το monorail και το 2015 για τη νότια επέκταση του λιμανιού.
Οι πόροι για τα παραπάνω έργα προέρχονται από τον απεγκλωβισμό πόρων από νεκρές εκχωρήσεις και νεκρές εντάξεις. Είναι μια ενέργεια που εντάσσεται στο σχεδιασμό του υπουργείου για τον απεγκλωβισμό πόρων από νεκρές εντάξεις που το Μάρτιο του 2011 έφταναν συνολικά τα 5,5 δις ευρώ. «Πλέον, το υπουργείο έχει προχωρήσει στην απένταξη περίπου των μισών νεκρών έργων ενώ συνεχίζει την ένταξη νέων έργων που παράγουν προστιθέμενη αξία για την οικονομία και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας», ανέφερε ο υπουργός.
Όπως ανέφερε ο υπουργός, «μόνο στο λιμάνι του Πειραιά, σήμερα η κρουαζιέρα δημιουργεί έσοδα που υπερβαίνουν τα 360 εκ. ευρώ. Θέλουμε και μπορούμε, αν κινηθούμε έξυπνα και μεθοδικά, να διπλασιάσουμε τα έσοδα αυτά σε 700 εκ. το χρόνο, να διπλασιάσουμε τον αριθμό των επιβατών κρουαζιέρας που διακινούνται μέσω του Πειραιά, από 2,5 εκατομμύρια που είναι σήμερα, σε 5 εκατομμύρια επιβάτες έως το 2016. Αυτός είναι ο στρατηγικός μας στόχος για τον Πειραιά. Το πρώτο λιμάνι της χώρας να παραμείνει πρώτο λιμάνι της Μεσογείου».
Αναφορικά με το έργο της κατασκευής – επέκτασης του νοτίου μετώπου του επιβατικού λιμανιού για τη δημιουργία 6 νέων θέσεων φιλοξενίας μεγάλων κρουαζιερόπλοιων νέας γενιάς, ο υπουργός τόνισε ότι «με τη δημιουργία 6 επιπλέον θέσεων ελλιμενισμού, ο Πειραιάς αποκτά 17 θέσεις συνολικά και παραμένει ο ισχυρότερος προορισμός στη Μεσόγειο. Επιπλέον δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη και εναλλακτικών μορφών κρουαζιέρας όπως πχ η χειμερινή κρουαζιέρα με επίκεντρο και πάλι τον Πειραιά».
Το έργο προβλέπεται να κατασκευαστεί σε 4 έτη και δύο φάσεις. Η Α΄ φάση που αφορά την κατασκευή τριών θέσεων θα ολοκληρωθεί τα πρώτα δύο χρόνια και η Β΄ φάση που αφορά την κατασκευή των υπόλοιπων τριών θέσεων στα επόμενα δύο χρόνια.
Οι θέσεις αυτές θα μπορούν να δέχονται τα μεγαλύτερα κρουαζιερόπλοια που κυκλοφορούν και ναυπηγούνται σήμερα σε όλον τον κόσμο με μήκος που μπορεί να φτάνει ακόμα και τα 400μ. Το έργο θα προσφέρει όλες τις σύγχρονες υποδομές για τον ασφαλή και άνετο ελλιμενισμό των κρουαζιερόπλοιων (δίκτυα υδροδότησης, αποχέτευσης και λυμάτων πλοίων, ρευματοδότησης, δίκτυο οπτικών ινών κλπ). Το έργο έχει ενταχθεί στο 5ετές επενδυτικό πρόγραμμα του Ο.Λ.Π. Α.Ε. 2011-2015 που έχει εγκριθεί ομόφωνα από την Κυβέρνηση αλλά και όλους τους φορείς της Αυτοδιοίκησης (Περιφερειακής, Νομαρχιακής και Δημοτικής) της ευρύτερης περιοχής.
Λόγω του μεγέθους του, κρίθηκε σκόπιμο να αναγνωριστούν και να αντιμετωπιστούν όλα τα προβλήματα που ενδέχεται να ανακύψουν κατά το στάδιο της κατασκευής και λειτουργίας του. Εκπονήθηκαν για το σκοπό αυτό όλες οι αναγκαίες μελέτες σχέσεων ωφελειών – κόστους, περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, αλλά και συνολική κυκλοφοριακή μελέτη, ενώ σε μελέτη που ανατέθηκε στο Εργαστήριο Λιμενικών του Ε.Μ.Π σε συνεργασία με τη σχολή ναυπηγών Μηχανικών του Ε.Μ.Π. υπήρξε και φυσική προσομοίωση των πλοίων που θα εξυπηρετηθούν στο λιμάνι.
Το δεύτερο έργο αφορά την κατασκευή υπερυψωμένου μέσου σταθερής τροχιάς (τύπου monorail) στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά. «Είναι ένα έργο που θα συμβάλλει στην αποτελεσματικότερη διακίνηση των χρηστών του λιμανιού, καθώς και στη σύνδεση των διαφόρων τμημάτων του (terminals ακτοπλοΐας, terminals κρουαζιέρας) με τους σταθμούς των μέσων σταθερής τροχιάς που εξυπηρετούν την πόλη του Πειραιά (ΜΕΤΡΟ/ΗΣΑΠ, Προαστιακός Σιδηρόδρομος) και τη διασύνδεσή του με την Αθήνα», υπογράμμισε ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Παράλληλα, ο υπουργός ανακοίνωσε την αναδιοργάνωση των ΔΣ των 10 Οργανισμών Λιμένων με στόχο τη μείωση της κρατικής σπατάλης και τη βελτίωση της αποτελεσματικότητάς τους.
Συγκεκριμένα, οι Οργανισμοί Λιμένων θα διοικούνται πλέον από 7μελή ΔΣ. Στα νέα Διοικητικά Συμβούλια συγχωνεύονται οι θέσεις του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου σε μια.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, στάθηκε στις ενέργειες του υπουργείου για την απλοποίηση των διαδικασιών για την διενέργεια έργων επισκευών και συντήρησης στα λιμάνια της χώρας. Παράλληλα, τόνισε ότι πλέον οι αποφάσεις της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) θα δημοσιεύονται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Τέλος ανακοίνωσε ότι το υπουργείο πέτυχε το στόχο για το 2011 αναφορικά με την απορροφητικότητα του Ευρωπαϊκού Ταμείου Αλιείας.