Οι μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης που διανοίγονται για το εμπορικό λιμάνι της Καβάλας «Φίλιππος Β’» στην περιοχή της Νέας Καρβάλης, αλλά και για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από την υλοποίηση του διακρατικού έργου «Sea2Sea» παρουσιάστηκαν στη διάρκεια ειδικής σύσκεψης στην Καβάλα. Παρόντες ήταν ο γενικός πρόξενος της Βουλγαρίας στη Θεσσαλονίκη, εκπρόσωποι του ελληνικού και βουλγαρικού Υπουργείου Ανάπτυξης, της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), του Δήμου Καβάλας και η διοίκηση του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας.
Το έργο «Sea2Sea» εγκρίθηκε τον Οκτώβριο του 2012 από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αφορά την ανάπτυξη διαδρόμου πολυτροπικών εμπορευματικών μεταφορών για τη σύνδεση του Αιγαίου Πελάγους με τη Μαύρη Θάλασσα.
Συνδικαιούχοι του έργου είναι η Ελληνική Δημοκρατία και η Δημοκρατία της Βουλγαρίας.
Από ελληνικής πλευράς φορείς εκτέλεσης του έργου είναι ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας (Ο.Λ.Κ.) και ο Οργανισμός Λιμένα Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α.), ενώ συντονιστής της δράσης είναι ο Οργανισμός Λιμένα Καβάλας
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 1,5 εκατ. ευρώ, το ποσοστό χρηματοδότησης από την Ε.Ε. είναι 50%, η ίδια συμμετοχή καλύπτεται από τα αρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης της Ελλάδας και της Βουλγαρίας και η διάρκεια του έργου είναι δυο χρόνια.
Όπως τονίστηκε στην ενημερωτική συνάντηση για την παρουσίαση του προγράμματος, το έργο αφορά την ανάπτυξη ενός διαδρόμου μεταφορών εμπορευμάτων για τη σύνδεση των λιμένων του βορειοανατολικού Αιγαίου με τους λιμένες της Μαύρης Θάλασσας και τον Δούναβη, προσφέροντας έτσι μια εναλλακτική διαδρομή προς τα στενά του Βοσπόρου, όπου παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Όπως τονίστηκε τόσο από ελληνικής όσο και βουλγαρικής πλευράς μέχρι σήμερα η κύρια οδός που συνδέει το Αιγαίο με την περιοχή της Μαύρης Θάλασσας είναι μέσω των στενών του Βοσπόρου. Μέσω αυτής της οδού, οι εμπορευματικές ροές από την Άπω Ανατολή κατευθύνονται στην κεντρική και δυτική Ευρώπη, και αντιστρόφως. Η πείρα έχει δείξει ότι η συγκεκριμένη διαδρομή παρουσιάζει ορισμένα μειονεκτήματα, όπως το υψηλό της κόστος (από πλευράς τελών και χρόνου μεταφοράς) και η υψηλή επικινδυνότητα (από άποψη ασφάλειας και περιβαλλοντικών επιπτώσεων). Πέραν αυτών των μειονεκτημάτων, η απουσία εναλλακτικού διαδρόμου, όχι μόνο για να μειωθούν τα επίπεδα συμφόρησης στο στενό του Βοσπόρου, αλλά και για να υπάρξει ασφαλής διαδρομή σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, αποτελεί ζήτημα που χρήζει επείγουσας εξέτασης. Η σιδηροδρομική σύνδεση των λιμένων της βορειοανατολικής Ελλάδας με τους λιμένες της Μαύρης Θάλασσας και έως τον Δούναβη θα μπορούσε να παράσχει μια τέτοια εναλλακτική λύση, δηλαδή τον «διάδρομο Sea2Sea». Τo έργο που εγκρίθηκε για χρηματοδότηση, αποτελεί το πρώτο αναγκαίο βήμα για την υλοποίηση του εναλλακτικού αυτού διαδρόμου.
Ο δήμαρχος Καβάλας και πρόεδρος της Περιφερειακής Ενότητας Δήμων Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης Κωστής Σιμιτσής, μιλώντας στα ΑΠΕ -ΜΠΕ τόνισε ότι η σύσκεψη που διοργανώθηκε από τον Ο.Λ.Κ., σε συνεργασία με τον Ο.Λ.Α. και τους αντίστοιχους φορείς των πόλεων της Βάρνας, του Μπουργκάς και της Ρούσε είναι η αρχή μιας στενότερης συνεργασίας πάνω στην εμπορική ανάπτυξη.
«Με τον σχεδιασμό αυτό» επισημαίνει ο κ. Σιμιτσής», το Αιγαίο συνδέεται με τη Μαύρη Θάλασσα, παρακάμπτοντας τον Βόσπορο, σε μια περιοχή που η Τουρκία έχει κάθε λόγο να ασκεί τον έλεγχο, επικαλούμενη περιβαλλοντικούς λόγους, ώστε να περιορίζεται η κίνηση και να επιβάλλει υψηλά τέλη διέλευσης. Η ένωση αυτή αρχικά είναι για τη σύνδεση Αιγαίου – Μαύρης Θάλασσας κι αργότερα με όλες τις μεγάλες πόλεις της ανατολικής και βόρειας Ευρώπης. Αυτά είναι τα περίφημα T-ENT (Trans-European Transport Networks), τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών, που υλοποιούνται με σχεδιασμό έως το 2030», κατέληξε ο κ. Σιμιτσής.