Τα αυξημένα ποσοστά ανεργίας εν καιρώ κρίσης σε συνδυασμό με τη δυσκολία στην ανεύρεση εργασίας, οδηγούν κάποιους να αναζητήσουν προοπτικές απασχόλησης, ιδρύοντας τη δική τους επιχείρηση.
Σε αυτό το πλαίσιο οι επιχειρηματικές ευκαιρίες αναζητούνται σε επίπεδο franchise, το οποίο προβάλει ως ενδεδειγμένη λύση σε αυτές τις περιπτώσεις. Ωστόσο είναι σημαντικό πριν από ένα τέτοιο βήμα, και από τη στιγμή που επενδύονται χρήματα, τα βήματα να είναι προσεκτικά μελετημένα.
Γι’ αυτό και στη συνέχεια απαριθμούμε τα βασικά στοιχεία, τα οποία θα πρέπει κανείς να εξετάσει πριν υλοποιήσει μία τέτοια κίνηση.
Συγκεκριμένα:
1. Πόσα χρήματα διαθέτετε;
Αποτελεί πιθανότατα έναν από τους σημαντικότερους παράγοντες που πρέπει να εξετάζει κανείς πριν κάνει το πρώτο του βήμα. Λαμβάνοντας ότι οι τραπεζικές κάνουλες δανεισμού έχουν περιορισμένη ροή στα χρόνια της κρίσης, είναι εκ των ων ουκ άνευ για τον υποψήφιο επιχειρηματία να βάλει κάτω τα έξοδα που προκύπτουν και να τα συγκρίνει με τα χρήματα που διαθέτει για την ίδρυση του καταστήματος.
Απαιτείται οπωσδήποτε το αρχικό κεφάλαιο για την έναρξη της επένδυσης, το οποίο όμως διαφέρει από το αρχικό απαιτούμενο κεφάλαιο, όπου συνυπολογίζονται εγγυήσεις ενοικίων, έξοδα αδειών λειτουργίας και αλλαγής χρήσης – σε περίπτωση καταστήματος με υγειονομικό ενδιαφέρον. Επίσης θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα έξοδα που αφορούν σε εμπορεύματα και πρώτες ύλες εφόσον δεν αναφέρεται ρητά στη σύμβαση franchise, ότι περιέχονται ότι καλύπτονται από τη μητρική με βάση τη συμφωνία.
2. Είναι αποδοτικός ο κλάδος που επιλέγετε;
Έχοντας αποφασίσει ότι ο επαγγελματικός τομέας που σας καλύπτει είναι αυτός του franchise, θα ήταν χρήσιμο να αναρωτηθείτε για το εάν ο κλάδος που έχετε επιλέξει να δραστηριοποιηθείτε παρουσιάζει ευοίωνες προοπτικές.
Καταστρώστε ένα αρχικό business plan υπολογίζοντας έσοδα-έξοδα, βάζοντας στόχο, και έχοντας μελετήσει προσεκτικά την τοποθεσία στην οποία θα ανοίξετε το κατάστημά σας. Λάβετε υπόψη σας εάν πρόκειται για έναν κορεσμένο επαγγελματικά κλάδο και έχετε ταυτόχρονα κατά νου ότι μία ιδιωτική επιχείρηση που σχετίζεται με την εστίαση μπορεί να χρειαστεί πολλές ώρες παρουσίας, Σαββατοκύριακα και πιθανότατα ξενύχτι.
3. Να εμπιστευθώ τη μητρική εταιρεία;
Εκτός από την αποδοτικότητα του κλάδου ορθό θα είναι να εξετάσετε την αξιοπιστία της μητρικής εταιρείας, ζυγίζοντας τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα που προσφέρει, τα στοιχεία που κάνουν το προϊόν διαφορετικό σε σχέση με κάποια άλλο, διερευνώντας τα περιθώρια κέρδους, το κόστος λειτουργίας, τις τάσεις της αγοράς και τα δικαιώματα (royalties) που θα πρέπει να καταβάλλετε για τη χρήση του εμπορικού σήματος.
Μετρήστε κατά πόσο η μητρική έχει καλή γνώση του αντικειμένου καθώς κατά πόσο υπάρχει διαθέσιμος δίαυλος επικοινωνίας με τα στελέχη της, όταν χρειαστείτε υποστήριξη. Σημαντικό για τη μητρική είναι να εξελίσσει διαρκώς το προϊόν της με επιμορφωτικά σεμινάρια και καινοτομίες.
4. Ποιο σημείο είναι το κατάλληλο
Σημαντικότατος παράγοντας είναι το σημείο εγκατάστασης της επιχείρησης. Απαιτείται ένα σημείο «πέρασμα», είτε σε κεντρικό δρόμο, είτε σε κάθετο, με ικανοποιητική πρόσοψη.
Διαπραγματευτείτε για το ενοίκιο και αναζητείστε καταστήματα σε καλή κατάσταση, είτε για να μην χρειαστεί να πληρώσετε για επισκευές, είτε για να μην αντιμετωπίσετε προβλήματα και βλάβες στη συνέχεια.
5. Υποστήριξη
Συνήθως οι αλυσίδες franchise παρέχουν ολοκληρωμένη συμβουλευτική και υποστήριξη. Αναλαμβάνουν την εκπαίδευση και την αξιολόγηση του προσωπικού, σε κάποιες περιπτώσεις την προμήθεια εμπορευμάτων αλλά και τη διαχείριση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης ή της διαφήμισης.
Ταυτόχρονα προβαίνουν στην ανανέωση concept ή σε rebranding όταν κάτι τέτοιο κρίνεται αναγκαίο. Συν τοις άλλοις όμως παρέχουν λογιστική, οικονομική, διαχειριστική και τεχνική υποστήριξη όπου και όταν χρειάζεται.
6. Tα royalties
Στην περίπτωση κατά την οποία η μητρική εταιρεία τιμολογεί τα προϊόντα ενδέχεται και να μην πληρώνετε royalties. Είναι γεγονός επίσης ότι η μητρική για να καλύπτει το κόστος συμβούλων, επιθεωρητών πωλήσεων, διαφήμισης κλπ. θα πρέπει να αποκομίζει το σχετικό όφελος.
Κατά περίπτωση τα royalties αντισταθμίζονται από τις μειωμένες τιμές αγοράς, λόγω οικονομιών κλίμακος και γνώσης του δικαιοπαρόχου, ενώ παρέχεται δωρεάν υποστήριξη και χρήση επώνυμου brand.
Τι αναζητάτε από το franchise
Είναι γεγονός ότι οι franchise αλυσίδες παρέχουν αναγνωρισιμότητα και σε πολλές περιπτώσεις ένα brand με ιδιαίτερη δυναμική. Αντιθέτως ένα αυτόνομο κατάστημα πρέπει να αγωνιστεί, απαιτώντας πίστωση χρόνου αρκετά μεγαλύτερη από ένα franchise, για να μπορέσει να αναδυθεί στην επιφάνεια της αγοράς.
Σε κάθε περίπτωση αποφασίστε τι ακριβώς θέλετε να κάνετε. Να ανοίξετε -για παράδειγμα- ένα mini market, ένα σούπερ μάρκετ, ένα κατάστημα εστίασης. Aφού έχετε κάνει την ανάλογη έρευνα αγοράς, διαπιστώσετε εάν υπάρχουν παρόμοιες προτάσεις στην ίδια περιοχή και κατά πόσο αποδίδουν.
ΠΗΓΗ:supply.gr