Σχεδόν 3 χρόνια, από τη μέρα, που το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών προκήρυξε το μεγάλο διαγωνισμό για την προμήθεια λεωφορείων νέας τεχνολογίας, τα οποία θα κατευθύνονταν για τον εκσυγχρονισμό του γηρασμένου στόλου των αστικών συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και 17 χρόνια μετά την τελευταία παραλαβή νέων λεωφορείων, τα πρώτα ηλεκτρικά οχήματα είναι πλέον γεγονός. Συγκεκριμένα, τα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία ης κινεζικής Yutong Buus, τα οποία πάτησαν επί ελληνικού εδάφους την προηγούμενη εβδομάδα μετά το μακρινό ταξίδι τους από την Κίνα, θα κάνουν ντεμπούτο στους δρόμους της Αθήνας στις αρχές του προσεχούς Μαΐου με την πολιτική ηγεσία και τους εκπροσώπους των θεσμικών φορέων να εμφανίζονται πεπεισμένοι ότι θα τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα.
Πριν από την επίσημη κυκλοφορία τους, θα προηγηθεί ένα διάστημα 30 ημερών όπου τα 38 λεωφορεία θα εκτελούν δοκιμαστικές διαδρομές στο κέντρο της πόλης χωρίς επιβάτες. Στη συνέχεια, αφού διασφαλιστεί η ετοιμότητά τους και αντιμετωπιστούν τυχόν εκκρεμότητές, αναμένεται να «ριχτούν» στη μάχη της εξυπηρέτησης του επιβατικού κοινού της Αθήνας, αντικαθιστώντας υφιστάμενα παλαιού τύπου οχήματα, τα οποία σήμερα πραγματοποιούν δρομολόγια σε κεντρικές περιοχές της πόλης.
Εκτός, όμως, από την πιλοτική περίοδο, μεσολαβεί και η εκπαίδευση των 200 οδηγών, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και αναμένεται να διαρκέσει επίσης ένα μήνα. Ανάμεσα σε αυτούς και η Στέλλα Χριστοδούλου, μια από τις πρώτες γυναίκες οδηγούς, που εντάχθηκαν στον στόλο της ΟΣΥ πριν από 18 χρόνια και σήμερα εκπαιδεύεται για να είναι έτοιμη να χειριστεί ένα από τα πρώτα 140 ηλεκτρικά λεωφορεία.
Το δίκτυο φόρτισης
Ανοιχτό παραμένει το θέμα των μόνιμων εγκαταστάσεων για τη φόρτιση των λεωφορείων μετά το μπλόκο που έβαλε το Ελεγκτικό Συνέδριο για την προμήθεια και την εγκατάσταση του δικτύου. Σύμφωνα με τη διοίκηση της ΟΣΥ, μέχρι να επιλυθεί το ζήτημα, οι φορτιστές, οι οποίοι έχουν έρθει, θα εγκατασταθούν προσωρινά αρχικά 10 στον αριθμό προκριμένου να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της δοκιμαστικής περιόδου ενώ στη συνέχεια θα προχωρήσει η εγκατάσταση του μόνιμου δικτύου, το οποίο θα αναπτύσσεται σε 4 αμαξοστάσια της ΟΣΥ (Άγιος Δημήτριος, Ρουφ, Ρέντη και πλατεία Αττικής) με τον συνολικό αριθμό των φορτιστών να ανέρχεται σε 70 ενώ παράλληλα είναι διαθέσιμοι και φορητοί φορτιστές, οι οποίοι προορίζονται για την αντιμετώπιση περιπτώσεων έκτακτης ανάγκης για επί τόπου φόρτιση της μπαταρίας σε οποιοδήποτε σημείο βρίσκεται σταματημένο το λεωφορείο.
Να σημειωθεί ότι ο χρόνος για την πλήρη φόρτιση της μπαταρίας του εν λόγω λεωφορείου είναι περίπου 4 ώρες. Σήμερα ο στόλος των αστικών λεωφορείων της Αθήνας αριθμεί περίπου 1.600 οχήματα συμπεριλαμβανομένων των τρόλεϊ και των εφεδρικών ενώ προβλέπεται σταδιακά να αποσυρθούν περίπου 400 παλαιά οχήματα μέσα στα επόμενα δύο χρόνια με την παραλαβή των καινούργιων που προγραμματίζονται να προστεθούν στον στόλο της ΟΣΥ.