Ναυάγιο στην Πύλο: Τριήμερο εθνικό πένθος – Συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό αγνοουμένων

Μέχρι αυτή την ώρα έχουν διασωθεί 104 άνθρωποι, ενώ 78 ανασύρθηκαν νεκροί. Εκτιμάται από τις Αρχές ότι ο αριθμός των επιβαινόντων αγγίζει τους 700, ενώ σύμφωνα με τις μαρτυρίες των διασωθέντων, στα αμπάρια του αλιευτικού βρίσκονταν γυναίκες και παιδιά.

Από τους 104 διασωθέντες, οι 80 φιλοξενούνται στις αποθήκες του Λιμενικού, στο λιμάνι της Καλαμάτας. Στην πλειονότητα τους είναι νεαροί άνδρες με καταγωγή από Αίγυπτο, Συρία, Παλαιστίνη και Πακιστάν. Βρίσκονται σε κατάσταση σοκ και διαρκώς ρωτούν για τις γυναίκες και τα παιδιά τους. Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του real.gr εντύπωση προκαλεί στις Αρχές ότι βρέθηκαν μόνο 4 διασωθέντες να κατέχουν διαβατήρια.

Σύμφωνα με πληροφορίες που μετέδωσε η ΕΡΤ, τρεις εκ των διασωθέντων έχουν οδηγηθεί στο Λιμεναρχείο της Καλαμάτας, όπου και ανακρίνονται.

Στο σημείο των ερευνών επιχειρούν δύο περιπολικά σκάφη ένα ναυαγοσωστικό του λιμενικού μία φρεγάτα του πολεμικού ναυτικού επτά παραπλέοντα πλοία ένα ελικόπτερο του πολεμικού ναυτικού, ένα αεροσκάφος C-130, ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος , ένα  Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας  και με ένα Ε/Π S-70 του Πολεμικού Νάυτικού.

Σημειώνεται ότι κατά τον εντοπισμό των διασωθέντων κανείς δεν έφερε σωστικό εξοπλισμό (σωσίβιο).

Στιγμιότυπο συνομιλίας με διασωθέντα από το ναυάγιο – Επέβαιναν 750 άτομα

Σε αποκλειστικό ντοκουμέντο από συνομιλία γιατρού του νοσοκομείου της Καλαμάτας με διασωθέντα του ναυαγίου σε διεθνή ύδατα ανοιχτά της Πύλου καταγράφεται ο ακριβής αριθμός των επιβαινόντων.

Τα άτομα που επέβαιναν στο σκάφος που ναυάγησε ήταν 750.

Ακτιβίστρια που ειδοποίησε τις αρχές, αποκαλύπτει όσα είπε με τους μετανάστες

Η Ναουάλ Σουφί, η βραβευμένη Μαροκινοϊταλίδα, περιγράφει όσα συνέβησαν λίγο πριν το τραγικό ναυάγιο ανοικτά της Πύλου.

Με μία ανάρτηση στο Facebook η γυναίκα η οποία δηλώνει πως ήταν η πρώτη που ενημέρωσε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές δίνει πληροφορίες για την κατάσταση στην οποία βρίσκονταν οι μετανάστες πάνω στο πλοίο το οποίο βυθίστηκε τελικά σε διεθνή ύδατα ανοιχτά τη Πύλου.

Η Ναουάλ Σουφί έγραψε όσα της μετέφεραν οι μετανάστες μέσα από το πλοίο, υλικό το οποίο, όπως τονίζει το δημοσιεύει λέγοντας πως εξουσιοδοτεί τους δημοσιογράφους να το αξιοποιήσουν ως μαρτυρία για τα ρεπορτάζ τους.

Ακτιβίστρια που ειδοποίησε τις αρχές, αποκαλύπτει όσα είπε με τους μετανάστες

Η Ναουάλ Σουφί, η βραβευμένη Μαροκινοϊταλίδα, περιγράφει όσα συνέβησαν λίγο πριν το τραγικό ναυάγιο ανοικτά της Πύλου.

Με μία ανάρτηση στο Facebook η γυναίκα η οποία δηλώνει πως ήταν η πρώτη που ενημέρωσε τις ελληνικές και ιταλικές αρχές δίνει πληροφορίες για την κατάσταση στην οποία βρίσκονταν οι μετανάστες πάνω στο πλοίο το οποίο βυθίστηκε τελικά σε διεθνή ύδατα ανοιχτά τη Πύλου.

Η Ναουάλ Σουφί έγραψε όσα της μετέφεραν οι μετανάστες μέσα από το πλοίο, υλικό το οποίο, όπως τονίζει το δημοσιεύει λέγοντας πως εξουσιοδοτεί τους δημοσιογράφους να το αξιοποιήσουν ως μαρτυρία για τα ρεπορτάζ τους.

Η ανάρτησή της και  η μετάφραση:

«Εξουσιοδοτώ τους δημοσιογράφους που επικοινωνούν μαζί μου αυτές τις ώρες να χρησιμοποιήσουν αυτή τη δήλωση για να καταγράψουν μέρος της δυναμικής των γεγονότων που έλαβαν χώρα χθες.

Στις 13 Ιουνίου 2023, τις πρώτες πρωινές ώρες, μετανάστες που επέβαιναν σε σκάφος φορτωμένο με 750 άτομα επικοινώνησαν μαζί μου και μου μίλησαν για την κατάστασή τους. Μετά από πέντε ημέρες ταξιδιού, το νερό είχε τελειώσει, ο καπετάνιος του πλοίου τους είχε εγκαταλείψει στην ανοιχτή θάλασσα και υπήρχαν επίσης έξι πτώματα στο σκάφος. Οι μετανάστες δεν γνώριζαν ακριβώς πού βρίσκονταν, αλλά χάρη στον άμεσο εντοπισμό του τηλεφώνου Turaya, μπόρεσα να μάθω την ακριβή τους θέση και να ειδοποιήσω τις αρμόδιες αρχές.

Ωστόσο, η κατάσταση περιπλέχθηκε όταν ένα πλοίο πλησίασε το σκάφος, έδεσε σχοινιά σε δύο σημεία του σκάφους και άρχισε να πετάει μπουκάλια με νερό. Οι μετανάστες αισθάνθηκαν μεγάλο κίνδυνο, καθώς φοβόντουσαν ότι τα σχοινιά θα μπορούσαν να προκαλέσουν ανατροπή του πλοίου και ότι η προσπάθεια επί του σκάφους για να πάρουν νερό θα μπορούσαν να προκαλέσουν τη βύθισή της. Για το λόγο αυτό, απομακρύνθηκαν ελαφρώς από το πλοίο για να αποφύγουν ένα ναυάγιο.

Κατά τη διάρκεια της νύχτας, η κατάσταση στο σκάφος έγινε ακόμη πιο δραματική: οι μετανάστες ήταν μπερδεμένοι και δεν καταλάβαιναν αν επρόκειτο για επιχείρηση διάσωσης ή για έναν τρόπο να θέσουν τη ζωή τους σε ακόμη μεγαλύτερο κίνδυνο. Παρέμεινα σε επαφή μαζί τους μέχρι τις 11 το βράδυ ώρα Ελλάδας, προσπαθώντας να τους καθησυχάσω και να τους βοηθήσω να βρουν μια λύση. Όλη την ώρα με ρωτούσαν τι έπρεπε να κάνουν και τους έλεγα συνεχώς ότι η ελληνική βοήθεια θα ερχόταν. Σε αυτό το τελευταίο τηλεφώνημα, ο άνθρωπος με τον οποίο μιλούσα μου είπε ρητά: «Νιώθω ότι αυτή θα είναι η τελευταία μας νύχτα στη ζωή». Όταν οι μετανάστες απομακρύνθηκαν ελαφρώς από το πλοίο, δεν υπήρχε πρόθεση να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Ιταλία, γιατί δεν θα ήξεραν πώς να πλεύσουν στα ιταλικά ύδατα, καθώς ο πραγματικός καπετάνιος του πλοίου έλειπε και ρωτούσαν συνεχώς τι να κάνουν. Χρειάζονταν οπωσδήποτε βοήθεια στα νερά όπου βρίσκονταν, και αν μου είχαν εκφράσει την πρόθεσή τους να συνεχίσουν το ταξίδι τους προς την Ιταλία, προφανώς θα είχα στείλει ενημέρωση στη Μάλτα, την Ελλάδα και την Ιταλία, αλλά οι μετανάστες δεν είπαν ποτέ κάτι τέτοιο.

Είναι ποτέ δυνατόν η φυγή των μεταναστών από την κατάσταση κινδύνου στην οποία βρίσκονταν να ερμηνεύτηκε από τις ελληνικές αρχές ως φυγή από τη διάσωση; Αυτά είναι ερωτήματα που δεν μπορώ να απαντήσω, αλλά μπορώ να βεβαιώσω ότι αυτοί οι άνθρωποι ζητούσαν πάντα να διασωθούν από οποιαδήποτε χώρα.

Αυτή είναι η τελευταία ακριβής θέση που εστάλη από το τηλέφωνο Turaya και κοινοποιήθηκε στη Μάλτα, την Ελλάδα και την Ιταλία

Θέση στις 15.10 ώρα Ελλάδας.

Lat N 036 Deg 008’059.660″ Lon E 021 Deg 002’009.749″

Καθ’ όλη τη διάρκεια του απογεύματος και μέχρι τις 11 το βράδυ δεν έκανα τίποτα άλλο από το να καθησυχάζω τους ανθρώπους που τηλεφωνούσαν από το σκάφος, εξηγώντας τους ότι οι αρμόδιες αρχές είχαν τη θέση του σκάφους εδώ και πολλές ώρες και ότι σίγουρα θα έφτανε βοήθεια. Το μόνο που είχαν να κάνουν ήταν να διαχειριστούν την κατάσταση πανικού που επικρατούσε στο πλοίο».

Τριήμερο εθνικό πένθος αποφάσισε η κυβέρνηση

Την κήρυξη τριήμερου εθνικού πένθους κήρυξε ο υπηρεσιακός πρωθυπουργός, Ιωάννης Σαρμάς για την τραγωδία με το ναυάγιο με μετανάστες ανοιχτά της Πύλου.

Η ανακοίνωση του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού:

Ο Πρωθυπουργός κήρυξε τριήμερο Εθνικό Πένθος από Τετάρτη 14 Ιουνίου 2023 21:00 ως την Παρασκευή 16 Ιουνίου 2023 24:00 για τα θύματα του σημερινού τραγικού ναυαγίου στα διεθνή ύδατα δυτικά της Ελλάδας, με τη σκέψη και σε όλα τα θύματα των αδίστακτων διακινητών που εκμεταλλεύονται την ανθρώπινη δυστυχία.

Δεν επηρεάζεται η διενέργεια των Πανελληνίων Εξετάσεων και των προαγωγικών εξετάσεων

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με διευκρινιστική ανακοίνωση, το Εθνικό Πένθος δεν επηρεάζει τη διενέργεια των Πανελληνίων Εξετάσεων, των προαγωγικών εξετάσεων και την ολοκλήρωση των μαθημάτων στα Δημοτικά Σχολεία.

Το χρονικό της τραγωδίας

Από το Γραφείο τύπου του πρωθυπουργού εκδόθηκε ανακοίνωση αναφορικά με την επιχείρηση διάσωσης αλλοδαπών σε διεθνή ύδατα στη θαλάσσια περιοχή 47 ν.μ. νοτιοδυτικά Πύλου.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση από την καταγραφή των γεγονότων από το Κέντρο Επιχειρήσεων του υπουργείου Ναυτιλίας, προκύπτουν τα εξής:

  • Το πρωί της 13ης Ιουνίου γύρω στις 11:00 από το Κέντρο Επιχειρήσεων Ρώμης ενημερώθηκε το Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. ότι υπάρχει ένα αλιευτικό σκάφος με μεγάλο αριθμό μεταναστών (στα διεθνή ύδατα νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου) σύμφωνα με πληροφορία που ελήφθη στις ιταλικές αρχές έπειτα από κλήση ακτιβίστριας ΜΚΟ.
  • Το Λιμενικό Σώμα προέβη στη διαδικασία επαλήθευσης. Ελικόπτερο του Λ.Σ. – ΕΛ.ΑΚΤ. απογειώθηκε περί τις 13:50 από Μυτιλήνη με προορισμό το αλιευτικό σκάφος.
  • Στις 15:35 εντοπίστηκε το αλιευτικό σκάφος από το ελικόπτερο του Λιμενικού να πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα έχοντας ικανό αριθμό ατόμων στα εξωτερικά καταστρώματα αυτού.
  • Αμέσως μετά τον εντοπισμό από το ελικόπτερο, ενημερώθηκαν τα παραπλέοντα στην περιοχή πλοία και τους ζητήθηκε να αλλάξουν πορεία και να ενημερώνουν το ΕΚΣΕΔ για τις κινήσεις και την εν γένει κατάσταση του αλιευτικού σκάφους.
  • Ταυτόχρονα δόθηκε εντολή σε πλοίο 40 μέτρων του Λιμενικού Σώματος να αποπλεύσει από τα Χανιά Κρήτης προς το Ιόνιο και την περιοχή του αλιευτικού.
  • Η πρώτη επικοινωνία με το αλιευτικό σκάφος μετά από δυσκολία επετεύχθη περί τις 14:00.
  • Το αλιευτικό σκάφος δεν ζήτησε καμία συνδρομή από το Λιμενικό Σώμα και την Ελλάδα.
  • Δεύτερη απογείωση του ελικοπτέρου περί τις 18:00, όπου πάλι διαπιστώθηκε ότι το σκάφος πλέει με σταθερή πορεία και ταχύτητα.
  • Επετεύχθη επικοινωνία του ΕΚΣΕΔ με το σκάφος μέσω δορυφορικού τηλεφώνου περί ώρα 18:30. Ο χρήστης του δορυφορικού τηλεφώνου που επέβαινε στο σκάφος, ο οποίος μιλούσε αγγλικά, απάντησε ότι το σκάφος δεν κινδυνεύει, δεν επιθυμούν βοήθεια πλην τροφίμων και νερού και ότι επιθυμούν να συνεχίσουν με προορισμό την Ιταλία.
  • Το ΕΚΣΕΔ απέστειλε ένα παραπλέον πλοίο με σημαία Μάλτας το οποίο προσέγγισε περί τις 18:00 το αλιευτικό, και αφού το αλιευτικό σταμάτησε – όπως του ζητήθηκε από το εμπορικό πλοίο – του προμήθευσε τρόφιμα και νερό.
  • Επανειλημμένως ρωτήθηκε το αλιευτικό από το εμπορικό πλοίο αν επιθυμεί επιπλέον συνδρομή ή αν κινδυνεύει ή αν θέλει κάτι άλλο από την Ελλάδα. Απάντησαν «δεν θέλουμε τίποτα άλλο από το να συνεχίσουμε για Ιταλία».
  • Στη συνέχεια βρέθηκε και δεύτερο παραπλέον, ελληνικό αυτή τη φορά πλοίο, που απεστάλη στο αλιευτικό γύρω στις 21:00 προκειμένου να δοθούν επιπλέον τροφοεφόδια και οποιαδήποτε άλλη συνδρομή. Έλαβαν μόνον το νερό, ενώ τα λοιπά εφόδια τα πέταξαν στη θάλασσα.
  • Από τις 15:30 μέχρι τις 21:00 ο θάλαμος επιχειρήσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε επανειλημμένως επικοινωνία με το αλιευτικό μέσω δορυφορικού τηλεφώνου. Σε όλες επαναλάμβαναν σταθερά ότι επιθυμούν να πλεύσουν προς Ιταλία και δεν ήθελαν καμία συνδρομή από την Ελλάδα.
  • Στις 22:40 κατέπλευσε πλησίον του αλιευτικού το σκάφος του Λιμενικού Σώματος από την Κρήτη. Παρέμεινε σε απόσταση και το παρατηρούσε διακριτικά, χωρίς να διαπιστώνει πρόβλημα στην πλεύση του, καθώς είχε σταθερή πορεία και ταχύτητα.
  • Αυτό συνεχίστηκε μέχρι τις 01:40 της 14ης Ιουνίου. Την ως άνω ώρα ο επιβαίνων στο αλιευτικό ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων του Αρχηγείου ότι παρουσιάστηκε βλάβη στη μηχανή του σκάφους και έπαψε να κινείται.
  • Το συγκεκριμένο γεγονός επιβεβαιώθηκε και από το παραπλέον πλωτό του Λιμενικού.
  • Άμεσα το πλωτό του Λ.Σ. προσπάθησε να προσεγγίσει το αλιευτικό για να διαπιστώσει το πρόβλημα
  • Στις 02:04 πμ ο Κυβερνήτης του παραπλέοντος σκάφους του Λ.Σ. ενημέρωσε το Κέντρο Επιχειρήσεων ότι είδε το αλιευτικό να παίρνει μια δεξιά στη συνέχεια μια απότομη αριστερά κλίση και μετά άλλη μια δεξιά κλίση τόσο μεγάλη που είχε ως αποτέλεσμα την ανατροπή του αλιευτικού (ναυτ. Ορολογία «παλάντζο»).
  • Σε δέκα με δεκαπέντε λεπτά αργότερα το σκάφος βυθίστηκε ολοσχερώς. Πλήθος επιβαινόντων που βρίσκονταν στα εξωτερικά καταστρώματα έπεσαν στη θάλασσα.
  • Έναρξη ευρείας επιχείρησης έρευνας – διάσωσης.

Δείτε επίσης x

scroll to top

Συνεχίζοντας την περιήγησή σας στο e-dimosio.gr συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close