Ακριβότερα έως 361% από τη φθηνότερη χώρα της Ευρώπης πωλούνται στην ελληνική αγορά τα απορρυπαντικά για ρούχα των δύο μεγάλων πολυεθνικών κολοσσών, Unilever και P&G, γεγονός που ήδη έχει οδηγήσει την Επιτροπή Ανταγωνισμού στην απόφαση να χαρτογραφήσει τη συγκεκριμένη αγορά για να διερευνήσει, μεταξύ άλλων, και τις συνθήκες ανταγωνισμού σε αυτήν.
Η διαπίστωση για τις υψηλές τιμές δεν ανήκει σε κάποια καταναλωτική οργάνωση, αλλά στην ίδια την Επιτροπή Ανταγωνισμού η οποία πραγματοποίησε έρευνα τιμών στα απορρυπαντικά Skip και Ariel, τόσο σε αυτά που διατίθενται με τη μορφή καψουλών όσο και σε αυτά που έχουν τη μορφή σκόνης πλυντηρίου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι φθηνότερες χώρες -λαμβάνοντας υπόψη και την αγοραστική δύναμη- είναι όχι κάποιες χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, αλλά χώρες, όπως η Ιρλανδία, η Σουηδία, η Γερμανία. Έτσι, για παράδειγμα η τιμή ανά κάψουλα στην Ελλάδα ακόμη και στις μεγάλες συσκευασίες (54 τεμάχια) που είναι σχετικά φθηνότερες είναι 0,49 ευρώ, όταν στην Ιρλανδία είναι 0,21 ευρώ.
Για ποιους λόγους προχώρησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού στην εν λόγω έρευνα τιμών και κυρίως στη δημοσιοποίηση των ευρημάτων στο ενημερωτικό δελτίο που εξέδωσε χθες; Καταρχάς, διότι από τον Ιούλιο κι έπειτα καταγράφηκε σημαντική αύξηση του πληθωρισμού της εν ευρύτερης κατηγορίας «προϊόντα καθαρισμού σπιτιού» στην Ελλάδα έναντι της Ευρωζώνης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat ενώ μέχρι τον Ιούνιο η απόκλιση ήταν μικρή (5,7% αύξηση στην Ευρωζώνη και 5,8% στην Ελλάδα), τον Ιούλιο έφτασε σε 7,3% για την Ευρωζώνη και 8,1% στην Ελλάδα για να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο τους επόμενους μήνες (8,2% και 11,4% αντιστοίχως τον Αύγουστο κ.ο.κ.). Επίσης, τον Δεκέμβριο ο εν λόγω δείκτης αυξήθηκε στην Ελλάδα κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με τον Νοέμβριο με τις αυξήσεις τιμών στα απορρυπαντικά να είναι 15,9% τον Δεκέμβριο έναντι 13,4% τον Νοέμβριο του 2022.
Δεύτερον, με τη δημοσιοποίηση των στοιχείων η Επιτροπή Ανταγωνισμού στοχεύει κυρίως στο να προκαλέσει μείωση των τιμών από την πλευρά των εταιρειών, καθώς, αν μη τι άλλο η δημοσιοποίηση στοιχείων περί υψηλών τιμών και μάλιστα σε σύγκριση με χώρες με υψηλότερη αγοραστική δύναμη, ενδέχεται να επηρεάσει την πολιτική τιμολόγησης από την πλευρά των πολυεθνικών.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι αν και η ΕΑ αποφεύγει να δημοσιοποιήσει τα συμπεράσματά της ως προς τις αιτίες των υψηλών τιμών στην Ελλάδα, δεν θα πρέπει να αποκλειστεί το ενδεχόμενο έρευνας για αντιανταγωνιστικές πρακτικές σε επόμενο χρόνο. Σύμφωνα, πάντως, με αρμόδιες πηγές αλλά και σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, τρεις από τις κύριες αιτίες είναι το μικρό μέγεθος της ελληνικής αγοράς που στην ουσία δεν δημιουργεί κίνητρο για μεγάλο ανταγωνισμό στις τιμές, η χαμηλή διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην κατηγορία των απορρυπαντικών για ρούχα, καθώς και η πολύ μικρή εγχώρια παραγωγή.
Ακόμη, πάντως, και αν η ΕΑ δεν προχωρά στη δημοσιοποίηση της ερμηνείας των υψηλών τιμών, οι παρατηρήσεις στις οποίες προβαίνει είναι αρκετά αποκαλυπτικές:
– Η Ελλάδα κατατάσσεται στην ομάδα χωρών που έχουν υψηλές τιμές ανεξαρτήτως του μεγέθους της συσκευασίας. Το γεγονός αυτό δεν φαίνεται να επηρεάζεται από τον γεωγραφικό παράγοντα, καθώς η Ελλάδα με την Κύπρο έχουν μεγάλη διαφορά στις τιμές τους (η Κύπρος έχει φθηνότερες τιμές) παρόλο που για τη μεταφορά του προϊόντος στη Κύπρο πιθανώς να χρειάζεται επιπλέον κόστος, λόγω γεωγραφικής τοποθεσίας.
– Στην Ελλάδα όσο πιο μικρή είναι η συσκευασία, τόσο υψηλότερη είναι η τιμή ανά τεμάχιο (στις κάψουλες). Στη συσκευασία των 14 τεμαχίων η τιμή ανά τεμάχιο είναι 0,66 ευρώ, ενώ σε αυτή των 54 τεμαχίων 0,44 ευρώ. Στην Ολλανδία για παράδειγμα η τιμή ανά τεμάχιο δεν διαφοροποιείται.
Με βάση την έρευνα προκύπτουν τα εξής:
– Τα προϊόντα Ariel (κάψουλες) είναι ακριβότερα στην Ελλάδα από 130,20% έως 270,57% σε σύγκριση με τη φθηνότερη χώρα. Η σκόνη πλυντηρίου πωλείται ακριβότερα από 94% έως 172% με τη μεγαλύτερη απόκλιση να εντοπίζεται στις μικρές συσκευασίες.
– Τα προϊόντα Skip (κάψουλες) πωλούνται στην Ελλάδα ακριβότερα από 113,92% έως 301,10% σε σύγκριση με τη φθηνότερη χώρα, ενώ στην περίπτωση της σκόνης πλυντηρίου πωλούνται ακριβότερα από 160% έως 361%.
Η έρευνα διεξήχθη την περίοδο 9-15 Ιανουαρίου 2023 και οι τιμές είναι πριν την εφαρμογή οποιασδήποτε έκπτωσης