Προβληματισμό προκαλούν στους ακτοπλόους οι οδηγίες από τον ΕΟΔΥ για το πώς πρέπει να ταξιδεύουν οι επιβάτες στα πλοία με προορισμό τα νησιά, ενόψει του καλοκαιριού. Ο κορονοϊός θα αλλάξει από ότι φαίνεται τον τρόπο που είχαμε συνηθίσει να ταξιδεύουμε. Όπως υποστηρίζουν οι ακτοπλόοι, η λειτουργία των πλοίων στο 50% της δυναμικότητας τους θα προκαλέσει οικονομική ασφυξία στις εταιρείες του κλάδου και δεν θα μπορέσουν να εξυπηρετήσουν τη ζήτηση Ιουλίου – Αυγούστου, καθώς και ο αριθμός των πλοίων έχει μειωθεί. Σύμφωνα με την Καθημερινή, η θερμομέτρηση όλων των επιβατών και η συμπλήρωση των σχετικών εντύπων κατά την επιβίβαση θα προκαλέσουν μεγάλες καθυστερήσεις και ουρές, ταλαιπωρώντας το επιβατικό κοινό. Το θέμα θα μπει σε διαβούλευση σήμερα μεταξύ των αρμόδιων πολιτικών και υγειονομικών αρχών.
Αναμένεται σε όλους τους χώρους στα εξωτερικά τμήματα του πλοίου να τηρείται απόσταση τουλάχιστον 1,5 μέτρων και υποχρεωτική χρήση υφασμάτινης μάσκας. Τα μέλη του πληρώματος θα ελέγχουν την τήρηση των κανόνων και των μέτρων από τους επιβάτες σε όλους τους χώρους. Όπως και στο μετρό, όπου υπάρχουν καθίσματα που δεν μετακινούνται, θα πρέπει να έχουν σήμανση για να ξέρει ο επιβάτης που μπορεί να κάτσει και που όχι.
Σύμφωνα με πληροφορίες από τις εταιρείες, έχει δοθεί ένα πλαίσιο οδηγιών για τον ασφαλή τρόπο ταξιδιών των επιβατών με τα πλοία ώστε να εμποδιστεί η διάδοση και διασπορά του κορονοϊού.
Τα πλοία, όπως αναφέρουν πηγές, και δη τα συμβατικά θα έχουν μέγιστο αριθμό επιβατών που θα φτάνει μέχρι και το 55% ενώ στα ταχύπλοα το 50%. Στην πρώτη περίπτωση ο μέγιστος αριθμός των επιβατών θα καθορίζεται και με το εάν το πλοίο διαθέτει και πόσες καμπίνες ή δεν διαθέτει καθόλου.
Στα καθίσματα αεροπορικού τύπου θα υπάρχει μια κενή θέση ανάμεσα στους επιβάτες ενώ θα υπάρχει και ειδική σήμανση για το πού θα πρέπει να κάθονται. Στις καμπίνες θα τηρείται το ένας επιβάτης ανά καμπίνα ή εάν πρόκειται για οικογένειες έως τέσσερα άτομα ανά καμπίνα. Η καμπίνα πριν από τη χρήση της από άλλον επιβάτη θα πρέπει να απολυμαίνεται και να παραμένει άδεια για τουλάχιστον τρεις ώρες.
Όσον αφορά στον αερισμό του πλοίου, οι πόρτες και τα παράθυρα θα πρέπει να ανοίγονται περισσότερο χρόνο από τον συνηθισμένο, ενώ όσον αφορά στον μηχανικό αερισμό σε περίπτωση διακοπτόμενης λειτουργίας του πλοίου θα πρέπει το σύστημα αερισμού να μην σταματάει καθόλου. Τα συστήματα θέρμανσης, ψύξης και εξαερισμού θα πρέπει να είναι επίσης σωστά συντηρημένα και να λειτουργούν βάσει των κανόνων. Η ανακυκλοφορία σε τοπικό επίπεδο θα πρέπει να αποφεύγεται για να μην προκαλείται επανααιώρηση σωματιδίων.