Εναν πλήρη οδικό χάρτη σταδιακής εξόδου από τους περιορισμούς θα παρουσιάσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης στο διάγγελμά του. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κατεύθυνση θα είναι προς το προσεκτικό «άνοιγμα», με κατάργηση και των SMS, αλλά με λεπτομερή επιχειρησιακά σχέδια για τον τρόπο λειτουργίας της κάθε δραστηριότητας (σχολικής ή επιχειρηματικής). Στο πλαίσιο αυτό οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμα και θα ολοκληρώνονταν μέσα στο Σαββατοκύριακο σε αλλεπάλληλες συσκέψεις που έχουν προγραμματιστεί.
Κρίσιμης σημασίας είναι η τελική εισήγηση της «Επιτροπής Τσιόδρα» -όπου υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις-, την οποία ο πρωθυπουργός πήρε στα χέρια του χθες. Ωστόσο, ο ίδιος θα πάρει τις τελικές αποφάσεις.
Η κυρίαρχη τάση τόσο στην επιτροπή των λοιμωξιολόγων όσο και στο Μέγαρο Μαξίμου είναι να αρχίσει το σταδιακό «άνοιγμα» δραστηριοτήτων και επιχειρήσεων, αλλά εκκρεμούν κρίσιμες «λεπτομέρειες». Π.χ., σε πόσες φάσεις θα γίνει το άνοιγμα των σχολείων. Θεωρείται πάρα πολύ πιθανόν στις 11 Μαΐου να αρχίσει η λειτουργία της Γ’ Λυκείου. Δεν είναι όμως ακόμα σαφές, αν το άνοιγμα και των υπόλοιπων βαθμίδων (Α’ και Β’ Λυκείου, Γυμνάσια, Δημοτικά) θα γίνεται ανά εβδομάδα ή ανά 2 ή 3 εβδομάδες. Ανάλογα με την τελική απόφαση θα κριθεί και αν θα γίνουν τελικά οι απολυτήριες και οι προαγωγικές εξετάσεις.
Οριστική είναι η απόφαση για το «άνοιγμα» του λιανικού εμπορίου, αλλά με τους όρους που λειτουργούν τα super market (περιορισμένος αριθμός ατόμων ανάλογα με τα τετραγωνικά μέτρα του κάθε καταστήματος, υποχρεωτικά γάντια και μάσκες). Τα κομμωτήρια, που επίσης θα ανοίξουν με το πρώτο κύμα, θα λειτουργούν μόνο με ραντεβού και περιορισμένο αριθμό πελατών, ενώ δεν αποκλείεται και η νυχτερινή λειτουργία τους. Τα καφέ και τα εστιατόρια θα είναι τα τελευταία που θα ανοίξουν (τον Ιούνιο) και μόνον εφόσον έχουν «τραπεζάκια έξω».
Καθοριστικής σημασίας είναι και τα επιχειρησιακά σχέδια που αναμένονται από κρίσιμα υπουργεία (εκτός του υπ. Παιδείας, που έχει επεξεργαστεί εναλλακτικά σενάρια, π.χ. μισό ωράριο ή λειτουργία τμημάτων μέρα παρά μέρα, ώστε να μειωθεί ο αριθμός μαθητών ανά τάξη). Τα υπουργεία Οικονομικών, Εσωτερικών (που περιλαμβάνει και τη λειτουργία των Δήμων) και Μεταφορών έχουν βαρύνοντα ρόλο. Ολα δείχνουν, π.χ., ότι η μετακίνηση με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα γίνεται με «μισοάδεια» λεωφορεία, μετρό, τραμ, προαστιακό και με υποχρεωτική τη μάσκα.