Πάνω από 300 ευρώ σε ετήσια βάση εκτιµάται ότι εξοικονοµούν οι καταναλωτές από τις προσφορές και εκπτώσεις που υπάρχουν στις µεγάλες αλυσίδες σουπερµάρκετ, σύµφωνα µε έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ). Η αξία αυτή είναι σταθερή σε ετήσια βάση την τελευταία 5ετία µε εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο πολύ σηµαντικών αλυσίδων σούπερµάρκετ της χώρας (Μαρινόπουλος- Βερόπουλος). Αυτό το όφελος, όπως επισηµαίνει το ΙΕΛΚΑ, είναι πολύ σηµαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος του 2014 εξαιτίας της µείωσης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου, η οποία εκτιµάται σε περίπου 4% την πενταετία 2014-2019.
Συνολικά η µέση εξοικονόµηση ανά νοικοκυριό εκτιµάται σε περίπου 1.500 ευρώ για την εξεταζόµενη περίοδο, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε 5 χρόνια ξεπερνά τα 6 δισεκατοµµύρια ευρώ. Το κυνήγι των προσφορών, συνεχίζει το ΙΕΛΚΑ, έχει γίνει πλέον καθηµερινότητα για τους καταναλωτές, οι οποίοι στην προσπάθειά τους να εξοικονοµήσουν χρήµατα κυνηγούν όλο και περισσότερο τις προσφορές και εκπτώσεις που παρέχουν τα σούπερ µάρκετ µέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών. Μάλιστα, το 89% των καταναλωτών εξοικονοµούν χρήµατα µέσω προσφορών/κουπονιών/δωροεπιταγών που προφέρουν οι αλυσίδες σουπερµάρκετ και προµηθευτές των προϊόντων, ενώ 7 στους 10 καταναλωτές εξοικονοµούν τουλάχιστον 5% επί της αξίας των αγορών τους και 1 στους 5 τουλάχιστον 20%.
Την ίδια ώρα, σηµαντικές τάσεις καταγράφονται από την έρευνα του ΙΕΛΚΑ σε δείγµα 2.000 καταναλωτών απ’ όλη την Ελλάδα όσον αφορά στην αγοραστική συµπεριφορά των Ελλήνων στα χρόνια της κρίσης. Προτιµήσεις Ειδικότερα, το 71% των ερωτωµένων τη χρονιά που πέρασε (2018) αγόρασε περισσότερα προϊόντα σε προσφορά σε σχέση µε το προηγούµενο έτος (2017), ενώ το 66% του κοινού δηλώνει ότι κυνηγάει τις προσφορές στις αγορές στο σούπερ µάρκετ. Ιδιαίτερα σηµαντικό είναι ότι για το 56% του κοινού οι προσφορές και εκπτώσεις είναι ο κύριος λόγος για να επιλέξουν το κατάστηµα σουπερµάρκετ που θα επισκεφθούν, στοιχείο που σε µεγάλο βαθµό εξηγεί τον ανταγωνισµό ανάµεσα στις επιχειρήσεις στο κοµµάτι των προσφορών. Χαρακτηριστικό του βαθµού υιοθέτησης προσφορών από τον καταναλωτή είναι το γεγονός ότι το 56% του κοινού δηλώνει πως προτιµάει περισσότερες προσφορές, παρά χαµηλές τιµές.
Ο λόγος γι’ αυτή την επιλογή είναι ότι θεωρεί πως µέσω της αναζήτησης και επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για µεγαλύτερη εξοικονόµηση όσο και για προσαρµογή στις δικές του εξατοµικευµένες ανάγκες της εξοικονόµησης χρηµάτων. Αλλωστε, ένα µειοψηφικό αλλά σηµαντικό ποσοστό 44% δηλώνει ότι αναβάλλει τις αγορές του µέχρι να βρει την κατάλληλη προσφορά στα είδη που επιθυµεί να αγοράσει. Πέρα από την αναζήτηση της καλύτερης προσφοράς, οι Ελληνες άλλαξαν και διατροφικές συνήθειες εξαιτίας της κρίσης.
Πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ µε αφορµή την παγκόσµια ηµέρα διατροφής, έδειξε ότι τα νοικοκυριά της χώρας γυρνούν την πλάτη στα ακριβά τρόφιµα όπως το µοσχάρι και το κατσίκι και πλέον στρέφονται σε φθηνότερες και πιο υγιεινές λύσεις όπως τα όσπρια, το κοτόπουλο, και τα ζυµαρικά για να καλύψουν τις διατροφικές ανάγκες στην καθηµερινότητά τους