Μια συνήθη πρακτική των επιβατών για να πετυχαίνουν φτηνότερα εισιτήρια για κάποιους προορισμούς ονόματι hidden city ticketing, βάζουν στο στόχαστρο οι αεροπορικές εταιρείες, προσπαθώντας να ανακτήσουν χιλιάδες ευρώ που έχουν χάσει από αυτό το μικρό παραθυράκι στο χώρο των κρατήσεων. Κανείς ωστόσο δεν γνωρίζει αν αυτό θα αποβεί μοιραίο για τους επιβάτες ή αν απλώς θα κάνει την πρακτική ακόμα πιο γνωστή σε βάρος των αερομεταφορέων.
Τι είναι όμως το «hidden city ticketing» – τα εισιτήρια κρυμμένων προορισμών σε ελεύθερη μετάφραση; Είναι η πρακτική κατά την οποία οι επιβάτες εντοπίζουν ένα φτηνό εισιτήριο για κάποιο μη δημοφιλή προορισμό με ανταπόκριση σε έναν δημοφιλή προορισμό, στον οποίο και θέλουν επί της ουσίας να μεταβούν. Αν για παράδειγμα κάποιος θέλει να ταξιδέψει από Αθήνα – Κωνσταντινούπολη τον Μάιο και τα εισιτήρια κοστίζουν πάνω από 200 ευρώ θα μπορούσε να κλείσει ένα φθηνότερο εισιτήριο από Αθήνα για Βουδαπέστη με ενδιάμεσο σταθμότην Κωνσταντινούπολη και απλά να μην επιβιβαστεί στην επόμενη της ανταπόκρισης πτήση. Μοναδική προϋπόθεση είναι να έχει μικρή αποσκευή την οποία θα πάρει μαζί του στην καμπίνα του αεροσκάφους.
Πρόκεται για μια πρακτική εξοικονόμησης κόστους η οποία υπάρχει εδώ και χρόνια. Το τελευταίο διάστημα βέβαια γίνεται όλο και πιο δημοφιλής στους λάτρεις των ταξιδιών με την βοήθεια και εξειδικευμένων διαδικτυακών πλατφορμών που όπως το Skiplagged, που διευκολύνουν την συγκεκριμένη αναζήτηση. Σύμφωνα με τον αναλυτή της αεροναυπηγικής βιομηχανίας Robert Mann, το θέμα της έκδοσης τέτοιων εισιτηρίων υπήρχε ανέκαθεν, όταν όμως πλατφόρμες άρχισαν να εμπορευματοποιούν το σύστημα τότε η βιομηχανία αντιλήφθηκε το πόσο της κοστίζει αυτή η πρακτική αν πάρει μαζικές διαστάσεις κι αποφάσισε να κινηθεί εναντίον της.
Πιο πρόσφατο παράδειγμα της συγκεκριμένης μάχης των αεροπορικών αποτελεί η Lufthansa, η οποία προσέφυγε την προηγούμενη εβδομάδα σε δικαστήριο του Βερολίνου εναντίον ενός ευρωπαίου επιβάτη που χρησιμοποιήσε το συγκεκριμένο τρικ για να εξοικονομήσει μεγάλο ποσό χρημάτων. Συγκεκριμένα ο επιβάτης έκλεισε την πτήση Οσλο -Σιάτλ με ενδιάμεσο σταθμό την Φρανκφούρτη. Πέταξε από το Όσλο μέχρι την Φρανκφούρτη, παρέλειψε το δεύτερο σκέλος της πτήσης και πήρε άλλη πτήση για την οποία είχε κάνει κράτηση για Βερολίνο, σύμφωνα με τα έγγραφα του δικαστηρίου. Ο εν λόγω επιβάτης κόστισε στην Lufthansa περίπου 2.112 ευρώ, ποσό για το οποίο η αεροπορική εταιρεία ζητά να αποζημιωθεί. Αξίζει να σημειωθεί ότι το αρχικό δικαστήριο που έγινε στο Βερολίνο τον Δεκέμβριο αθώωσε τον επιβάτη και την προηγούμενη εβδομάδα εκδικάστηκε η έφεση, χωρίς το δικαστήριο να έχει ακόμα αποφανθεί για το παράνομο της υπόθεσης.
Όπως και να έχει βέβαια ακόμα κι να δεν υπάρχει μέχρι στιγμής δεδικασμένο η κίνηση της Lufthansa αποκαλύπτει την αποφασιστικότητά της αεροπορικής βιομηχανίας να κλείσει οριστικά την συγκεκριμένη «τρύπα». Βασικό επιχείρημα της γερμανικής αεροπορικής αλλά και των υπολοίπων που έχουν κινηθεί νομικά κατά επιβατών είναι πως εξαιτίας του hidden city ticketing στερούνται εσόδων αλλά της δυνατότητας να πουλήσουν την συγκεκριμένη αεροπορική θέση σε κάποιον επιβάτη που πραγματι ενδιαφέρεται να ταξιδέψει.
Να υπενθυμίσουμε ότι το 2015 η εταιρεία κρατήσεων Orbitz και οι αερομεταφορείς των ΗΠΑ μήνυσαν την Skiplagged, η οποία τότε εξυπηρετούσε περί το ένα εκατ. επισκέπτες το μήνα, και τον 22χρονο ιδρυτή της Aktarer Zaman για «αθέμιτο ανταγωνισμό» και «παραπλανητική συμπεριφορά». Η υπόθεση εναντίον του Zaman εξαντλήθηκε τελικά σε θέματα δικαιοδοσίας χωρίς η πλατφόρμα να κλείσει.
«Όταν πρόκειται για εσωτερικές πτήσεις η «χασούρα» είναι περιορισμένη όταν μιλάμε για υπερατλαντικές πτήσεις τότε οι αριθμοί πολλαπλασιάζονται και μάλιστα με τέτοιους ρυθμούς που αποκλείεται οι αεροπορικές να αδιαφορήσουν» τονίζει ο Mann.