Το ένα εκατομμύριο ευρώ υπερβαίνει η ζημιά που υπέστησαν οι εταιρείες αστικών συγκοινωνιών από τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εργαζομένων, το Φεβρουάριο και το Μάρτιο.
Ο ΟΑΣΑ προσφέρει αποζημίωση 2 € στους περίπου 300.000 κατόχους καρτών απεριορίστων διαδρομών για μία ημέρα απεργίας το Φεβρουάριο και για δύο 24ωρες απεργίες στα μέσα σταθερής τροχιάς το Μάρτιο.
Στο ποσό αυτό που θα ανέλθει σε περίπου 600.000 €, θα πρέπει να προστεθούν και τα διαφυγόντα κέρδη του Μετρό, των ΗΣΑΠ και του ΤΡΑΜ.
Σύμφωνα με πληροφορίες τουλάχιστον 100.000 με 150.000 επιβάτες, οι οποίοι δεν είναι κάτοχοι καρτών και πληρώνουν ολόκληρο εισιτήριο, δηλαδή 1 ευρώ και 40 λεπτά, δεν μετακινήθηκαν τις τρεις ημέρες που τα σωματεία των εργαζομένων απήργησαν.
Κατά τις ίδιες πληροφορίες, ο τελικός λογαριασμός για τρεις ημέρες απεργίας υπερβαίνει το ένα εκατομμύριο ευρώ.
Πηγές με καλή γνώση της διαδικασίας για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, τόνιζαν στο ΣΚΑΪ πως την επόμενη εβδομάδα θα υποβληθεί στην Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ο σχετικός φάκελος. Η Αρχή που είχε κληθεί να γνωμοδοτήσει για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, είχε εκφράσει ανησυχίες για το μεγάλο αριθμό προσωπικών δεδομένων που θα πρέπει κανείς να κοινοποιήσει προκειμένου να γίνει κάτοχος των νέων καρτών, όπως τον Αριθμό Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης.
Η Αρχή αναμένεται να γνωμοδοτήσει θετικά για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, καθώς εφεξής δεν θα χρειάζεται ο ΑΜΚΑ για να προμηθευτούν οι πολίτες κάρτες. Θα αντικατασταθεί από ένα κωδικό που θα δίνει ο ΟΑΣΑ.
Στο πλαίσιο της καλύτερης εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ο ΟΑΣΑ προτίθεται να πραγματοποιήσει έρευνα για να προσδιοριστούν με ακρίβεια τα ποσοστά της εισιτηριοδιαφυγής, αλλά και για τις υπηρεσίες τηλεματικής.
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο αναμένεται να συμβάλλει στην αποτελεσματική καταπολέμηση του φαινομένου της λαθρεπιβίβασης. Οι πολίτες θα μπορούν να προμηθεύονται προσωπικές κάρτες στις οποίες θα έχουν τη δυνατότητα, μέσω των μηχανημάτων στους σταθμούς, να αποκτούν πίστωση χρησιμοποιώντας την πιστωτική τους κάρτα. Συνολικά, έως τον Ιούνιο, θα τοποθετηθούν περίπου 300 μηχανήματα σε όλο το δίκτυο σταθερών συγκοινωνιών, μέσω των οποίων θα μπορούν οι πολίτες να προμηθεύονται τα νέα, ηλεκτρονικά εισιτήρια.
Εκτός από τις προσωπικές κάρτες, το επιβατικό κοινό θα μπορεί να προμηθεύεται επίσης εισιτήρια μίας χρήσης, ημερήσιο εισιτήριο που θα κοστίζει 4,5 € για όλα τα μέσα μεταφοράς, ενώ θα δοθούν και κίνητρα όπως ένα εισιτήριο δώρο με την αγορά δέκα.
Για την επαρκή μάλιστα κάλυψη της ζήτησης, θα διεξαχθεί νέος διαγωνισμός για την προμήθεια μεγαλύτερου αριθμού καρτών, καθώς η σύμβαση του έργου προέβλεπε την προμήθεια μόλις ενός εκατομμυρίου. Αν δεν διεξαχθεί διαγωνισμός για την αγορά επιπλέον καρτών, αυτές θα έχουν εξαντληθεί σε περίπου δύο με τρείς μήνες, όπως εκτιμούν πηγές που έχουν άριστη γνώση της λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών.
Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα δώσει τη δυνατότητα στις εταιρείες των συγκοινωνιών να ελέγχουν με ακρίβεια τις μετακινήσεις των κατόχων. Όλα τα στοιχεία από την κίνηση των επιβατών θα ελέγχονται από τα Κέντρα Ελέγχου των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών.
Στελέχη των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών επισημαίνουν ότι με την εισαγωγή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, θα μπει οριστικό τέλος στη διακίνηση πλαστών εισιτηρίων. Οι ίδιες πηγές εξέφραζαν την ανησυχία τους στο ΣΚΑΪ για τον διαθέσιμο αριθμό πλαστών εισιτηρίων, καθώς όπως εκτιμούν, μόνο τον περασμένο Σεπτέμβριο κυκλοφόρησαν στην αγορά περίπου 8 εκατομμύρια πλαστά εισιτήρια.
Σε ό,τι αφορά τα λειτουργικά ελλείμματα των δύο εταιρειών, της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ, διαμορφώθηκαν το 2016 στο ποσό των 21,7 εκατομμυρίων €. Η ΣΤΑΣΥ έκλεισε το έτος με έλλειμμα 22 εκατομμυρίων ευρώ – δίχως να λάβει κρατική επιδότηση – ενώ η ΟΣΥ παρουσίασε για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, λειτουργικό πλεόνασμα 300.000 €. Το πλεόνασμα ωστόσο, οφείλεται στην αυξημένη κατά 30 εκατομμύρια ευρώ κρατική επιδότηση, η οποία διαμορφώθηκε το 2016 στα 116 εκατομμύρια € και χορηγήθηκε αποκλειστικά στην ΟΣΥ.
Τα λειτουργικά ελλείμματα των συγκοινωνιακών φορέων, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2017, δε θα πρέπει να υπερβούν το ποσό των 58 εκατομμυρίων. Το όριο για την ΟΣΥ έχει τεθεί στα περίπου 35 εκατομμύρια € και για τη ΣΤΑΣΥ στα 22 εκατομμύρια €.
Τα συσσωρευμένα χρέη των δύο εταιρειών ανέρχονται σε 240 εκατομμύρια €, από τα οποία 110 εκατομμύρια είναι χρέη της ΟΣΥ και τα υπόλοιπα της ΣΤΑΣΥ, με τουλάχιστον 40 εκατομμύρια από αυτά να είναι ληξιπρόθεσμα. Τα συσσωρευμένα χρέη είναι προς το κράτος και ιδιώτες προμηθευτές.