«Με λένε Ναουφάλ. Θέλω να πάω σχολείο. Μου αρέσει πολύ το σχολείο. Θέλω να γυρίσω πίσω στη Συρία. Θέλω να δω την οικογένειά μου στη Συρία. Μπαμπά, δεν θα σε ξεχάσω».
Αυτά τα λίγα λόγια, γραμμένα στα αραβικά, ανήκουν στον 8χρονο Ναουφάλ, που στα τέλη του 2014 διέφυγε από τη Ράκα της Συρίας με τα περισσότερα μέλη της οικογένειάς του, αφήνοντας πίσω τον πατέρα του. Έγραψε διστακτικά αυτά τα λόγια στο σημειωματάριο της Bathoul Ahmed, δημοσιογράφου, που επισκέφθηκε τον καταυλισμό όπου ζει στην κοιλάδα Μπεκάα του Λιβάνου.
Όπως και χιλιάδες άλλα προσφυγόπουλα, ο Ναουφάλ δεν πάει σχολείο, το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας περιφέρεται άσκοπα. Τα παιδιά στους 1.417 πρόχειρους καταυλισμούς της χώρας παίζουν ανάμεσα στα σκουπίδια, στους υπονόμους και στις λάσπες. Η ιστορία του Ναουφάλ είναι μια από τις δεκάδες ιστορίες που φέρνει στο φως η Ύπατη Αρμοστεία (Υ.Α) του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες και μπορούν να αποτελέσουν πηγές έμπνευσης και υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό για τα παιδιά που θα δηλώσουν συμμετοχή στον 20ο Πανελλήνιος Μαθητικό Διαγωνισμό με θέμα Παιδιά Πρόσφυγες.
Ενόψει της Παγκόσμιας Ημέρας Προσφύγων που τιμάται κάθε χρόνο στις 20 Ιουνίου, μαθητές και μαθήτριες από όλη τη χώρα καλούνται να τιμήσουν με της συμμετοχή τους το διαγωνισμό, μπαίνοντας στη θέση του Αζίζ. Ο Αζίζ είναι ένα από τα εκατομμύρια παιδιά πρόσφυγες στον κόσμο. Παιδιά χωρίς πατρίδα, χωρίς ιθαγένεια, χωρίς οικογένεια ή που βρίσκονται εκτοπισμένα μέσα στην ίδια τους τη χώρα. Πολλά από αυτά περνούν όλη την παιδική τους ηλικία μακριά από το σπίτι τους, εκτεθειμένα σε παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων και σε διάφορες μορφές κακοποίησης ή εκμετάλλευσης.
Οι συμμετοχές στο διαγωνισμό, που διοργανώνουν το γραφείο της Υ.Α. του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα και η Επιτροπή Ευαισθητοποίησης των Νέων, με θέμα «Παιδιά πρόσφυγες – Η ιστορία του Αζίζ. Αν ήσουν εσύ στη θέση του…», θα κατατίθενται μέχρι την Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015. Δικαίωμα συμμετοχής έχουν μαθητές νηπιαγωγείου με ζωγραφική ή αφίσα, Ε΄ και Στ΄ τάξης Δημοτικού με γραπτό κείμενο, βίντεο, ζωγραφική, αφίσα και Γ’ Τάξης Γυμνασίου και Α’ Τάξης Λυκείου με γραπτό κείμενο, ιστολόγιο (blog) και βίντεο.
Επίσης, μπορούν να λάβουν μέρος ασυνόδευτα παιδιά πρόσφυγες που διαμένουν σε κέντρα φιλοξενίας. Οι συμμετοχές αποστέλλονται στα γραφεία της Υ.Α. του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Ταγιαπιέρα 12, Αθήνα.
Τις συμμετοχές των μαθητών θα αξιολογήσει ειδική Επιτροπή. Στους βραβευθέντες θα αποσταλούν αναμνηστικά δώρα, ενώ τα έργα τους θα προβληθούν στην ιστοσελίδα www.unhcr.gr και στην ιστοσελίδα του Συνηγόρου του Παιδιού, www.0-18.gr. Θα επιδιωχθεί επίσης να αξιοποιηθούν περαιτέρω στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Τομέα Επικοινωνίας και Ενημέρωσης της Υ.Α.
Τα βραβευμένα έργα των προηγούμενων ετών καθώς και περαιτέρω πληροφορίες διατίθενται στην ιστοσελίδα της Ύπατης Αρμοστείας: http://www.unhcr.gr/ekpaideysi/mathitikoi-diagonismoi.html.