Με τη συμμετοχή περισσότερων από 75 σχολείων και 134 σχολικών τμημάτων απ’όλη την Ελλάδα και την Κύπρο, ολοκληρώθηκε πρόσφατα το δωρεάν πρόγραμμα κινηματογραφικής εκπαίδευσης «Βλέπω και Συζητώ: μικρές ταινίες, μεγάλες ιδέες», το οποίο πραγματοποιήθηκε από το Κέντρο Εκπαιδευτικών Δράσεων και Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας, ‘Καρπός’. Η τελετή λήξης έλαβε χώρα στο Ινστιτούτο Goethe.
Περισσότερα από 134 σχολικά τμήματα Στ’ Δημοτικού- Γ’ Λυκείου ολοκλήρωσαν το δωρεάν πρόγραμμα κριτικής θέασης ταινιών ‘’Βλέπω και Συζητώ’, που διοργανώθηκε από το Κέντρο Εκπαιδευτικών Δράσεων και Διαπολιτισμικής Επικοινωνίας, ‘Καρπός’. Μεταξύ αυτών, 6 Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας, 5 Διαπολιτισμικά Σχολεία καθώς και ένα τμήμα Ελληνικής Γλώσσας στην Πορτογαλία. Στην τελετή λήξης, η οποία έλαβε χώρα στο Ινστιτούτο Goethe, βρέθηκαν σχεδόν 100 μαθητές από την Αθήνα ενώ 5 ακόμη σχολεία της επαρχίας συμμετείχαν μέσω διαδικτυακής σύνδεσης. Οι μαθητές και οι μαθήτριες συνομίλησαν με τους δημιουργούς των έξι ταινιών του προγράμματος, οι οποίες δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο σεμιναρίων κινηματογράφου του ‘Καρπού’. Στις ταινίες εξερευνήθηκαν με βιωματικό τρόπο και μέσα από διαφορετικές κινηματογραφικές τεχνικές, σύγχρονα κοινωνικά θέματα, όπως η ισότητα των φύλων, η αναπηρία, η μετανάστευση, η αντίληψη για την πόλη μας, καθώς και άλλα ζητήματα που συστηματικά απασχολούν τους νέους. Το πρόγραμμα έτρεξε σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία – οι κινηματογραφιστές ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες.
«Οι μαθητές σχολίασαν ότι οι ταινίες τούς βοήθησαν να δουν σημαντικά θέματα της εποχής μας από μία άλλη οπτική γωνία», ανέφερε η εκπαιδευτικός Γεωργία Τσίρμπα από το 3ο ΓΕΛ Τρίπολης ενώ η συνάδελφός της, Ξανθίππη Αβραμίδου, 1ο Δημοτικό Σχολείο Περάματος Ρέθυμνο, δήλωσε: «Μας ενθουσίασε η ιδέα ότι μία εικόνα ή ένα στιγμιότυπο μπορούν να έχουν τόσο βαθιά νοήματα και να στοχεύσουν τόσο άμεσα στο μυαλό και την καρδιά μας».
Στο τέλος της εκδήλωσης υλοποιήθηκε ένα μικρό βιωματικό κινηματογραφικό εργαστήριο, στο οποίο τα παιδιά κλήθηκαν να δώσουν ένα διαφορετικό τέλος και τίτλο στην ταινία που συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους, αποδεικνύοντας, έτσι, τη δυναμική των ταινιών μικρού μήκους στη μετουσίωση νοημάτων και εναλλακτικών αφηγήσεων.
Επιπλέον, αρκετά ήταν τα σχολεία, που εμπνεύστηκαν από τις ταινίες και δημιούργησαν τα δικά τους έργα τέχνης, τα οποία εκτέθηκαν στον χώρο.
Το πρόγραμμα κινηματογραφικής εκπαίδευσης “Βλέπω και Συζητώ: Μικρές Ταινίες, Μεγάλες Ιδέες” φιλοδοξεί να εισαγάγει το διάλογο και τον κινηματογράφο στο σχολείο. Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές και οι μαθήτριες να γνωρίσουν την κινηματογραφική έκφραση μέσα από τη φόρμα των ταινιών μικρού μήκους και παράλληλα να τους δοθεί ο χώρος να εκφραστούν αναφορικά με διάφορα επίκαιρα κοινωνικά θέματα που συνήθως δεν είναι εύκολο να συζητηθούν χωρίς αφορμή.
Ειδικότερα, μέσα από το πρόγραμμα οι μαθητές και οι μαθήτριες γνωρίζουν τον κόσμο του κινηματογράφου μέσα από τις διαφορετικές τεχνικές των ταινιών. Εξασκούνται στην ανάγνωση της εικόνας. Δουλεύουν σε ομάδες, μαθαίνοντας την αξία της συνεργασίας. Συμμετέχουν σε διαδικασίες κριτικής και αντιμετώπισης των μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί από τη βραβευμένη σκηνοθέτρια και διευθύντρια του Καρπού, Μαρία Λεωνίδα και υλοποιείται σε συνεργασία με την Κούλα Πανάγου, εκπαιδευτικό και υπεύθυνη Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού, με την αιγίδα και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας.
Οι ταινίες:
-Small Worlds (2021) σκηνοθεσία Khatere Vaziri, (ντοκιμαντέρ)
Η Κατερέ, προσφύγισσα μητέρα τριών παιδιών, ζει σε ένα δωμάτιο με όλη την οικογένειά
της και βρίσκει τρόπους να δημιουργεί τους δικούς της φανταστικούς, παιδικούς,
φωτογραφικούς κόσμους.
-A life long Day (2021) σκηνοθεσία Saber Ansari, (cut out animation)
Ο 23χρονος Σάμπερ περιγράφει σε 4′ ολόκληρη τη ζωή του με ανάλαφρο τρόπο και μας
καλεί να μαντέψουμε το θέμα του.
-H πόλη των προσώπων (2023) Ομαδική σκηνοθεσία, ποιητικό δοκίμιο, ντοκιμαντέρ
Ομάδα: Χρήστος Αγγελίδης, Σταυρούλα Σαμαρά, Αύρα Σταυρούλα Σωτηροπούλου.
Η δημιουργική ομάδα αγαπά τις ιδιομορφίες της Αθήνας και τις διερευνά μέσα από το
πώς απαντούν οι ίδιοι οι κάτοικοι του κέντρου με μια λέξη για το τι σημαίνει η πόλη γι’αυτούς.
-Be Kind (2023) Ομαδική σκηνοθεσία, μυθοπλασία
Ομάδα: Faith Barekye, Theodore Ali, Δήμητρα Παρασκευοπούλου, Samantha Sotos
Βασισμένο σε πραγματική ιστορία μιας υπαλλήλου σε call center με αναπηρία, οι
δημιουργοί της ταινίας θέλουν να παρακινήσουν τους ανθρώπους να είναι πιο ευγενικοί
ακόμα και σε μία απλή τηλεφωνική συνομιλία.
-People #404 (2023) ομαδική σκηνοθεσία, ποιητικό δοκίμιο
Ομάδα: George Chalakheshashvili, Ornela Ntoko
Το 404 error εμφανίζεται όταν δεν μπορείτε να δείτε μια ιστοσελίδα λόγω λάθους. Οι
δημιουργοί της ταινίας έδωσαν αυτό τον τίτλο στην ταινία για τους ανθρώπους που
συναντάμε καθημερινά στην πόλη αλλά δεν τους βλέπουμε στην πραγματικότητα.
-Τhe Lightkeepers (2023) Ομαδική σκηνοθεσία, ντοκιμαντέρ
Ο τρόπος που λειτουργεί ένα σχολείο τα Σαββατοκύριακα στην Αθήνα και βοηθά τα
παιδιά που είναι πρόσφυγες πολέμου από την Ουκρανία.
Μετά την προβολή των ταινιών, ακολούθησε συζήτηση και ψηφοφορία σε μικρές ομάδες, μέσα από ειδική διαδικτυακή πλατφόρμα. Παράλληλα, οι συμμετέχοντες μαθητές κλήθηκαν να σχολιάσουν τις ταινίες, να διαπραγματευτούν και τελικά να απαντήσουν σε ερωτήσεις, όπως ποια ταινία θα πρότειναν στους γονείς τους ή θα έστελναν σε ένα φίλο τους αλλά και ποια κινηματογραφική τεχνική θα διάλεγαν αν μπορούσαν να ξεκινήσουν άμεσα μία δική τους δημιουργία.