Εντός των επομένων εβδομάδων εκδίδεται η υπουργική απόφαση για τη λειτουργία ψηφιακής πλατφόρμας καταγραφής ανώνυμων καταγγελιών περιστατικών βίας εις βάρος παιδιών και εφήβων, σύμφωνα με την υφυπουργό Παιδείας, Δόμνα Μιχαηλίδου. Απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Ράνιας Θρασκιά, το μέλος της κυβέρνησης είπε πως «η απόφαση θα θέτει τις προδιαγραφές για την ψηφιακή πλατφόρμα, στην οποία θα καταγράφονται τα περιστατικά. Στόχος είναι, αυτή η ψηφιακή πλατφόρμα να βοηθήσει στο «σπάσιμο της σιωπής».
Στην υπουργική απόφαση, θα περιγράφεται πώς θα πρέπει να δημιουργηθούν πρωτόκολλα, δηλαδή ποιος θα καταγράφει, τι θα καταγράφει, καθώς και το πώς θα χρησιμοποιείται η καταγεγραμμένη πληροφορία, με ασφάλεια και για το θύμα αλλά και για εκείνον που δίνει την πληροφορία. «Ακόμα πιο σημαντικά θα είναι τα πρωτόκολλα διαχείρισης αυτών των περιστατικών για το βέλτιστο συμφέρον του παιδιού και την εύρεση πληροφόρησης, γιατί πολλές φορές μπορεί ένα παιδί να διαβιεί σε μία οικογένεια κακοποιητική ή παραμελητική» όπως είπε η κ. Μιχαηλίδου, προσθέτοντας πως «σοκάρουν τα φαινόμενα βίας μεταξύ παιδιών και εφήβων».
Κατά την ίδια, ενώ δεν έχει κλείσει καλά – καλά ούτε ένας μήνας από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τα περιστατικά ξυλοδαρμού, βίας και επιθετικότητας, μεταξύ παιδιών και εφήβων για ασήμαντες αφορμές, εντός και εκτός του σχολικού περιβάλλοντος, δεν είναι πλέον μεμονωμένα.
Από την πλευρά της η κ. Θρασκιά τόνισε τη σημασία προληπτικής δράσης και καλλιέργειας της ενσυναίσθησης των παιδιών. «Στόχος πρέπει να είναι η ενδυνάμωση της ατομικής αυτοεκτίμησης και η θεμελίωση της ενσυναίσθησης, ως εργαλείο απαραίτητο, αυτογνωσίας και ευαισθητοποίησης προς τους άλλους. Το καλύτερο έδαφος, δε, για την καλλιέργεια της ενσυναίσθησης είναι το σχολείο» όπως είπε, καλώντας την υφυπουργό να ενημερώσει τι προτίθεται να πράξει το υπουργείο Παιδείας επ’ αυτού,
Η κ. Μιχαηλίδου συμφώνησε ότι η πρόληψη ως μέσο αντιμετώπισης της βίας και του σχολικού εκφοβισμού είναι σίγουρα προτιμότερη από την καταστολή και βέβαια από οποιαδήποτε τιμωρία και αναγνώρισε ότι η έκταση του προβλήματος είναι τέτοια που επιβάλλει μέτρα παρακολούθησης και εποπτείας αλλά και μέτρα έγκαιρης παρέμβασης και αντιμετώπισης των περιστατικών. Σύμφωνα με στοιχεία της UNESCO, το ποσοστό των παιδιών στην Ευρώπη που έχουν υποστεί κάποια μορφή βίας αγγίζει το 25%. Από το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, δε, προκύπτει ότι στην Ελλάδα μόνο, το 35% των παιδιών που έπεσαν θύματα διαδικτυακού εκφοβισμού απευθύνθηκαν για βοήθεια σε κάποιον ενήλικα.
«Αυτά τα αριθμητικά δεδομένα δείχνουν την έκταση του προβλήματος και τη φοβική αντίδραση μεγάλου μέρους των θυμάτων που διευρύνει ακόμη περισσότερο τον κύκλο αυτό της βίας», επεσήμανε η υφυπουργός Παιδείας, η οποία υπογράμμισε ότι η πρόληψη της σχολικής βίας παραμένει προτεραιότητα του υπουργείου, προκειμένου τα θύματα να σπάσουν τη σιωπή τους και να αποθαρρυνθούν μελλοντικές πράξεις βίας. Σε αυτήν την κατεύθυνση έχει διπλασιαστεί ο αριθμός των ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών που υπηρετούν στα σχολεία, θεσμοθετήθηκε ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, έγιναν οριζόντιες επιμορφώσεις σε πάνω από 125.000 εκπαιδευτικούς και εκπονήθηκαν 166 νέα προγράμματα σπουδών που ενσωματώνουν έννοιες και αναλύσεις κατά της βίας και κατά των διακρίσεων.
Για δε την καλλιέργεια ενσυναίσθησης, έχουν ενταχθεί στο ωρολόγιο πρόγραμμα σε όλες τις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης τα εργαστήρια δεξιοτήτων για τη διάπλαση των μαθητών σε ελεύθερους πολίτες, την ανάπτυξη της ικανότητας για μάθηση, την ομαδικότητα, την καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής, τη διαμεσολάβηση, την υπευθυνότητα. «Με τη διαμεσολάβηση βάζουμε μεγαλύτερους μαθητές και μαθήτριες να συζητούν και να καθοδηγούν μικρότερα παιδιά πώς θα λύσουν το πρόβλημα που αντιμετωπίζουν. Με την ομαδική εργασία, επίσης, καλλιεργείται και η ενσυναίσθηση», εξήγησε η κ. Μιχαηλίδου, για τα βήματα που έχουν γίνει μέσω των εργαστηρίων δεξιοτήτων.