Σημαντική μείωση του αριθμού των παιδιών που δεν εγγράφονται ή εγκαταλείπουν το σχολείο στη χώρα μας, καταγράφει πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), σύμφωνα με τη Δρ. Ματίνα Στάππα- Μουρτζίνη, οδοντίατρο, τ. πρόεδρο Αγωγής Υγείας του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
Όπως αναφέρει, την περίοδο 2013-2016, η μαθητική διαρροή έχει μειωθεί σχεδόν κατά το ήμισυ, αλλά παραμένει μεγάλο πρόβλημα για τη χώρα μας, κι αυτό γιατί σύμφωνα με έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, η οποία δημοσιεύτηκε το 2016, η μαθητική διαρροή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ανερχόταν σε 9,74%!
Το φαινόμενο της μαθητικής διαρροής, όπως ανέφερε η κα Στάππα, είναι ένα σημαντικό πρόβλημα σε παγκόσμια κλίμακα, το οποίο πλήττει και τη χώρα μας. Εκτιμάται ότι πάνω από 130 περίπου εκατομμύρια παιδιά, διεθνώς, δεν εγγράφονται στο σχολείο και περισσότερα από 110 εκατομμύρια μαθητές το εγκαταλείπουν πρόωρα.
Τα στοιχεία αυτά ανέφερε, μιλώντας σε διάλεξη του Ινστιτούτου Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος με θέμα «Η Αγωγή Υγείας στη σχολική κοινότητα καθοριστικός παράγοντας της Δημόσιας Υγείας».
Η υγεία είναι σημαντική για την καλή κατάσταση των ατόμων και της κοινωνίας, αλλά η υγεία του πληθυσμού είναι επίσης προϋπόθεση για την οικονομική παραγωγικότητα και ευημερία, τόνισε η κα Στάππα επικαλούμενη τη Λευκή Βίβλο της ΕΕ και συνέχισε: «Πρωταρχικό ρόλο στη διαμόρφωση μιας υγιούς κοινωνίας κατέχει η διαπαιδαγώγηση, η αγωγή του ατόμου σε θέματα υγείας. Τα πρώτα στοιχεία Αγωγής Υγείας το άτομο τα παίρνει από την οικογένεια. Στη συνέχεια, όμως, το σχολείο είναι το πλέον κατάλληλο για την αγωγή σε θέματα Υγείας και αποτελεί έναν από τους πλέον σημαντικούς παράγοντες για τη μείωση της σχολικής αποτυχίας και της πρόωρης εγκατάλειψης της υποχρεωτικής εκπαίδευσης».
Η φτώχια, η βία, η παραβατικότητα, οι συγκρούσεις, η χρήση εξαρτησιογόνων ουσιών, η σεξουαλική εκμετάλλευση, η αλόγιστη χρήση του διαδικτύου, τα ατυχήματα, είναι μερικά από τα κοινωνικά προβλήματα που χαρακτηρίζουν την κοινωνία μας, αντανακλώνται έντονα στη σχολική κοινότητα και συνδέονται με την σχολική αποτυχία και μαθητική διαρροή, τόνισε η κα Στάππα.
Η αντιμετώπιση αυτών των κοινωνικών προβλημάτων, καθώς και χρόνιων παθήσεων, όπως καρδιαγγειακών, του καρκίνου, του AIDS, της παχυσαρκίας και άλλων, έχουν άμεση σχέση με την ανθρώπινη συμπεριφορά και την ανάπτυξη ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.
«Για τον λόγο αυτό, η σύγχρονη παιδαγωγική προσέγγιση της Αγωγής Υγείας δεν είναι μια απλή ενημέρωση και συσσώρευση γνώσεων σε εξειδικευμένα θέματα υγείας, αλλά αφορά στην ανάπτυξη ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για την υιοθέτηση θετικών στάσεων και συμπεριφορών, που προασπίζουν και προάγουν την υγεία μέσα από την ενεργητική και βιωματική μάθηση» είπε χαρακτηριστικά.
Το σχολείο, με αφετηρία την Αγωγή Υγείας, μπορεί να υιοθετήσει έναν ρόλο υποστηρικτικό και προληπτικό, μειώνοντας τις πιθανότητες εκδήλωσης ακραίων μορφών συμπεριφοράς που θα εμπόδιζαν την προσπάθεια του κάθε μαθητή και της κάθε μαθήτριας για αυτονομία και δημιουργική ζωή, επισήμανε.
Τέλος, κατέληξε λέγοντας πως το 2015, το ποσοστό αναλφαβητισμού για την Ελλάδα έπεσε στο 2,3%, σύμφωνα με το Ετήσιο Στατιστικό δελτίο της CIA.