Σύμφωνα με εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων, από το τρέχον σχολικό έτος, οι μαθητές και μαθήτριες της Γ’ τάξης των δημοτικών σχολείων της χώρας, που απέχουν μέχρι και 25 χιλιόμετρα από τον χώρο διεξαγωγής του μαθήματος κολύμβησης, καθώς και οι μαθητές και μαθήτριες της Δ’ τάξης σε ειδικές περιπτώσεις, θα έχουν την ευκαιρία να διδαχθούν το αντικείμενο της κολύμβησης.
Η συγκεκριμένη ενέργεια είναι ιδιαιτέρως σημαντική για πολλούς λόγους. Ο κρισιμότερος λόγος είναι η εξοικείωση των παιδιών με το υγρό στοιχείο και συνεπώς η πρόληψη των ατυχημάτων στο νερό, ιδίως σε μια χώρα, όπως η Ελλάδα, η οποία περιβάλλεται από θάλασσα (σ.σ.: το καλοκαίρι του 2015 ο αριθμός των θανάτων από πνιγμό στη θάλασσα ανήλθε συνολικά σε 146 άτομα!).
Στο πλαίσιο αυτό, η ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης των παιδιών μέσα στο νερό, μέσω της γνώσης βασικών κολυμβητικών δεξιοτήτων, οι οποίες θα τους επιτρέπουν την ψύχραιμη και ασφαλέστερη αντιμετώπιση έκτακτων καταστάσεων στο υδάτινο περιβάλλον, είναι ζωτικής σημασίας.
Επιπρόσθετα και σε πιο μακροπρόθεσμη βάση, η επαφή, η εξοικείωση και η πιθανή μελλοντική ενασχόληση ενός παιδιού με το άθλημα της κολύμβησης, επιφέρει σημαντικά οφέλη. Αρχικά, η κολύμβηση είναι ο ασφαλέστερος τρόπος άσκησης, καθώς, δεδομένου του χώρου όπου πραγματοποιείται, είναι ιδιαίτερα δύσκολο να συμβεί κάποιος σοβαρός τραυματισμός.
Παράλληλα, ενισχύει
- τη λειτουργία της καρδιάς,
- το κυκλοφορικό,
- το αναπνευστικό (έχει αποδεδειγμένα ευεργετικά αποτελέσματα στον καλύτερο έλεγχο του βρογχικού άσθματος) και
- το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού.
Επίσης, βοηθάει και σε προβλήματα που σχετίζονται με την ορθή στάση του σώματος.
Τέλος, η επαφή με το υγρό στοιχείο φαίνεται να συμβάλλει και σε μια καλή ψυχολογική υγεία μέσω της καλύτερης αντιμετώπισης καταστάσεων που προκαλούν άγχος, ενώ ενισχύει την κοινωνικοποίηση και την ανάπτυξη αισθημάτων συνεργασίας μέσω της επαφής με συνομηλίκους.
Ωστόσο, μία σημαντική παράμετρος την οποία θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη οι γονείς, δεδομένης και της πρωινής ώρας διεξαγωγής των μαθημάτων, είναι το είδος και ο χρόνος κατανάλωσης τροφής από τα παιδιά πριν το μάθημα. Συγκεκριμένα, τα παιδιά:
- δεν θα πρέπει να προσέρχονται στο μάθημα της κολύμβησης με άδειο στομάχι, διότι υπάρχει ενδεχόμενο εμφάνισης φαινομένων υπογλυκαιμίας, αδυναμίας και ζαλάδας.
- πρέπει να αποφεύγουν την κατανάλωση ενός «μεγάλου» πρωινού πριν το μάθημα (για τουλάχιστον 1-2 ώρες πριν) το οποίο είναι πιθανό να τους προκαλέσει κάποιο πρόβλημα γαστρεντερικής δυσφορίας.
Συνεπώς, μια ιδανική λύση είναι η κατανάλωση μιας μικρής ποσότητας τροφής από τις ακόλουθες επιλογές, τουλάχιστον 30 με 45 λεπτά πριν το μάθημα, και μετά το τέλος του να ακολουθεί ένα πλήρες και ισορροπημένο πρωινό (περισσότερες πληροφορίες σχετικά, μπορείτε να δείτε στην ιστοσελίδα του ΕΥΖΗΝ).
Κάποιες προτεινόμενες επιλογές σνακ για κατανάλωση πριν την είσοδο στην πισίνα είναι:
- μία φέτα ψωμί με μία κουταλιά μέλι ή μαρμελάδα
- ένα μικρό ποτήρι φυσικό χυμό
- ένα μικρό φρούτο
- ένα ψωμάκι ή 2-3 κράκερ με ένα μικρό κομμάτι τυρί
- μια μπάρα δημητριακών
- ένα μικρό κομμάτι σπιτικό κέικ
EYZHN
Το EYZHN είναι ένα πρόγραμμα του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Κύριος στόχος του προγράμματος είναι η διασφάλιση της υγιούς ανάπτυξης των παιδιών, μέσα από την υιοθέτηση ισορροπημένων συνηθειών διατροφής και σωματικής δραστηριότητας.
Το πρόγραμμα Αξιολόγησης, που αποτελεί μια από τις σημαντικότερες δράσεις του ΕΥΖΗΝ, διενεργείται στα σχολεία.
Οι υπόλοιπες δράσεις του προγράμματος χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών του Τμήματος Επιστήμης Διαιτολογίας-Διατροφής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου.