E-learning: Αρχές Διοίκησης, Ηγεσία και Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Μονάδων από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Στο σύγχρονο εκπαιδευτικό περιβάλλον προϋπόθεση υψηλής ποιότητας και επιτυχίας της εκπαιδευτικής μονάδας, και γενικότερα των εκπαιδευτικών οργανισμών, αποτελεί η άσκηση αποτελεσματικής διοίκησης και ηγεσίας. Στο πλαίσιο αυτό το παρόν Πρόγραμμα αποτελεί μια ολοκληρωμένη προσέγγιση στις αρχές Διοίκησης και Ηγεσίας Εκπαιδευτικών Μονάδων. Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, εν δυνάμει και εν ενεργεία διευθυντές/ριες, υποδιευθυντές/ριες και στελέχη στην εκπαιδευτική διοίκηση που επιθυμούν να εμπλουτίσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους προκειμένου να είναι σε θέση να ασκήσουν με αποτελεσματικότητα τα διευθυντικά/ διοικητικά τους καθήκοντα και να ανταποκριθούν με επιτυχία στον ηγετικό τους ρόλο.
Το πρόγραμμα συνδυάζει αφενός θεωρητική προσέγγιση σε μια σειρά θεματικών που στο σύνολό τους δημιουργούν το πλαίσιο της αποτελεσματικής διοίκησης και ηγεσίας στα εκπαιδευτικά περιβάλλοντα αφετέρου στην παράθεση καλών πρακτικών που μεταφέρουν την εμπειρία από την άσκηση διοίκησης και την ηγεσία στην εκπαίδευση. Ο συνδυασμός θεωρητικής γνώσης και εμπειρίας δημιουργεί το απαιτούμενο υπόβαθρο που εφοδιάζει τα ενεργεία και εν δυνάμει διευθυντικά στελέχη της εκπαίδευσης και οδηγεί στην επιτυχημένη άσκηση των καθηκόντων τους.
Το Πρόγραμμα αναπτύσσεται σε πέντε ενότητες ως εξής:
- Αρχές της Διοίκησης στην Εκπαίδευση
- Ηγεσία στο Εκπαιδευτικό Περιβάλλον
- Αξιολόγηση Εκπαιδευτικών Μονάδων και Συστημάτων
- Ειδικά Θέματα στη Διοίκηση και Ηγεσία Εκπαιδευτικών Μονάδων
- Η Διάσταση του Φύλου στο Εκπαιδευτικό Περιβάλλον
Στις ενότητες αυτές εξετάζονται και αναλύονται, από εναλλακτικές οπτικές. οι έννοιες, το περιεχόμενο και οι λειτουργίες της εκπαιδευτικής Διοίκησης και Ηγεσίας, σε συνδυασμό με την Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών μονάδων και οργανισμών. Συγκεκριμένα το Πρόγραμμα αναφέρεται στην έννοια και στο περιεχόμενο της Διοίκησης Σχολικών Μονάδων, με έμφαση στη σημασία της οργάνωσης, του σχεδιασμού-προγραμματισμού, του ελέγχου και της αξιολόγησης. Εξετάζεται επίσης η σημασία της Ηγεσίας ως παραμέτρου που επηρεάζει καθοριστικά την ποιότητα της εκπαιδευτικής μονάδας, αναλύονται τα μοντέλα ηγεσίας και τα στοιχεία αποτελεσματικότητάς τους και αναδεικνύονται οι ηγετικές συμπεριφορές που μπορούν να αναβαθμίσουν την εκπαιδευτική μονάδα και να βελτιώσουν το βαθμό επιτυχίας της. Ως θέματα ειδικού ενδιαφέροντος, σχετικά με το συνδυασμό Διοίκησης και Ηγεσίας αναλύονται ζητήματα που αφορούν στη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού στη σχολική μονάδα, στην εφαρμογή καινοτομίας, στον τρόπο οικονομικής διαχείρισης της μονάδας, στην επικοινωνία και στη διαχείριση αλλαγών και μεταρρυθμίσεων. Το όλο ζήτημα της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας της εκπαιδευτικής μονάδας εξετάζεται στη συνέχεια υπό το πρίσμα της αξιολόγησης στην εκπαίδευση –ένα θέμα που απασχολεί ιδιαίτερα τα διευθυντικά/ διοικητικά στελέχη της εκπαίδευσης. Η παρουσίαση των μοντέλων, των προσεγγίσεων και των μεθόδων αξιολόγησης αποτελούν σημαντικό υπόβαθρο για τον διευθυντή/ηγέτη και στηρίζουν το έργο του. Τέλος εξετάζονται στο Πρόγραμμα τα φαινόμενα έμφυλης ανισότητας καθώς και οι τρόποι πρόληψης και καταστολής τους μέσα από προτάσεις, πολιτικές και τεχνικές ευαισθητοποίησης και ανάδειξης της αξίας της ισότητας στη σχολική κοινότητα
Με την ολοκλήρωση του Προγράμματος χορηγείται «Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης» από το Πανεπιστήμιου Αιγαίου, το οποίο είναι πιστοποιημένος φορέας, σύμφωνα με την υπ ‘ αριθμό απόφαση 22312/15-10-2008 από την Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Επιχειρησιακού προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και έχει προβεί σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την πιστοποίηση και τη μοριοδότηση των προγραμμάτων του από τους αρμόδιους στην Ελλάδα φορείς.