Δόθηκε στη δημοσιότητα την Τετάρτη από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, η πολυαναμενόμενη Υπουργική Απόφαση και η διευκρινιστική και κατατοπιστική εγκύκλιος που τη συνοδεύει, με την οποία καθορίζονται τα κριτήρια και οι ρυθμίσεις των διαδικασιών μετάταξης και μεταφοράς προσωπικού του δημόσιου τομέα, στο πλαίσιο της διαθεσιμότητας και της κινητικότητας των υπαλλήλων.
Όπως αναφέρει ο υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης Αντώνης Μανιτάκης, με τον ν. 4039/2012 εισήχθη και κατοχυρώνεται η κινητικότητα των δημοσίων υπαλλήλων ως πάγια και διαρκής διαδικασία, με στόχο την ορθολογική κατανομή του προσωπικού και τη βέλτιστη αξιοποίησή του, με πρωταρχικό κριτήριο το συμφέρον της δημόσιας υπηρεσίας.
Με τη συγκεκριμένη απόφαση, όπως επισημαίνεται από το υπουργείο, ορίζεται η διοικητική διαδικασία και καθορίζονται τα αντικειμενικά κριτήρια, με βάση τα οποία θα υλοποιηθεί η μεταφορά του προσωπικού που πρόκειται να μετακινηθεί για να καλυφθούν ορθολογικά οι πραγματικές ανάγκες των υπηρεσιών καθ’ όλη τη διάρκεια του 2013.
Η συμμετοχή του ΑΣΕΠ, που καταρτίζει τους τελικούς πίνακες Βαθμολογίας, Κατάταξης και Διάθεσης του προσωπικού παρέχει τα εχέγγυα μιας αντικειμενικής και αμερόληπτης διαδικασίας. Ειδική ρύθμιση γίνεται για τη μετακίνηση του προσωπικού που έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα, λόγω κατάργησης της θέσης του, με την οποία λαμβάνεται πρόνοια για την άμεση εργασιακή του αποκατάσταση.
Οι διευκρινίσεις της εγκυκλίου
Αναλυτικότερα, με την εγκύκλιο, που εξέδωσε το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, η διαδικασία της μετάταξης, που πραγματοποιείται με τις εγγυήσεις διαφάνειας, αμεροληψίας και αντικειμενικότητας του ΑΣΕΠ, περιλαμβάνει συνοπτικά τα ακόλουθα στάδια:
- Υποβολή αιτημάτων από τα υπουργεία που έχουν ανάγκες σε προσωπικό.
- Ανακοίνωση υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης, για την κάλυψη των αναγκών, μετά από αξιολόγηση των αιτημάτων και γνωμοδότηση του τριμελούς Συμβουλίου του άρθρου 5 παρ. 3 του ν. 4024/11.
- Υποβολή δήλωσης προτίμησης στο ΑΣΕΠ από τους υπαλλήλους που τελούν σε διαθεσιμότητα και έλεγχος των στοιχείων τους από τους φορείς προέλευσης.
- Έκδοση πίνακα βαθμολογίας, κατάταξης και διάθεσης από το ΑΣΕΠ.
- Έκδοση απόφασης για τη μετάταξη των υπαλλήλων από τον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, μετά από γνωμοδότηση του τριμελούς Συμβουλίου.
Όπως επισημαίνεται στην εγκύκλιο, τα υπουργεία που αντιμετωπίζουν ελλείψεις προσωπικού κατηγορίας ΔΕ, διοικητικών καθηκόντων (ιδίως σε υπηρεσίες που εξυπηρετούν πολίτες ή αντιμετωπίζουν προβλήματα λόγω καθυστερήσεων και χρονοβόρων διαδικασιών) θα πρέπει να υποβάλλουν σχετικό αίτημα στο υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης εντός τριών εργάσιμων ημερών από την κοινοποίηση της παρούσας. Υπενθυμίζεται ότι τα υπουργεία που έχουν ήδη υποβάλει αιτήματα δεν έχουν υποχρέωση επανυποβολής.
Με το αίτημα προσδιορίζεται ο αριθμός του αναγκαίου προσωπικού κατηγορίας ΔΕ, διοικητικών καθηκόντων, τόσο συγκεντρωτικά όσο και αναλυτικά, ανά κεντρική / περιφερειακή υπηρεσία Υπουργείου, Ανεξάρτητη Αρχή που αναφέρεται σ’ αυτό, εποπτευόμενο ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ.
Σε περίπτωση που οι κεντρικές και περιφερειακές υπηρεσίες, καθώς και τα εποπτευόμενα ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ του υπουργείου λειτουργούν ή έχουν την έδρα τους σε περισσότερους του ενός δήμους τα αιτήματα πρέπει να προσδιορίζονται όχι μόνο ανά κεντρική/περιφερειακή υπηρεσία, αλλά και ξεχωριστά ανά δήμο.
Επισημαίνεται ότι η υποβολή των αιτημάτων προς το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης γίνεται αποκλειστικά και μόνο από τα υπουργεία, ενώ τα αιτήματα συνοδεύονται από αιτιολόγηση σχετικά με το περιεχόμενο των αναγκών και τους λόγους για τους οποίους οι ανάγκες αυτές ανέκυψαν.
Αξιολόγηση αιτημάτων και γνωμοδότηση
Το τριμελές συμβούλιο (εκπρόσωποι από ΑΣΕΠ, υπουργείο Οικονομικών και υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης), αφού συγκεντρώσει το σύνολο των αιτημάτων των υπουργείων, εκδίδει, μέσα σε προθεσμία 15 ημερών αιτιολογημένη γνώμη σχετικά με τον αριθμό των υπαλλήλων που πρέπει να μετακινηθεί σε κάθε υπουργείο, τόσο συγκεντρωτικά, όσο και ανά υπηρεσία και εποπτευόμενο απ’ αυτούς ΝΠΔΔ ή ΝΠΙΔ, προτείνοντας και τη σειρά προτεραιότητας των υπουργείων στην κάλυψη των αναγκών.
Στη συνέχεια, εκδίδεται η Ανακοίνωση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης όπως προβλέπεται και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αποδέκτες της Ανακοίνωσης είναι όλοι οι φορείς, προσωπικό των οποίων έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα, λόγω κατάργησης θέσεων.
Με την Ανακοίνωση καθορίζεται:
α) Η σειρά προτεραιότητας των υπουργείων που υπέβαλαν σχετικά αιτήματα, με την οποία θα καλυφθούν οι υπηρεσιακές ανάγκες τους.
β) Ο αριθμός των υπαλλήλων που θα διατεθεί σε κάθε υπουργείο.
γ) Τα κριτήρια με τα οποία θα γίνει η κατάταξη των υπαλλήλων.
Επίσης, σημειώνεται ότι σχετικά με το κριτήριο της «ομοεδρικότητας», σημειώνεται ότι αυτή ορίζεται με βάση την έδρα των φορέων προέλευσης και υποδοχής. Ομοεδρικότητα υπάρχει όταν οι φορείς προέλευσης και υποδοχής έχουν την ίδια έδρα. Για τους υπαλλήλους που βρίσκονται σε διαθεσιμότητα και οι οποίοι είχαν υποβάλει αίτηση μετάταξης πριν τη δημοσίευση του ν. 4093/2012 (12.11.2012), ως έδρα της υπηρεσίας προέλευσης θεωρείται η έδρα της υπηρεσίας για την οποία υπέβαλαν την αίτηση μετάταξης. Ομοίως, για τους αποσπασμένους υπαλλήλους που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα.
Υποβολή αιτήσεων προτίμησης
Εντός προθεσμίας 20 ημερών από τη δημοσίευση της Ανακοίνωσης, οι προς μετάταξη υπάλληλοι των Φορέων Προέλευσης υποβάλλουν Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση, σύμφωνα με Υπόδειγμα που θα κοινοποιηθεί στους Φορείς Προέλευσης, στην οικεία υπηρεσία Διοικητικού/ Προσωπικού, στην οποία δηλώνουν αν επιθυμούν τη μετάταξή τους, και τους Φορείς στους οποίους επιθυμούν να μεταταχθούν, με τη σειρά προτίμησής τους. Η Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση απευθύνεται προς το ΑΣΕΠ.
Μαζί με την Αίτηση – Υπεύθυνη Δήλωση, ο ενδιαφερόμενος μπορεί να υποβάλει, εντός της εικοσαήμερης προθεσμίας, κάθε δικαιολογητικό απαραίτητο για την αξιολόγηση των σχετικών κριτηρίων, ιδίως όταν δεν περιλαμβάνεται ήδη στο προσωπικό του μητρώο.
Επίσης, πρέπει να δοθεί προσοχή από τις υπηρεσίες διοικητικού/προσωπικού των φορέων προκειμένου να μεριμνήσουν άμεσα για την επικαιροποίηση των προσωπικών μητρώων των συγκεκριμένων υπαλλήλων, ζητώντας τους να προσκομίσουν τα δικαιολογητικά που τυχόν λείπουν.
Η μη υποβολή Αίτησης – Υπεύθυνης Δήλωσης από τον υπάλληλο δεν επιδρά στο κύρος και την εξέλιξη της διαδικασίας μετάταξης. Επειδή, όμως, η αίτηση αυτή καθορίζει τη σειρά προτίμησης του προς μετάταξη υπαλλήλου στους Φορείς που έχουν ανάγκη προσωπικού, συνιστάται στις υπηρεσίες προσωπικού να καταστήσουν το πιο πάνω σαφές στους υπαλλήλους.
Στον Πίνακα περιλαμβάνονται όλοι οι υπάλληλοι οι οποίοι τέθηκαν σε διαθεσιμότητα, λόγω κατάργησης της θέσης τους, ανεξάρτητα από το έχουν υποβάλει αίτηση προτίμησης.
Το ΑΣΕΠ κατατάσσει
Το ΑΣΕΠ, στο οποίο έχουν διαβιβασθεί οι Πίνακες και οι Αιτήσεις Προτίμησης, εφαρμόζοντας την πάγια διαδικασία που προβλέπεται καταχωρίζει τη βαθμολογία και ακολούθως εκδίδει ενιαίο Πίνακα Βαθμολογίας, Κατάταξης και Διάθεσης των υπαλλήλων.
Με τον Πίνακα Βαθμολογίας, Κατάταξης και Διάθεσης του ΑΣΕΠ καθορίζεται και η υπηρεσία στην οποία μπορεί να μεταταχθεί ο υπάλληλος, σύμφωνα με την κατάταξή του στον Πίνακα και την τυχόν υποβληθείσα δήλωση προτίμησής του. Αν δεν έχει υποβληθεί τέτοια δήλωση ή αυτή που υποβλήθηκε δεν μπορεί να ικανοποιηθεί, για τον καθορισμό του φορέα υποδοχής λαμβάνεται υπόψη η βαθμολογική κατάταξη του υπαλλήλου και η σειρά προτεραιότητας των φορέων,
όπως καθορίσθηκε με την Ανακοίνωση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Σε περίπτωση ισοβαθμίας στη συνολική βαθμολογία, στην κατάταξη προηγείται κατά σειρά ο υπάλληλος με περισσότερα ανήλικα παιδιά, με περισσότερες μονάδες στο κριτήριο χρόνου προϋπηρεσίας κλπ.
Κατά του ανωτέρω Πίνακα οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να ασκήσουν ένσταση μέσα σε αποκλειστική προθεσμία 5 ημερών από την επομένη της καταχώρισης στο δικτυακό τόπο του ΑΣΕΠ.
Ακολούθως, και μετά τη γνωμοδότηση του τριμελούς Συμβουλίου, εκδίδεται η απόφαση του υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης για τη μετάταξη των υπαλλήλων, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η μετάταξη γίνεται με το βαθμό και το μισθολογικό κλιμάκιο που ο υπάλληλος κατείχε πριν τη μετάταξη του. Με την απόφαση καθορίζεται επίσης η ημερομηνία εμφάνισης των υπαλλήλων στους φορείς υποδοχής.
Τέλος, στην εγκύκλιο τονίζεται ότι ως προς τις συνέπειες της υπαίτιας μη εμφάνισης του υπαλλήλου στο φορέα υποδοχής κατά την ορισθείσα ημερομηνία εφαρμόζονται οι διατάξεις του σχετικού νόμου. Αν ο υπάλληλος δεν εμφανισθεί με υπαιτιότητά του στο φορέα υποδοχής κατά την ημερομηνία που ορίσθηκε, εκδίδεται αμελλητί πράξη απόλυσης από το όργανο διοίκησης του φορέα υποδοχής.