Με την «πλάτη στον τοίχο» επιχειρεί το Υπουργείο Εσωτερικών να αντιμετωπίσει το αδιέξοδο το οποίο έχει δημιουργηθεί από τις «αντισυνταγματικές«, σύμφωνα με την αρχική κρίση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, παρατάσεις στις οχτάμηνες συμβάσεις εργαζομένων στην καθαριότητα των δήμων.
Προκειμένου να μην αναλάβει το πολιτικό κόστος των απολύσεων κοντά 6500 συμβασιούχων και ενώ η ΠΟΕ-ΟΤΑ αποφάσισε συνέχιση για άλλη μία εβδομάδα του αποκλεισμού των γκαράζ καθαριότητας, το ΥΠΕΣ ετοιμάζει πυρετωδώς νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα εγκριθεί η προκήρυξη μέσω ΑΣΕΠ τουλάχιστον 2600 θέσεων μόνιμης απασχόλησης. Παράλληλα, το ΥΠΕΣ τάσσεται υπέρ της προσωρινής απασχόλησης τους με δίμηνες συμβάσεις μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο των μόνιμων προσλήψεων.
Εξάλλου, εξακολουθεί να ισχύει η δέσμευση του ΥΠΕΣ ότι θα καταβληθούν τα δεδουλευμένα των εν λόγω συμβασιούχων ακόμα και αν η τελική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου προβλέπει ότι οι παρατάσεις ήταν αντισυνταγματικές.
Κύκλοι του ΥΠΕΣ ξεκαθαρίζουν 3 σημεία:
1) Η επαναπρόσληψη έως και 6500 σημερινών συμβασιούχων με δίμηνες συμβάσεις ενδέχεται να κριθεί αναγκαία, εφόσον υπάρξει κενό χρονικό διάστημα μεταξύ της διαφαινόμενης απόλυσης τους (σύμφωνα με όσα θα προκύψουν από ενδεχόμενη τελική απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου περί «αντισυνταγματικότητας» των παρατάσεων των συμβάσεων) και της ενδεχόμενης επαναπρόσληψης τους ως μόνιμο προσωπικό στην καθαριότητα.
Η όλη διαδικασία της πρόσληψης με δίμηνες συμβάσεις βρίσκεται αποκλειστικά στη δικαιοδοσία των δημάρχων.
2) Πιο δύσκολη θεωρείται η επαναπρόσληψη των 6.500 σημερινών συμβασιούχων ως μόνιμο προσωπικό.
Μέχρι τώρα οι Δήμοι έχουν αιτηθεί μόνο 2600 μόνιμες προσλήψεις. Ο αριθμός αυτός, όμως, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, θα μπορούσε να αυξηθεί εφόσον το ζητήσουν οι δήμαρχοι. Το ΥΠΕΣ δεν θα μπορούσε να θέσει κανένα περιορισμό στον αριθμό των προσλήψεων, γιατί αυτές θα γίνουν αποκλειστικά από τους «ίδιους πόρους» των Δήμων (πχ από τα δημοτικά τέλη), αλλά και δεν εντάσσονται στο πλάνο των προσλήψεων με βάση τις μνημονιακές αναλογίες προσλήψεων –αποχωρήσεων.
Από την άλλη μεριά, όμως, ακόμα και αν προκηρυχθούν περισσότερες από 2600 θέσεις μόνιμου προσωπικού δεν είναι καθόλου σίγουρο ότι οι σημερινοί υπό απόλυση συμβασιούχοι θα πληρούν άπαντες τα κριτήρια του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, ενώ δεν έχει ακόμα αποσαφηνιστεί εάν οι σημερινοί συμβασιούχοι και,πιθανόν, αυριανοί απολυμένοι θα έχουν κάποια ειδική μοριοδότηση η οποία θα μπορούσε να τους διευκολύνει καταλυτικά να διοριστούν σε μόνιμη θέση.
3) Η επικείμενη ρύθμιση για την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού στην καθαριότητα δεν σχετίζεται άμεσα με την ρύθμιση (την οποία επίσης προετοιμάζει το ΥΠΕΣ) για τη μετατροπή 30.000 συμβάσεων ορισμένου χρόνου σε συμβάσεις αορίστου χρόνου.
Η μεν πρώτη ρύθμιση αφορά την επίσπευση της προκήρυξης θέσεων μόνιμης απασχόλησης στους Δήμους (για την οποία δεν έχει ακόμα διευκρινιστεί αν θα έχουν ειδική μοριοδότηση οι υπό απόλυση συμβασιούχοι), ενώ η δεύτερη αφορά τη μονιμοποίηση συγκεκριμένων συμβασιούχων οι οποίοι καλύπτουν μόνιμες ανάγκες. Για τη μετατροπή των συμβάσεων από ορισμένου σε αορίστου χρόνου υπάρχουν συνταγματικά εμπόδια.
Ωστόσο από το ΥΠΕΣ επικαλούνται το κοινοτικό δίκαιο, το οποίο δεν επιτρέπει τις «καταχρηστικές» συμβάσεις εργασίας, δηλαδή συμβάσεις οι οποίες είναι υποδεέστερες των υπηρεσιών τις οποίες προσφέρουν οι εργαζόμενοι.