Αργά χθες το απόγευμα κατάλαβε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ότι με τροπολογίες δεν βγαίνει χρονικά για να καλύψει θεσμικά τις αλλαγές που έχει εξαγγείλει εδώ κι τρεις μήνες!
Σύμφωνα με τον Ελευθερο Τυπο, η τακτική της αργών διαδικασιών, ειδικά όταν αφορά ανατροπές που αφορούν την τρέχουσα ακαδημαϊκή χρονιά (σ.σ. σε λίγες εβδομάδες διενεργούνται οι ενδοσχολικές εξετάσεις κι ακόμα δεν έχει καταργηθεί με νόμο η Τράπεζα Θεμάτων!) που ακολουθεί η κυβέρνηση οδήγησε στο παράδοξο να καταθέσει χθες τέσσερεις τροπολογίες που εντάσσονταν στο νομοσχέδιο για τη βία στα γήπεδα, για να τις αποσύρει λίγη ώρα μετά με σκοπό να επιστρέψει με νομοσχέδιο και μάλιστα με τη μορφή κατεπείγοντος! Την ερχόμενη Δευτέρα και Τρίτη θα συζητηθεί στη Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και την Παρασκευή 10 Μαΐου θα κατατεθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση.
Με βάση όσα είδαν χθες το φως της δημοσιότητας, ψαλίδι στην ύλη της Γ’ Λυκείου προμηνύεται με βάση το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα της Γ’ Λυκείου. Η ανακατανομή -λόγω των τελευταίων αλλαγών που έχουν γίνει- αλλά και η διάθεση, την οποία είχε εκφράσει από την αρχή η ηγεσία για «ελάφρυνση» στα βάρη των μαθητών, είχαν ως αποτέλεσμα τη διδαχή περισσότερων μαθημάτων στις τρεις κατευθύνσεις, χωρίς όμως να αυξηθούν οι ώρες. Σε κάποιες περιπτώσεις, όμως, βασικά μαθήματα κατευθύνσεων χάνουν μεγάλο ποσοστό διδακτικών ωρών, όπως η περίπτωση των Αρχαίων Ελληνικών που από 10 διδακτικές ώρες πέφτει… στις 5 (!).
Η ύλη των μαθημάτων δεν θα είναι γνωστή πριν τον Σεπτέμβρη, αν και σύμφωνα με πληροφορίες του «Ε.Τ.» είναι δεδομένο ότι θα είναι ελαφρώς μειωμένη σε σχέση με προηγούμενες χρονιές. Την ίδια περίοδο θα γνωστοποιηθούν τα προγράμματα σπουδών για τα μαθήματα. Σε ορισμένες περιπτώσεις το υπουργείο θα ακολουθήσει την πεπατημένη με προγράμματα σπουδών που είναι ήδη εγκεκριμένα από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, τι θα γίνει όμως με μαθήματα για τα οποία το προηγούμενο σύστημα – το οποίο δεν πρόλαβε να εφαρμοστεί- είχε ορίσει νέα σχολικά εγχειρίδια των οποίων η έκδοση τελικά πάγωσε;
Χαρακτηριστικό παράδειγμα το μάθημα των Λατινικών, το οποίο πλέον δεν θα διδάσκεται μόνο αλλά και θα εξετάζεται. Οι μέχρι τώρα πληροφορίες αναφέρουν ότι θα γίνει «συρραφή» της ύλης των δύο σχολικών εγχειριδίων που διδάσκονταν μέχρι στιγμής (Β’ και Γ’ Λυκείου). Θα είναι λιγότερη σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, ενώ υπάρχει η σκέψη από το υπουργείο να μοιραστούν και τα δύο εγχειρίδια στους μαθητές της Γ’ Λυκείου, καθώς δεν έχει προβλεφθεί –ούτε υπήρχε και χρόνος για δημόσιο διαγωνισμό- για έκδοση άλλου βιβλίου.
Στο ίδιο νομοσχέδιο, περιλαμβάνονται οι ρυθμίσεις που αφορούν την κατάργηση της Τράπεζας Θεμάτων, την επιστροφή του μέσου όρου προαγωγής στο 9,5, την επανίδρυση των κατηργημένων ειδικοτήτων στα ΕΠΑ.Λ., την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης, τον διαχωρισμό των πρότυπων και πειραματικών σχολείων.
Σημαντικά σημεία της τροπολογίας
- Μέχρι τις 13 Μαΐου, σύμφωνα με την τροπολογία, οι μαθητές της φετινής Β’ Λυκείου θα γνωρίζουν την ακριβή κατάταξη των σχολών και των τμημάτων ανά επιστημονικό Πεδίο αλλά και τον συντελεστή βαρύτητας ο οποίος θα είναι για δύο μαθήματα και θα ποικίλει ανά τμήμα, σχολή ή κατεύθυνση.
- Μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου 2015, οι μαθητές της Γ’ Λυκείου θα πρέπει να επιβεβαιώσουν οριστικά την Αρχική Δήλωση Ομάδας Μαθημάτων Προσανατολισμού.
- Ο κάθε μαθητής μπορεί να δηλώσει μία Ομάδα προσανατολισμού και μέχρι δύο (από τα πέντε συνολικά) Επιστημονικά Πεδία. Η δήλωση προτίμησης για τα επιστημονικά πεδία και για συγκεκριμένα τμήματα ή σχολές των πεδίων θα γίνει μετά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων απόλυσης από το Γενικό Λύκειο και των αποτελεσμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Το πότε θα δηλώσει όμως ο υποψήφιος το πέμπτο προαιρετικό μάθημα μένει «κενό» στην τροπολογία
- Σχετικά με τα μαθήματα Επιλογής, της Γ’ Τάξης, οι υποψήφιοι που επιθυμούν την εισαγωγή τους σε σχολές που είναι υποχρεωτικά εξεταστέα μαθήματα το Ελεύθερο και το Γραμμικό Σχέδιο (σ.σ. οι Αρχιτεκτονικές Σχολές για παράδειγμα), μπορούν να δηλώσουν για να παρακολουθήσουν και τα δύο μαθήματα, το ένα όμως θα εξετάζεται μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος.