Πρόγραμμα πρακτικής άσκησης για άτομα με αναπηρίες στη Γραμματεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο προάγει την ισότητα ευκαιριών και ενθαρρύνει την υποβολή αιτήσεων από γυναίκες και άνδρες με αναπηρίες για όλα τα προγράμματά του πρακτικής άσκησης. Το 2006 το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έθεσε σε εφαρμογή ειδικό πρόγραμμα πρακτικής άσκησης για άτομα με αναπηρίες. Το πρόγραμμα αυτό αποτελεί μέτρο θετικής ενέργειας, όπως περιγράφεται στο άρθρο 4 του Οδηγού Ορθής Πρακτικής για την Απασχόληση των Ατόμων με Αναπηρίες.
Στόχοι
Κύριος στόχος του προγράμματος είναι να προσφέρει σε έναν αριθμό ατόμων με αναπηρίες μια εποικοδομητική εργασιακή εμπειρία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, παρέχοντάς τους την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τις δραστηριότητές του.
Πρόσθετοι στόχοι του προγράμματος είναι:
- να εφαρμοστούν στην πράξη οι αρχές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου περί ισότητας ευκαιριών μέσω της υποστήριξης ατόμων με αναπηρίες στην απόκτηση επαγγελματικής εμπειρίας και, με τον τρόπο αυτό, να αυξήσει τις ευκαιρίες για απασχόλησή τους στο μέλλον
- να επωφεληθεί το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο της συνεισφοράς και της θετικής εμπειρίας που οι ασκούμενοι με αναπηρίες μπορούν να προσφέρουν στην εργασία και τον πολιτισμό
- να συμβάλει στην αύξηση της γενικής ευαισθητοποίησης του προσωπικού του Κοινοβουλίου για την αναπηρία, ώστε να εξαλειφθούν τυχόν εμπόδια στην ένταξη των ατόμων με αναπηρίες.
Σύντομη περιγραφή του προγράμματος
Το πρόγραμμα προσφέρει αμειβόμενες περιόδους πρακτικής άσκησης διάρκειας πέντε μηνών σε υποψήφιους με αναπηρίες και λειτουργεί επιπλέον των άλλων κατηγοριών πρακτικής άσκησης και επισκέψεων μελέτης στη Γραμματεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Εξαιρούμενο από το άρθρο 18 των Εσωτερικών Διατάξεων σχετικά με τις Περιόδους Πρακτικής Άσκησης και τις Επισκέψεις Μελέτης στη Γενική Γραμματεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, προσφέρει σε υποψήφιους χωρίς πτυχίο πανεπιστημίου τους ίδιους όρους με αυτούς που προσφέρονται στους άλλους αμειβόμενους ασκούμενους.
Λογικές διαρρυθμίσεις
Εφόσον κριθεί απαραίτητο, παρέχονται στους ασκούμενους οι λογικές διαρρυθμίσεις που απαιτούνται προκειμένου να μπορούν να ασκούν τα βασικά καθήκοντα της εργασίας που τους ανατίθεται. Σύμφωνα με το Άρθρο 1 δ (4) του Κανονισμού Υπηρεσιακής Κατάστασης των Υπαλλήλων των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και του Καθεστώτος που εφαρμόζεται στο λοιπό Προσωπικό των Κοινοτήτων αυτών, ως λογικές διαρρυθμίσεις νοούνται «τα κατάλληλα μέτρα, όπου απαιτούντα, τα οποία παρέχουν τη δυνατότητα στο άτομο με αναπηρία να έχει πρόσβαση, να συμμετέχει ή να προωθείται στην απασχόληση ή να εκπαιδεύεται, εκτός εάν τα μέτρα αυτά αποτελούν δυσανάλογη επιβάρυνση για τον εργοδότη».
Απαιτείται από τους υποψήφιους να να συμπληρώσουν το έντυπο περιγραφής της αναπηρίας και τη δήλωση ειδικών αναγκών, η οποία χρησιμοποιείται ως βάση για την πραγματοποίηση των ειδικών προσαρμογών για την πρόσβασή τους. Εάν οι πληροφορίες σχετικά με τις ειδικές ανάγκες πρόσβασης που παρέχονται από τον υποψήφιο δεν είναι αρκούντως ουσιαστικές και ακριβείς, τούτο μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα αυτές οι λογικές προσαρμογές να καθυστερήσουν. Στη χειρότερη περίπτωση, εάν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν μπορέσει να προσφέρει στους ασκούμενους κάποια προσωρινή λύση, τούτο μπορεί να οδηγήσει σε προσωρινή ή οριστική διακοπή της περιόδου πρακτικής άσκησης για λειτουργικούς λόγους επιτακτικής ανάγκης, όπως προβλέπεται από το Άρθρο 9 των Εσωτερικών Διατάξεων.
Στην ηλεκτρονική αίτηση υποψηφιότητας απαιτείται από τους υποψήφιους να συμπληρώσουν το τμήμα «Αναπηρία» (περιγραφή της αναπηρίας και ειδικές ανάγκες εντός και εκτός του χώρου εργασίας), το οποίο χρησιμοποιείται ως βάση για την πραγματοποίηση των ειδικών προσαρμογών για την πρόσβασή τους. Εάν οι πληροφορίες σχετικά με τις ειδικές ανάγκες πρόσβασης που παρέχονται από τον υποψήφιο δεν είναι αρκούντως ουσιαστικές και ακριβείς, τούτο μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα αυτές οι λογικές προσαρμογές να καθυστερήσουν. Στη χειρότερη περίπτωση, εάν το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δεν μπορέσει να προσφέρει στους ασκούμενους κάποια προσωρινή λύση, τούτο μπορεί να οδηγήσει σε προσωρινή ή οριστική διακοπή της περιόδου πρακτικής για λειτουργικούς λόγους επιτακτικής ανάγκης, όπως προβλέπεται από το Άρθρο 9 των Εσωτερικών Διατάξεων.
Οποιαδήποτε πληροφορία σχετικά με τις αναπηρίες του υποψηφίου χρησιμοποιείται μόνον εντός του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και μόνο με σκοπό να επέλθουν οι λογικές προσαρμογές στον χώρο εργασίας και να διευκολυνθούν οι επιτυχόντες υποψήφιοι στην αναζήτηση προσβάσιμης κατοικίας, μεταφορών και αρωγής.
Πρόσβαση στη στέγη, στις μεταφορές και στην αρωγή των αναπήρων
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο παρέχει στους ασκουμένους πληροφορίες σχετικά με τις δυνατότητες προσβάσιμων κατοικιών και μεταφορών με διευκολύνσεις για αναπήρους αλλά δεν εξασφαλίζει τις προσαρμογές που απαιτούνται για την προσβασιμότητα. Οι ασκούμενοι έχουν την κύρια ευθύνη για εξεύρεση στέγης, υπογραφή του μισθώματος και πληρωμή της εγγύησης.
Μπορεί να χορηγηθεί επίδομα αναπηρίας που συμβάλλει στην κάλυψη του επιπλέον κόστους που συνδέεται με την προσβάσιμη κατοικία και μεταφορές και την αρωγή των αναπήρων. Ουδεμία πρόσθετη πληρωμή καταβάλλεται στην περίπτωση που τα έξοδα αυτά υπερβαίνουν την υποτροφία και το επίδομα αναπηρίας.
Εταιρική σχέση
Το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Φόρουμ Ατόμων με Αναπηρία, προκειμένου να διασφαλιστεί ότι θα προσεγγίσει μεγάλο αριθμό δυνητικών υποψήφιων ασκούμενων σε όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις υποψήφιες προς ένταξη χώρες.
Κριτήρια επιλεξιμότητας
Οι αιτούντες πρέπει:
- να έχουν την ιθαγένεια ενός κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή μιας υποψήφιας προς ένταξη χώρας•
- να είναι ηλικίας 18 ετών κατά την έναρξη της πρακτικής άσκησης•
- να έχουν άριστη γνώση μιας από τις επίσημες γλώσσες των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων και επαρκή γνώση μιας άλλης από τις γλώσσες αυτές•
- να μην έχουν μετάσχει σε άλλη αμειβόμενη περίοδο πρακτικής άσκησης και να μην έχουν απασχοληθεί επ’ αμοιβή για διάστημα μεγαλύτερο των τεσσάρων συνεχών εβδομάδων σε κάποιο θεσμικό όργανο ή σε κάποιο βουλευτή ή πολιτική ομάδα του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου•
- να είναι σε θέση να πιστοποιήσουν ότι πάσχουν από κάποια αναπηρία (ιατρικό πιστοποιητικό ή κάρτα / πιστοποιητικό αναπηρίας που έχει εκδοθεί από εθνική αρχή).
Υποβολή αίτησης
Οι υποψήφιοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση μόνο μέσω της ηλεκτρονικής αίτησης υποψηφιότητας για περίοδο πρακτικής άσκησης για άτομα με αναπηρίες.
Διαδικασία αποδοχής
Οι υποψήφιοι θα επιλέγονται κατόπιν αξιολόγησης των γενικών προσόντων και δεξιοτήτων των αιτούντων και εφόσον το προφίλ των αιτούντων ανταποκρίνεται στις διαθέσιμες θέσεις πρακτικής άσκησης. Η αξιολόγηση θα βασίζεται στις πληροφορίες που περιέχονται στην αίτηση. Όταν οι υποψήφιοι είναι ισότιμοι, θα επιδιώκεται η ισόρροπη εκπροσώπηση ανδρών και γυναικών, καθώς και η ισόρροπη κατανομή μεταξύ περιοχών προέλευσης, στον βαθμό που το επιτρέπει ο περιορισμένος αριθμός των διαθέσιμων θέσεων πρακτικής άσκησης.
Όροι πρακτικής άσκησης
- Μηνιαίο επίδομα
Οι υποψήφιοι που γίνονται δεκτοί για πρακτική άσκηση στο πλαίσιο του προγράμματος αυτού θα λαμβάνουν μηνιαίο επίδομα ύψους 1.130,56 ευρώ (2008), εάν η πρακτική άσκηση γίνει στις Βρυξέλλες ή το Λουξεμβούργο. Εάν γίνει σε Γραφεία Πληροφοριών στα κράτη μέλη, το ποσό αυτό προσαρμόζεται ανάλογα με το κόστος ζωής στο αντίστοιχο κράτος. - Πρόσθετα έξοδα συνδεόμενα με την αναπηρία
Τα πρόσθετα έξοδα των ασκουμένων που συνδέονται άμεσα με την αναπηρία είναι δυνατόν να καλύπτονται μέχρι ποσού ίσου με το 50% της μηνιαίας υποτροφίας, σύμφωνα με το άρθρο 20, παράγραφος 8 των Εσωτερικών Διατάξεων. - Αποζημίωση εξόδων ταξιδίου κατά την έναρξη και τη λήξη της περιόδου πρακτικής άσκησης
Εφαρμόζεται το άρθρο 11 των Εσωτερικών Διατάξεων. - Ασφάλιση
Οι ασκούμενοι που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα αυτό θα καλύπτονται, όπως και οι άλλοι ασκούμενοι, από την υποχρεωτική ασφάλιση έναντι των κινδύνων ασθένειας και ατυχήματος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 13 των Εσωτερικών Διατάξεων.
Εφαρμοστέοι κανόνες
Εφαρμόζονται οι εσωτερικές Διατάξεις σχετικά με τις Περιόδους Πρακτικής Άσκησης και τις Επισκέψεις Μελέτης στη Γενική Γραμματεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για κάθε πτυχή του προγράμματος πρακτικής άσκησης που δεν καλύπτεται ρητά από την παρούσα περιγραφή προγράμματος.
Παρακολούθηση και αξιολόγηση του προγράμματος
Οι ασκούμενοι, οι επόπτες, και οι αρμόδιες υπηρεσίες θα καλούνται να αξιολογήσουν την εμπειρία τους, προκειμένου να εντοπίζονται πιθανές ανάγκες αλλαγών ή βελτιώσεων στο πρόγραμμα. Η εφαρμογή του προγράμματος θα παρακολουθείται και στο τέλος κάθε περιόδου πρακτικής άσκησης θα πραγματοποιηθεί αξιολόγηση από τη Μονάδα Ισότητας Ευκαιριών και Διαφορετικότητας.