Συμβουλές για στους υποψηφίους για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας

Η ώρα των εξετάσεων έφθασε. Το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, η Έκθεση,  ανοίγει και φέτος την αυλαία των πανελληνίων εξετάσεων.

Στόχος όλων μας είναι να έχετε την καλύτερη δυνατή επίδοση. Στην προσπάθειά μας να βοηθήσουμε, σας εφιστούμε την προσοχή στα ακόλουθα…

Όταν βρεθείτε μέσα στην αίθουσα, με το έντυπο των θεμάτων στο χέρι:

– Πρώτα από όλα, διαχειριστείτε το άγχος σας. Σκεφτείτε ότι όλο το χρόνο προετοιμαστήκατε για τη στιγμή αυτή και ότι μπορείτε να τα καταφέρετε.

– Δώστε ιδιαίτερη προσοχή στην κατανομή του χρόνου σας. Η ανάγνωση του κειμένου και η περιληπτική απόδοση του δεν πρέπει να ξεπεράσει τη μία ώρα. Η απάντηση των ασκήσεων της δεύτερης ενότητας καλό είναι να διαρκέσει τριάντα έως σαράντα πέντε λεπτά. Η επεξεργασία του θέματος της έκθεσης και η ανάπτυξη του δεν πρέπει να γίνει σε λιγότερο από μία ώρα. Βέβαια, καλύτερο είναι να έχετε στη διάθεση σας για την συγγραφή της, περίπου μιάμιση ώρα.

– Κατά την διαδικασία περιληπτικής απόδοσης του κειμένου, διαβάστε το μια φορά ολόκληρο για να εντοπίσετε το νοηματικό του κέντρο. Στη συνέχεια ξαναδιαβάστε μία-μία τις παραγράφους του, εντοπίζοντας την κύρια ιδέα τους αλλά και τις δευτερεύουσες/βασικές που την στηρίζουν. Κατά την σύνταξη της περίληψης, αποφύγετε την διατύπωση προσωπικών σχολίων, την αντιγραφή λέξεων ή/και φράσεων του κειμένου και την υπέρβαση του ορίου λέξεων. Μια απόκλιση δέκα λέξεων από αυτό, είναι επιτρεπτή. Προσοχή να υπάρχει συνοχή στο περιληπτικό κείμενο σας.

– Αν σας ζητηθεί να αναπτύξετε μία φράση του κειμένου, σε μία παράγραφο, φροντίστε να κάνετε ένα πρόχειρο σχεδιάγραμμα των βασικών ιδεών που θα θίξετε, έτσι ώστε η συγγραφή της να είναι ευκολότερη. Αναδιατυπώστε στην αρχή τη θέση που πρέπει να αναπτύξετε, με προσωπικό ύφος και στη συνέχεια προχωρήστε στην επιχειρηματολογία/ανάλυση. Καλό είναι να θέσετε και κατακλείδα. Αν σας ζητηθεί να ακολουθήσετε συγκεκριμένο τρόπο ανάπτυξης της παραγράφου (πχ. παραδείγματα ή αιτιολόγηση κλπ) είναι υποχρεωτικό να το πράξετε.

– Αν, αντί για ανάπτυξη μιας φράσης του κειμένου, σας ζητηθεί ανασκευή της, παρουσιάστε τη λογική αδυναμία αυτής της θέσης και διατυπώστε επιχειρήματα που την αντικρούουν.

– Διαβάστε προσεκτικά κάθε άσκηση που έχει διατυπωθεί, έτσι ώστε να απαντήσετε σε κάθε σκέλος της και να αποφύγετε λανθασμένες απαντήσεις από αμέλεια ή παρανόηση. Κάντε έλεγχο σε κάθε τι που γράφετε, διορθώνοντας τόσο τα λάθη περιεχομένου, όσο και λάθη έκφρασης και ορθογραφίας.

– Όταν φθάσετε στο τρίτο σκέλος της εξέτασης, στην παραγωγή κειμένου, διαβάστε προσεκτικά και ψύχραιμα το θέμα της έκθεσης. Σχεδιάστε, στο πρόχειρο μέρος του τετραδίου σας, το πλάνο του κειμένου που θα συντάξετε και τις βασικές ιδέες – επιχειρήματα που θα θέσετε. Μην επιχειρήσετε να γράψετε ολόκληρη την έκθεση στο πρόχειρο σας, γιατί θα αντιμετωπίσετε πρόβλημα έλλειψης χρόνου.

Αν είναι αναγκαίο, περιοριστείτε στη σύνταξη του προλόγου μόνο, στο πρόχειρο σας. Τηρήστε το απαιτούμενο επικοινωνιακό πλαίσιο (άρθρο, δοκίμιο, επιστολή κλπ) και χρησιμοποιήστε όσο πιο «πλούσιο» λεξιλόγιο μπορείτε. Παρουσιάστε αρκετά επιχειρήματα για κάθε ζητούμενο και προσπαθήστε η ανάπτυξη αυτών των ζητουμένων να είναι σχετικά ισοδύναμη (αν βέβαια το θέμα το επιτρέπει ή το απαιτεί). Δώστε προσοχή και στη σωστή παραγραφοποίηση.

– Βασικό είναι να ελέγχετε συχνά το χρόνο που σας απομένει, έτσι ώστε να μην μείνει κάποιο σκέλος της εξέτασης αναπάντητο. Αν κάποια άσκηση σας δυσκολεύει και αδυνατείτε να την απαντήσετε, αφήστε την, προχωρήστε στην επόμενη και όταν έχετε ολοκληρώσει όλες τις άλλες, ασχοληθείτε ξανά με αυτήν.
– Τέλος, θυμηθείτε να κάνετε επανέλεγχο στο γραπτό σας.

Σας ευχόμαστε κάθε επιτυχία!

Δείτε επίσης x

scroll to top

Συνεχίζοντας την περιήγησή σας στο e-dimosio.gr συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close