Κριτήρια που μετατρέπουν σε «ασανσέρ» τον κατώτατο μισθό των 586 ευρώ, νομοθετεί με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου εντός της εβδομάδας, το υπουργείο Εργασίας, ενώ την ίδια στιγμή η τρόϊκα φέρεται να προβάλλει ενστάσεις στη διαδικασία καθορισμού του κατώτατου μισθού, βάζοντας στο στόχαστρο την πλήρη κατάργηση των τριετών από το 2014.
Ο κατώτατος μισθός θα διαμορφώνεται από 11 διαφορετικά κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη τόσο στις προτάσεις των κοινωνικών εταίρων, όσο και στη σύνταξη του τελικού πορίσματος με βάση το οποίο η κυβέρνηση θα νομοθετεί τη μείωση, ή την αύξηση του κατώτατου μισθού, ανάλογα με την οικονομική κατάσταση της χώρας.
Η σύνταξη του τελικού πορίσματος ανατίθεται σε τεχνοκράτες και συγκεκριμένα στο Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), ενώ συντονιστικό ρόλο στην όλη διαδικασία θα έχει τριμελής επιτροπή υψηλού επιπέδου αποτελούμενη από τον Οργανισμό Μεσολάβησης και Διαιτησίας (ΟΜΕΔ), το υπουργείο Εργασίας και το υπουργείο Οικονομικών.
Τα κριτήρια που θα λαμβάνονται υπόψη για το ύψος του κατώτατου μισθού είναι τα εξής:
- Το εισόδημα που πρέπει να έχει ένας εργαζόμενος για να εξασφαλίζει τα απαραίτητα (όριο ελάχιστης διαβίωσης) σε σχέση με το επίπεδο της φτώχιας.
- Η σχέση του κατώτατου μισθού, προς το μέσο μισθό της χώρας.
- Ο αριθμός των εργαζομένων, που επηρεάζονται άμεσα από τον κατώτατο μισθό και πόσο επηρεάζονται οι αποδοχές των υπόλοιπων εργαζομένων, από τον κατώτατο μισθό.
- Ο ρυθμός οικονομικής ανάπτυξης και η προοπτική αυτού στο μέλλον σε εθνικό επίπεδο και οι τυχόν διαφορές σε επιμέρους γεωγραφικές περιοχές.
- Η παραγωγικότητα της οικονομίας στο σύνολό της και σε επιμέρους κλάδους.
- Το ποσοστό ανεργίας σε εθνικό επίπεδο και σε επιμέρους ομάδες, όπως οι νέοι.
- Η αδήλωτη εργασία
- Το κόστος εργασίας στην ανταγωνιστικότητα της οικονομίας
- Η ροή και το ύψος των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές για την βιωσιμότητα των ασφαλιστικών ταμείων.
- Η αναλογική σχέση του κόστους εργασίας προς λοιπούς παράγοντες ανταγωνιστικότητας π.χ., φορολογικό σύστημα, γραφειοκρατία κλπ.
- Τα είδη των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Η διαφορά σε σχέση με αυτό που ισχύει μέχρι σήμερα είναι ότι από εδώ και πέρα, το αν θα παραμείνει ή όχι στα 586 ευρώ ο μισθός που νομοθέτησε η κυβέρνηση Παπαδήμου καταργώντας την Εθνική Σύμβαση και παγώνοντας στα επίπεδα του Φεβρουαρίου του 2012 τα έτη προϋπηρεσίας (τριετίες), θα εξαρτάται από τα 11 μετρήσιμα οικονομικά κριτήρια και κυρίως από τον δείκτη της ανεργίας, που θα λαμβάνει υπόψη της η κυβέρνηση.
Στην πράξη ο μισθός των 586 ευρώ θα μπορεί να πέφτει όχι μόνο αν η ανεργία παραμένει υψηλή, αλλά και όσο δεν ανακάμπτει η οικονομία, ενώ αντίστοιχα, αν οι δυο αυτοί βασικοί δείκτες βελτιωθούν, τότε τα 586 ευρώ θα αυξηθούν.
Από αυτό το σχέδιο καθορισμού του κατώτατου μισθού είναι πολύ πιθανό να φύγουν τελείως οι τριετίες, καθώς η τρόϊκα θεωρεί πως η οριζόντια αύξηση μισθών λόγω προϋπηρεσίας δεν συμβάλει στην ανταγωνιστικότητα, και δεν θα πρέπει να περιλαμβάνονται στο νομοθετημένο από το κράτος βασικό μισθό, αλλά αντίθετα να είναι αντικείμενο διαπραγμάτευσης των κοινωνικών εταίρων.
Το σχέδιο για τον καθορισμό του κατώτατου μισθού θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά φέτος. Από το Μάιο θα ξεκινήσει η διαβούλευση και –όπως προβλέπει το μνημόνιο- μέχρι τις 15 Δεκεμβρίου 2013, η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει νομοθετήσει το νέο ελάχιστο –εθνικό- μισθό που θα ισχύει για το σύνολο της οικονομίας.
Το σημείο που προβάλλει τις ενστάσεις η τρόικα έχει να κάνει με την αξιολόγηση του μηχανισμού που δεν περιλαμβάνεται στην πράξη νομοθετικού περιεχομένου, ενώ στο μνημόνιο προβλέπεται ότι ο μηχανισμός για τον κατώτατο μισθό αξιολογείται στο πρώτο τρίμηνο κάθε έτους. Η τρόικα επιδιώκει με τον τρόπο αυτό να «εκβιάσει» την αξιολόγηση του μηχανισμού στο πρώτο τρίμηνο του 2014, με στόχο να πετύχει την κατάργηση των τριετιών.
Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση και ο ίδιος ο υπουργός Εργασίας Γ. Βρούτσης, έχει δεσμευτεί ότι ο μισθός των 586 ευρώ (για τους άνω των 25 ετών) και των 511 ευρώ (για νέους μέχρι 25 ετών), θα διατηρηθούν στο ύψος αυτό μέχρι και το τέλος του 2016.
Οι κατώτατοι μισθοί στην Ευρώπη (οι μισθοί είναι μεικτοί και καταγράφηκαν το α’ εξάμηνο 2012):
- Λετονία 132
- Βουλγαρία 138
- Ρουμανία 162
- Λιθουανία 286
- Εσθονία 290
- Ουγγαρία 296
- Τσεχία 310
- Σλοβακία 327
- Πολωνία 336
- Πορτογαλία 556
- Ελλάδα 586
- Μάλτα 680
- Ισπανία 748
- Φινλανδία 763
- Βρετανία 1.202
- Γαλλία 1.398
- Βέλγιο 1.444
- Ολλανδία 1.447
- Ιρλανδία 1.462
- Λουξεμβούργο 1.800
ΠΗΓΗ: Ε-τυπος