Ανάπτυξη Επικοινωνιακών Ικανοτήτων σε Παιδιά με Αυτισμό

Τα ελλείμματα επικοινωνίας είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της εκπαίδευσης παιδιών με αυτισμό αφού μόνο το 25% αναπτύσσει λεκτική επικοινωνία ή οποία συχνά παραμένει στο δεκτικό επίπεδο. Οι εφαρμογές της ανάλυσης της συμπεριφοράς στην μείωση των προβλημάτων επικοινωνίας παιδιών με αυτισμό συχνά έχουν θετικά αποτελέσματα (Lovaas, 1987; Smith, 1998).

Παραδοσιακά τα προγράμματα παρέμβασης ακολουθούν την ψυχογλωσσολογική αντίληψη της γλώσσας (Leaf & McEachin, 1999; Lovaas, 2003) εστιάζοντας στον διαχωρισμό ανάμεσα στην δεκτική και την εκφραστική γλώσσα (LeBlanc κ.α., 2006). Συνεπακόλουθα δίνουν έμφαση στην ανάπτυξη πρώτα των δεκτικών ικανοτήτων (π.χ. να ακολουθεί ο μαθητής οδηγίες, να αναγνωρίζει αντικείμενα) και μετά στην ανάπτυξη των εκφραστικών ικανοτήτων (π.χ. να επαναλαμβάνει, να απαντά σε ερωτήσεις).

Την τελευταία δεκαετία η έρευνα παρήγαγε ένα νέο μοντέλο παρέμβασης την εφαρμοσμένη λεκτική συμπεριφορά. Βασισμένο στην ανάλυση της λεκτικής συμπεριφοράς σε λειτουργικές κατηγορίες από τον Skinner (1957) δίνει προτεραιότητα στην κατανόηση των κινήτρων της επικοινωνίας, στην κατάκτηση λειτουργικών συμπεριφορών όπως είναι το αίτημα (η ικανότητα να ζητούμε κάτι) και στην ανάπτυξη της σχέσης ανάμεσα στον διδάσκοντα και τον μαθητή, αφού θεωρεί ότι η λεκτική συμπεριφορά καθιερώνεται και διατηρείται από την ενίσχυση που προσλαμβάνεται από ένα άλλο άτομο (Schramm 2006). Τέλος, λόγω του ότι περιλαμβάνει στην παρέμβαση και τρόπους μη φωνητικής επικοινωνίας (π.χ. να δείχνει, να γράφει, να χειρονομεί) θεωρείται ότι είναι αποτελεσματικό και για παιδιά χωρίς φωνητική επικοινωνία είτε έχουν σύνδρομο Down είτε αυτισμό ή άλλες αναπτυξιακές διαταραχές (Lynch-Barbera, 2007).

Η εισήγηση θα αναφερθεί κριτικά στα μοντέλα συμπεριφοροαναλυτικής παρέμβασης, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο πολλά υποσχόμενο μοντέλο της εφαρμοσμένης λεκτικής συμπεριφοράς και αφορά κάθε παράγοντα αλλαγής της ποιότητας ζωής του παιδιού (ειδικοί, γονείς, φίλοι).
Το σεμινάριο απευθύνεται σε κάθε εργαζόμενο ή υποψήφιο εργαζόμενο στο τομέα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης (σε λογοθεραπευτές, σε εκπαιδευτικούς, σε παιδαγωγούς, σε ψυχολόγους, σε επαγγελματίες υγείας κ.λπ.) και σε γονείς ατόμων με αυτιστικές συμπεριφορές. Σημειώσεις θα δοθούν σε ηλεκτρονική μορφή ενώ στην εισήγηση θα χρησιμοποιηθεί και οπτικοακουστικό υλικό για τα παραδείγματα παρέμβασης.

Ημερομηνία διεξαγωγής: Σάββατο 23 Φεβρουαρίου 2013
Ώρα προσέλευσης: 10.00 π.μ. – 10.30 π.μ.
Ώρες διεξαγωγής: 10.30 π.μ. – 15.30 μ.μ.
Το σεμινάριο θα διεξαχθεί στο Καμπέρειο Πνευματικό Ίδρυμα στην οδό Παπαδοπούλου 11 στα Ιωάννινα.

Τηλ: 2310 230545

Δείτε επίσης x

scroll to top

Συνεχίζοντας την περιήγησή σας στο e-dimosio.gr συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Περισσότερες πληροφορίες

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close