«Έως το 2026, περίπου 1.400 κάμερες θα έχουν μπει σε φανάρια (388 το 2025 και 1.000 ακόμα το 2026), που έχει υποδείξει η τροχαία από την Περιφέρεια Αττικής. Έτσι, από τα μέσα του 2025 και μετά θα βλέπετε φανάρια με κάμερες οι οποίες θα καταγράφουν παραβάσεις», επισήμανε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Βασίλης Οικονόμου, μιλώντας στην ΕΡΤ ενώ αναφέρθηκε και στις σαρωτικές αλλαγές και τις αυστηρές ποινές που φέρνει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας για τα ηλεκτρικά πατίνια.
Συγκεκριμένα, ανέφερε:
«Εμείς θέλουμε να ευνοήσουμε τη λειτουργία και την κίνηση με τα πατίνια, με τα ποδήλατα, την πεζοπορία, δηλαδή την κινητικότητα. Γι’ αυτό ρίχνουμε το όριο ταχύτητας από 50 χιλιόμετρα σε 30 χιλιόμετρα μέσα στην πόλη, στον οικιστικό ιστό και όχι στις κεντρικές οδικές αρτηρίες, αλλά αυτό βοηθάει και δίνει τη δυνατότητα πλέον να κινείται ο κόσμος και με αυτά τα οχήματα. Θέλουμε ανθρώπινες πόλεις, θέλουμε να αφήσουμε το αυτοκίνητο και να πάρουμε το μέσο μαζικής μεταφοράς, το λεωφορείο, το μετρό.
Στον παραλιακό άξονα της Θεσσαλονίκης βρίσκεται ένας ωραίος χώρος στον οποίο μπορείς να πάρεις το ποδήλατό σου και το πατίνι και να κινηθείς και να διασχίσεις σχεδόν όλη την πόλη. Ανοίγουμε τώρα, εγκαινιάσαμε, τον αστικό περίπατο κάτω στην Αθηναϊκή Ριβιέρα. Μιλάμε για είκοσι χιλιόμετρα ποδηλατόδρομο και χώρο για περπάτημα και για πατίνι.
Άρα λοιπόν δίνουμε χώρο για να υπάρξει το πατίνι. Θα έχει πλαίσια. Έχουμε λοιπόν το πατίνι που έχει ταχύτητα μέχρι 6 χιλιόμετρα και για ηλικία από 12 ετών και πάνω. Το ηλεκτρικό πατίνι που έχει ταχύτητα μέχρι 25 χιλιόμετρα είναι για άτομα από 15 χρονών και πάνω. Πρέπει να έχει το κράνος του, πρέπει να έχει το ρούχο με σήμα από το οποίο να μπορεί να τον διακρίνει ή ένα φακό.
Το παιδί που χτύπησε τις προάλλες στη Μεσογείων δεν έχει δουλειά με το πατίνι στη λεωφόρο. Είναι αδιανόητο αυτό. Πρέπει να καταλάβουν οι γονείς. Πρέπει να κάθε γονέας να καταλάβει ότι δεν μπορεί να αφήνει παιδί 10 – 12 χρονών να πάει στη Συγγρού ή στην Κηφισίας. Εμείς δεν ερχόμαστε εδώ να επιβάλλουμε τιμωρητικές διατάξεις για να κυνηγάμε τον κόσμο. Θέλουμε λιγότερα τροχαία».
Για το πώς θα ελέγχεται η κίνηση με τα πατίνια στα τουριστικά μέρη, σημείωσε:
«Είναι διατάξεις οι οποίες πρέπει να θεσπιστούν τώρα. Ήδη έχουμε μια πρώτη συζήτηση με το Υπουργείο Τουρισμού, γιατί αυτές οι εταιρείες και αυτές τις υπηρεσίες πιο πολύ απευθύνονται σε τουριστικά μέρη όπου οι τουρίστες και οι επισκέπτες χρησιμοποιούν πατίνια. Ενώ είχαμε εταιρίες που νοίκιαζαν αυτοκίνητα ή μηχανές τώρα έχουμε τελειώσει. Τώρα έχουμε εταιρείες με ποδήλατα και πατίνια.Δεν μπορείς να παρατάς το πατίνι πάνω στη ράμπα αναπήρων. Κανένας δεν μπορεί να είναι πάνω στη ράμπα αναπήρων. Αυτές είναι βασικές αρχές σεβασμού. Γι αυτό έχουμε βάλει τώρα τις ποινές για την αντικοινωνική συμπεριφορά (…)».
Για το νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, επισήμανε:
«Ολόκληρος ο νέος κώδικας έχει επικαιροποιήσει διατάξεις και εισάγει νέες όπως είναι η μείωση της ταχύτητας ή η ευθύνη να είναι πλέον στον οδηγό και όχι στο όχημα.
Δεν σου παίρνουν την πινακίδα. Έχεις ευθύνη εσύ, ο οδηγός. Τέλος. Δεύτερον, πέσαμε από τα 50 χιλιόμετρα στα 30. Τρίτον, εμείς αυτό που θέλουμε είναι να βοηθήσουμε την μοτοσυκλέτα και το δίκυκλο. Μπορεί να έχει πλεονέκτημα ξεκινώντας το φανάρι. Και να έχουμε ειδικούς χώρους μπροστά στα φανάρια για να είναι τα δίκυκλα.
Άρα λοιπόν τη μοτοσυκλέτα την υπερασπιζόμαστε, την θέλουμε, αλλά πάντα με κράνος. Δεν νοείται μοτοσικλετιστής χωρίς κράνος. Είναι πολύ αυστηρά τα πρόστιμα. Θα είμαστε σε αυτό το ζήτημα αδιαπραγμάτευτοι. Πρόκειται για κανόνες ζωής, όχι κανόνες τιμωρίας. Τους ακολουθούμε. Σώζουμε τις ζωές μας.
Έρχονται κάμερες στα φανάρια
Για το πότε θα μπουν οι κάμερες ελέγχου στα φανάρια, υπογράμμισε:
«Εμείς θέλουμε να υπάρχει έλεγχος. Το θέλει νομίζω ο κάθε πολίτης πλέον. Οι λεωφορειολωρίδες να ελέγχονται, όπως και τα φανάρια. Έως το 2026, 1.400 κάμερες θα έχουν μπει σε φανάρια (388 το 2025 και 1.000 ακόμα το 2026), που έχει υποδείξει η τροχαία από την Περιφέρεια Αττικής.
Έτσι, από τα μέσα του 2025 και μετά θα βλέπετε φανάρια με κάμερες οι οποίες θα καταγράφουν παραβάσεις. Θα ελέγχεται από έναν αστυνομικό, για το ότι είναι παράβαση – κι ο αστυνομικός πάντα θα βεβαιώνει την παράβαση από εκεί.
Θα πηγαίνει στο ιστορικό, σε έναν κεντρικό μηχανισμό ο οποίος θα καταγράφει την εικόνα. Ο αστυνομικός θα βεβαιώνει την παράβαση και θα την έχετε ηλεκτρονικά στο κινητό σας. Εντός δύο ημερών. Αυτά που έρχονται μετά από πέντε χρόνια και δέκα χρόνια, ξεχάστε τα. Θα υπάρχει, βέβαια, δικαίωμα ηλεκτρονικής ένστασης.
Θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα το λεωφορείο να πηγαίνει στην ώρα του. Ο κόσμος πρέπει να εμπιστευτεί πάλι τις αστικές συγκοινωνίες».
Για τα ανασφάλιστα οχήματα, είπε:
«Συμμετέχουμε μαζί με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Αυτός ο αλγόριθμος διασταύρωσης, εντοπίζει τα ανασφάλιστα, αυτά που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, αυτά για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί τέλη. Αυτοί οι οποίοι είναι ξεχασιάρηδες σε αυτά τα θέματα, θα πρέπει να ξέρουν ότι πλέον θα γίνουν οι διασταυρώσεις. Τα ψηφίσαμε αυτά στη Βουλή πριν από λίγους μήνες και πλέον θα γίνουν οι διασταυρώσεις και δεν θα μπορεί κανένας να αποφύγει την υποχρέωση του».
«Τον Δεκέμβριο εκτιμώ ότι θα ψηφιστεί στη Βουλή ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας» τόνισε ο κ. Οικονόμου.