Σταθερά ανοδικά συνέχισαν να κινούνται οι πωλήσεις στα ελληνικά σούπερ μάρκετ έως και τον φετινό Αύγουστο, επηρεασμένες από τη διατήρηση των πληθωριστικών τάσεων, έστω και σε σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με το 2023.
Τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Market View της εταιρείας μετρήσεων αγοράς, Circana, καταδεικνύουν την τάση αύξησης των πωλήσεων το οκτάμηνο του έτους κατά 3% σε σύγκριση με την ίδια χρονική περίοδο του 2023. Πιο συγκεκριμένα, για το διάστημα Ιανουαρίου – Αυγούστου του 2024 οι πωλήσεις ταχυκίνητων αγαθών των αλυσίδων ανήλθαν στα 7,77 δισεκατομμύρια ευρώ από 7,54 δισεκατομμύρια ευρώ που ήταν το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2023. Ειδικότερα, τα προϊόντα σταθερού barcode, ήτοι τα συσκευασμένα, κατέγραψαν άνοδο πωλήσεων κατά 3,2%, ενώ τα ζυγιζόμενα προϊόντα 2,5%. Σημειώνεται ότι από πλευράς συμβολής στο σύνολο των πωλήσεων, τα συσκευασμένα προϊόντα συμμετέχουν με 78% και τα ζυγιζόμενα με 22%.
Αποπληθωρισμός και μείωση τιμών
Αυτό που παρατηρείται ωστόσο σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία είναι εκτός από την αύξηση πωλήσεων σε αξία, το γεγονός ότι ανοδική ήταν και η πορεία των πωλήσεων σε τεμάχια με 3,3%. Ωστόσο η τιμή ανά μονάδα σύμφωνα με τη Circana είναι μειωμένη κατά 0,1% στα βασικά καταναλωτικά αγαθά, γεγονός που οφείλεται στις τάσεις αποπληθωρισμού που εκδηλώνονται το τελευταίο διάστημα.
Η ιδιωτική ετικέτα, τα προϊόντα δηλαδή που κατασκευάζονται για λογαριασμό των αλυσίδων σούπερ μάρκετ συνεχίζει να κερδίζει μερίδια αγοράς με αύξηση του μεριδίου κατά 5,4% στο οκτάμηνο, στις 26,7 μονάδες, ενώ και τα επώνυμα αν και σε μικρότερο ποσοστό 2,4% συνεχίζουν την ανάπτυξη των πωλήσεών τους, έχοντας το 78,3% των συνολικών πωλήσεων ταχυκίνητων αγαθών.
Ταυτόχρονα, παραμένει σταθερή η πολιτική των επιχειρήσεων του κλάδου να κάνουν προσφορές στα βασικά αγαθά, όπου η μεγαλύτερη αύξηση της αξίας των προσφορών κατά 1,5 μονάδα παρατηρείται στα προϊόντα φροντίδας σπιτιού, ακολουθούν τα είδη ατομικής υγιεινής και περιποίησης με 1,4 μονάδες και τα τρόφιμα με 0,7.
Ως προς την τιμή ανά μονάδα τα τρόφιμα συνεχίζουν να έχουν αυξητική τάση με 0,7%, τα προϊόντα ατομικής περιποίησης και υγιεινής παρουσιάζουν μείωση με -3,5% και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού με -2%.
Τα τρόφιμα «σέρνουν» το άρμα των πωλήσεων
Σε ό,τι αφορά τα ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, τα τρόφιμα ήταν εκείνα που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη άνοδο πωλήσεων με ποσοστό 3,6%, τα προϊόντα ατομικής υγιεινής και περιποίησης παρέμειναν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι με ποσοστό 0% και τα προϊόντα φροντίδας σπιτιού είχαν οριακή ανάπτυξη πωλήσεων 0,3%. Επισημαίνεται ότι τα τρόφιμα αποτελούν την κατηγορία με τη μεγαλύτερη συμμετοχή στο τζίρο των ταχυκίνητων αγαθών με ποσοστό 81,4%.
Ενδιαφέρον στοιχείο στη μετά Covid περίοδο, είναι ότι τα μικρά σούπερ μάρκετ έως και 400 τετραγωνικά μέτρα παρουσιάζουν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη κατά 6% στο οκτάμηνο του 2024, γεγονός που καταδεικνύει την τάση που υπάρχει για μικρότερα σημεία πώλησης και καταστήματα γειτονιάς. Οι μεγάλες αίθουσες σούπερ μάρκετ άνω των 2.500 τετραγωνικών που ευνοήθηκαν ιδιαίτερα στην περίοδο της πανδημίας, λόγω του ότι οι καταναλωτές αναζητούσαν μεγαλύτερη άνεση και πληρότητα προϊόντων συνεχίζουν να κινούνται ανοδικά, μακριά ωστόσο από τα επίπεδα ανάπτυξης που κατέγραφαν στην περίοδο των lockdown, με το ποσοστό ανάπτυξής τους στην εξεταζόμενη περίοδο να ανέρχεται σε 4,1%. Οι ενδιάμεσες από πλευράς μεγέθους αίθουσες με επιφάνεια από 1.000 έως και 2.500 τετραγωνικά μέτρα κατέγραψαν ανάπτυξη 3,1% και εκείνες από 400 έως και 1.000 τ.μ. ανάπτυξη 2,1%.