Η ρομποτική μπαίνει στα δημόσια σχολεία ανοίγοντας μια νέα σελίδα στον τρόπο διδασκαλίας και μάθησης. Πρόκειται για ένα «παιχνίδι» που εξοικειώνει τα παιδιά με την τεχνολογία και ταυτόχρονα τους επιτρέπει να οξύνουν τη σκέψη, να έρθουν βιωματικά σε επαφή με τις έννοιες των μαθηματικών, της φυσικής και της καινοτομίας. Τα παιδιά ασκούν τη φαντασία τους, αξιοποιώντας τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα σε πληθώρα διδακτικών αντικειμένων στο σχολείο τους.
Ειδικότερα, το υπουργείο Παιδείας προγραμματίζει να προμηθεύσει με 177.000 σετ ρομποτικής τα δημόσια νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια. Το σετ ρομποτικής αποτελείται από δομικά στοιχεία και λογισμικό, που επιτρέπουν την κατασκευή και τον προγραμματισμό.
Ενδεικτικά, το σετ περιλαμβάνει όλα τα εργαλεία, τάμπλετ, ebook δραστηριοτήτων με βιντεοπαρουσιάσεις αντίστοιχου πλήθους στην ελληνική γλώσσα, μηχανισμό με δυνατότητα υλοποίησης δραστηριοτήτων με κίνηση στον χώρο, αισθητήρες κίνησης και αποφυγής εμποδίων, και άλλον τεχνολογικό εξοπλισμό ώστε να φτιαχτεί ένα ολοκληρωμένο πρότζεκτ.
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου, θα δοθούν 30.407 σετ ρομποτικής σε 5.009 νηπιαγωγεία. Στα 4.370 δημοτικά σχολεία θα δοθούν συνολικά 88.143 σετ (θα μοιραστούν στις έξι τάξεις), ενώ τα 1.903 γυμνάσια της χώρας θα εφοδιαστούν με 58.562 σετ.
Η εκπαιδευτική ρομποτική έχει θετικές επιπτώσεις, εκτός από τον γνωστικό τομέα, και στο συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο των μαθητών. Συγκεκριμένα τους βοηθάει να αποκτήσουν, ή να ενισχύσουν, την αυτοπεποίθησή τους και να κοινωνικοποιηθούν απομυθοποιώντας τις δυσκολίες κοινωνικοποίησης.
Επιπλέον, η ένταξη της ρομποτικής στη διδασκαλία συμβάλλει στην ανάπτυξη κρίσιμων δεξιοτήτων στους μαθητές, όπως η εξοικείωσή τους με τον προγραμματισμό και την τεχνολογία, η επίλυση προβλημάτων (ανάλυση, σχεδίαση, υλοποίηση, δοκιμή και πειραματισμός, αξιολόγηση), η οργάνωση και διαχείριση έργου (διαχείριση χρόνου, κατανομή έργου και πόρων) και η ομαδικότητα. Επίσης τους βοηθάει να μαθαίνουν να καινοτομούν.
Σύμφωνα με τα στελέχη του υπουργείου που είναι επιφορτισμένα με το έργο, ο προγραμματισμός ρομποτικών κατασκευών δημιουργεί ένα εντελώς νέο περιβάλλον εργασίας για τους μαθητές. Χαρακτηριστικά, καθώς η ρομποτική επιτρέπει στους μαθητές να αναπτύξουν πρωτοβουλία, το πλαίσιο παρακινεί τους μαθητές να μάθουν. Ο προγραμματισμός της συμπεριφοράς των ρομπότ προκύπτει από μεταφορά υπαρχουσών και ήδη γνωστών συμπεριφορών από τους ζώντες οργανισμούς. Επίσης, η ρομποτική ευνοεί τη στρατηγική δοκιμής – πλάνης, που είναι στρατηγική οικεία στους μαθητές, ενώ αναδεικνύει παραδεκτές προσεγγίσεις και λύσεις και όχι μια και μοναδική σωστή λύση, αφού μια συμπεριφορά μπορεί να αποδοθεί με πολλούς τρόπους.
«Με το έργο κατανέμεται υποδομή στα σχολεία, που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην παιδαγωγική αξιοποίηση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην ενίσχυση της μαθητοκεντρικής προσέγγισης και την ανάδειξη της συνεργατικής μάθησης μέσα στη σχολική τάξη», αναφέρει το υπουργείο Παιδείας στο κείμενο περιγραφής του έργου. Η χρηματοδότηση θα είναι από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, και όπως προσθέτει το υπουργείο «με το έργο μεγιστοποιείται η αξιοποίηση και η ανταποδοτικότητα έργων χρηματοδοτούμενων από το Ταμείο».
Σύμφωνα με την πρόβλεψη του υπουργείου Παιδείας, η λειτουργικότητα του έργου διασφαλίζεται από το γεγονός ότι, με την ολοκλήρωση της τριετούς εγγύησης καλής λειτουργίας, οι Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της χώρας αναλαμβάνουν, χωρίς επιπλέον κόστος, την ευθύνη της λειτουργίας και της συντήρησης του εξοπλισμού, καθώς διαθέτουν την απαιτούμενη εμπειρία, τεχνογνωσία και εξειδικευμένο προσωπικό.