Με την προσδοκία το 2023 να φέρει καλύτερες μέρες από τις προηγούμενες χρονιές για τα ταμεία του εμπορικού κόσμου της χώρας, ξεκινά σήμερα Δευτέρα η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων, η οποία και θα διαρκέσει έως και την Τρίτη 28 Φεβρουαρίου. Μάλιστα, ο νόμος παρέχει τη δυνατότητα τα εμπορικά καταστήματα να παραμείνουν ανοιχτά την ερχόμενη Κυριακή 15 Ιανουαρίου.
Με παρακαταθήκη την ικανοποιητική κίνηση της αγοράς κατά τη διάρκεια των εορτών των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, αλλά και στη σκιά των νέων δεδομένων που δημιουργεί στο λιανικό εμπόριο η κατάργηση του θεσμού των ενδιάμεσων εκπτώσεων (σ.σ. πραγματοποιούνταν τις πρώτες 15 ημέρες του Νοεμβρίου και αντίστοιχα τις πρώτες 15 ημέρες του Μαΐου), οι επιχειρηματίες του κλάδου ποντάρουν σε μια δυναμική αγοραστική «εκκίνηση» για το 2023, εκφράζοντας συγκρατημένη αισιοδοξία για τόνωση του τζίρου των καταστημάτων τους τη νέα χρονιά και επιχειρώντας να «ξορκίσουν» τις μεγάλες προκλήσεις που δημιουργεί στην αγορά το εκρηκτικό «κοκτέιλ» των πληθωριστικών πιέσεων και της ενεργειακής κρίσης.
Σύμφωνα άλλωστε με παράγοντες της αγοράς, το γεγονός ότι ο θεσμός των ενδιάμεσων εκπτώσεων έχει πλέον περάσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, ανοίγει τον δρόμο για έξυπνες και στοχευμένες αγορές επιμερισμένες σε μεγαλύτερες περιόδους μέσα στον χρόνο, έναντι συμπυκνωμένων κινήσεων σε πολύ συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα.
«Όπλο» κατά της ακρίβειας οι εκπτώσεις
Την ώρα που τα ελληνικά νοικοκυριά βρίσκονται σε αναμμένα κάρβουνα λόγω της πληθωριστικής κρίσης, καθώς το «πέπλο» της ακρίβειας που εδώ και μήνες έχει απλωθεί πάνω από την αγορά, έχει επιφέρει μεγάλο πλήγμα στην κατανάλωση, η περίοδος των εκπτώσεων αποτελεί μια πολύ καλή ευκαιρία για τους καταναλωτές να καλύψουν βασικές τους ανάγκες, εκμεταλλευόμενοι τις μεγάλες προσφορές και γενναίες μειώσεις τιμών της τρέχουσας συγκυρίας. Από σήμερα και για τον επόμενο 1,5 μήνα, οι καταναλωτές θα έχουν τη δυνατότητα να πραγματοποιήσουν στοχευμένες αγορές σε εξαιρετικά ανταγωνιστικές τιμές, με τους εκπροσώπους του λιανικού εμπορίου να υπόσχονται γενναίες εκπτώσεις στα προϊόντα τους που φτάνουν ή ακόμη και ξεπερνούν, σε πολλές περιπτώσεις, το 50%.
Οι τελευταίοι άλλωστε δεν σταματούν να ελπίζουν σε μια «ανάσα» ρευστότητας για τα καταστήματά τους το επόμενο διάστημα, γνωρίζοντας ωστόσο ότι η εξίσωση είναι αρκετά σύνθετη όσο το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών περιορίζεται από την πληθωριστική και ενεργειακή κρίση.
Πού έχει τεθεί ο πήχης για τον τζίρο των εκπτώσεων
Όπως εκτίμησε πρόσφατα ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, μιλώντας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο εμπορικός κόσμος στοχεύει κατά τη διάρκεια των χειμερινών εκπτώσεων του 2023 να ξεπεράσει τον τζίρο των 5,5 δισ. ευρώ που είχε καταγραφεί στο λιανικό εμπόριο τους πρώτους δύο μήνες του 2019, ήτοι του τελευταίου έτους κανονικότητας πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του κορονοϊού.
Όσο για τον τζίρο των καταστημάτων που καταγράφηκε κατά την εορταστική περίοδο που έληξε πριν από λίγες ημέρες, εκτιμάται ότι διαμορφώθηκε κοντά στα 4 δισ. ευρώ, έναντι των 3,6 δισ. ευρώ που είχε κινηθεί τις προηγούμενες χρονιές.
Και μπορεί η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων να ξεκινά επισήμως σήμερα, ωστόσο ήδη από την προηγούμενη εβδομάδα – με την αυγή του 2023 – αρκετά εμπορικά καταστήματα ξεκίνησαν τον… πόλεμο των προσφορών, επιχειρώντας να διατηρήσουν αμείωτο το αγοραστικό ενδιαφέρον της εορταστικής περιόδου, αλλά και να προϊδεάσουν τους καταναλωτές για τις ανταγωνιστικές τιμές που έπονται.
«Τα καταστήματα του Πειραιά προσφέρουν μεγάλη γκάμα προϊόντων σε όλες τις κατηγορίες των ειδών, σε πολύ χαμηλές, ιδιαίτερα ελκυστικές εκπτωτικές τιμές και, όπως πάντα, σε ένα απόλυτα ασφαλές περιβάλλον και με την καλύτερη εξυπηρέτηση στους πελάτες τους. Προσκαλούμε τους καταναλωτές, να επιλέξουν για τις εκπτωτικές αγορές τους την φιλόξενη αγορά του Πειραιά και να επωφεληθούν από τις προνομιακές τιμές και τις μοναδικές ευκαιρίες που τους προσφέρει», αναφέρει σε ανακοίνωση – κάλεσμα προς τους καταναλωτές ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, κάνοντας λόγο για έξυπνες εκπτωτικές αγορές.
«Είναι μονόδρομος για όλους τους εμπόρους και τους επιχειρηματίες να κάνουν γενναίες εκπτώσεις, γιατί η μόνη οδός ρευστοποίησης για τις επιχειρήσεις αυτή τη στιγμή είναι η κατανάλωση», εκτίμησε πριν από μερικά 24ωρα, ο αντιπρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Νίκος Κογιουμτσής, εκφράζοντας παράλληλα την ανάγκη οι καταναλωτές να κάνουν την απαραίτητη έρευνα αγοράς, ώστε να μην πέσουν στην παγίδα των πλασματικών εκπτώσεων και να ελέγχουν εάν τα ηλεκτρονικά καταστήματα διαθέτουν φυσικό κατάστημα, ώστε να ξέρουν τι αγοράζουν και που μπορούν να απευθυνθούν.
Από την πλευρά του ο κ. Κορκίδης υπενθύμισε, στηριζόμενος στα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, ότι ο κλάδος του λιανικού εμπορίου, με εξαίρεση τα σούπερ μάρκετ, μέτρησε συνολικά απώλειες άνω των 3,5 δισ. ευρώ τη τελευταία διετία των χειμερινών εκπτώσεων και κινήθηκε σε απογοητευτικά επίπεδα για οκτώ στους 10 μικρομεσαίους εμπόρους, σε σύγκριση με τα συνήθη επίπεδα τζίρου, προ πανδημίας.
Την ίδια στιγμή, πρόσφατη έρευνα της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, επιβεβαιώνει ότι η αβεβαιότητα στην αγορά οδήγησε μία στις τρεις επιχειρήσεις να πραγματοποιήσει προσφορές ή ακόμη και εκπτώσεις ακόμα και κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, ενώ υψηλότερες πωλήσεις κατέγραψε μόλις μία στις τέσσερις επιχειρήσεις φέτος συγκριτικά με την αντίστοιχη εορταστική περίοδο του 2021. Ωστόσο, το 29,4% των επιχειρήσεων εμφάνισαν επιδείνωση των πωλήσεών τους σε σχέση με πέρυσι.
Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, η υψηλή επισκεψιμότητα στα εμπορικά καταστήματα έγινε ακόμη εντονότερη κατά τη διάρκεια της εορταστικής περιόδου, λόγω της υποχώρησης των μέτρων προστασίας κατά της πανδημίας του κορονοϊού καθώς και των παρατεταμένων ήπιων καιρικών συνθηκών, ωστόσο η λειτουργία της αγοράς δεν έχει ακόμη αποκατασταθεί στα προ πανδημικής κρίσης επίπεδα.
Λαμβάνοντας υπόψη τις προκλήσεις της ενεργειακής κρίσης και του κύματος των ανατιμήσεων, το 27% των επιχειρήσεων δήλωσε πολύ/ πάρα πολύ ικανοποιημένο από τις πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο. Περισσότερες από τις μισές (54,0%) εμφανίζονται μέτρια ικανοποιημένες ενώ το 19% λίγο έως καθόλου.
Σε ό,τι αφορά τις προοπτικές του 2023, μία στις πέντε επιχειρήσεις (18,4%) δηλώνει αδυναμία πρόβλεψης εξαιτίας της υψηλής αβεβαιότητας και του ιδιαίτερα ρευστού επιχειρηματικού περιβάλλοντος, ενώ μία στις τέσσερις (26,4%) αναμένουν επιδείνωση. Βασικοί παράγοντες τροφοδότησης αυτής της αβεβαιότητας είναι αφενός οι ανατιμήσεις στο ενεργειακό κόστος και αφετέρου η αύξηση των τιμών των προμηθευτών. Ως εκ τούτου, περισσότερες από τις μισές επιχειρήσεις (53,7%) δηλώνουν εξαιρετικά υψηλή αρνητική επίδραση. Για σχεδόν έξι στις δέκα επιχειρήσεις (58,9%) οι ανατιμήσεις των τιμών των εμπορευμάτων από τους προμηθευτές κυμάνθηκε από 11% έως 30%.