Την αναστολή της διαδικασίας εξωτερικής αξιολόγησης των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ αποφάσισε η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ) με αποτέλεσμα πολλά τμήματα να κινδυνεύουν να χάσουν κοινοτικά κονδύλια για την έρευνα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι στο σύνολο των 520 τμημάτων, μόνο τα 171 έχουν ολοκληρώσει τη σχετική διαδικασία, η οποία αποτελεί προϋπόθεση τόσο για τη χρηματοδότησή τους στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ όσο και για την έγκριση προγραμμάτων σπουδών, κυρίως μεταπτυχιακών.
Στην ετήσια έκθεσή της, η ΑΔΙΠ προβάλει ως αιτία της απόφασής της το «διοικητικό κενό» που έχει δημιουργηθεί τους τελευταίους μήνες, αλλά και την απροθυμία πανεπιστημιακών από το εξωτερικό να συμμετάσχουν στις επιτροπές εξωτερικής αξιολόγησης, εξαιτίας ανησυχίας για την έγκαιρη αποζημίωσή τους λόγω της οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η χώρα μας. Τα μέλη των επιτροπών δεν αμείβονται, αλλά πληρώνουν εξ ιδίων το αντίτιμο όλων των μετακινήσεών τους και της διαμονής τους στην Ελλάδα για να αποζημιωθούν συνήθως με καθυστέρηση ενός ή και δύο μηνών.
«Με αποκλειστική ευθύνη της Πολιτείας, η διοικητική οργάνωση της ΑΔΙΠ κατά το χρονικό διάστημα 2011-06/2012 αποδομείται σταδιακά, τόσο σε επίπεδο μελών όσο και σε αυτό του προσωπικού υποστήριξης. Η κατάσταση αυτή έχει επιδεινωθεί σοβαρά κατά το πρώτο εξάμηνο του 2012, με αποτέλεσμα την ουσιαστική παύση του κύριου έργου της Αρχής, δηλαδή της διενέργειας εξωτερικών αξιολογήσεων των ΑΕΙ», αναφέρουν οι συντάκτες της έκθεσης.
Η Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση παρατηρεί, εξάλλου, «αδικαιολόγητη γεωγραφική διασπορά» των ιδρυμάτων με «άκριτες πληθωριστικές τάσεις» σε πλήθος τμημάτων και κατευθύνσεων, την ίδια ώρα που είναι ασαφή τα όρια μεταξύ προπτυχιακής και μεταπτυχιακής εκπαίδευσης και μεταξύ των προγραμμάτων σπουδών των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ.
Μεταξύ άλλων, η ΑΔΙΠ εισηγείται προς το υπουργείο Παιδείας την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής των φοιτητών στα ΑΕΙ, με μεταφορά της ευθύνης στα ίδια τα ιδρύματα, τη θέσπιση της υποχρεωτικής παρακολούθησης των μαθημάτων, αλλά και τον καθορισμό συγκεκριμένων κριτηρίων για την κατανομή της χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ.