Υπερψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο για την ενίσχυση του ΑΣΕΠ, μετά τη χθεσινή εμπλοκή που παρουσιάστηκε κατά τη διαδικασία και το κλείσιμο άρον-άρον της συνεδρίασης.
Επί της Αρχής, ψήφισαν «ΝΑΙ» 153 βουλευτές, «ΟΧΙ» ψήφισαν 124 βουλευτές και δύο βουλευτές δήλωσαν «παρών» επί συνόλου 279 παρόντων.
Να σημειωθεί ότι η διαδικασία έγινε δια της ονομαστικής ψηφοφορίας, επειδή η κυβέρνηση εκφράζεται από μία ΚΟ 145 βουλευτών, που σημαίνει ότι η έγκριση νομοσχεδίου μπορεί να γίνει είτε με την στήριξη κάποιας ΚΟ από την αντιπολίτευση είτε με ονομαστική ψηφοφορία, ώστε να στηρίξουν οι πρόθυμοι ανεξάρτητοι βουλευτές.
Κατά τη διαδικασία υπήρξε ένταση μεταξύ των βουλευτών και ενστάσεις επί της διαδικασίας.
Οι βασικές αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο
Το νομοσχέδιο, με τον τίτλο «Ενδυνάμωση του ΑΣΕΠ, ενίσχυση και αναβάθμιση της Δημόσιας Διοίκησης και άλλες διατάξεις», που αναμένεται να κατατεθεί σύντομα για συζήτηση και ψήφιση στη Βουλή, θα φέρει από το 2019 μεγάλες ανατροπές στη διαδικασία των προσλήψεων αλλά και στον ελέγχο των αιτήσεων των προκηρύξεων που θα είναι υπό την αιγίδα της Ανεξάρτητης Αρχής.
Οοσν αφρά την κατάθεση των δικαιολογητικών στις διαδικασίες πλήρωσης θέσεων προσωπικού με σειρά προτεραιότητας, στους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ, οι όροι γίνονται αυστηρότεροι και πρέπει οι υποψήφιοι να δείξουν ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να μην απορριφθούν οι αιτήσεις τους.
Τι αλλάζει σε δικαιολογητικά διαδικασιών πλήρωσης θέσεων προσωπικού με σειρά προτεραιότητας
— Σε κάθε διαδικασία πλήρωσης θέσεων προσωπικού με σειρά προτεραιότητας, η οποία διενεργείται από το Α.Σ.Ε.Π. ή εποπτεύεται από αυτό, δεν υποβάλλονται δικαιολογητικά με την αίτηση συμμετοχής του υποψηφίου, η οποία επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης για τα στοιχεία που αναφέρονται σε αυτήν. Η κατάταξη των υποψηφίων στους πίνακες προτεραιότητας γίνεται βάσει των στοιχείων που δηλώνουν στην αίτησή τους. Με άλλα λόγια οι αιτήσεις αποκτούν και τη μορφή υπεύθυνης δήλωσης, με ότι αυτό συνεπάγεται από νομικής απόψεως για τους υποψηφίους, αφού ουσιαστικά θα αναλαμβάνουν και την ευθύνη ως προς την εγκυρότητα των στοιχείων που θα παρουσιάζουν στις αιτήσεις τους.
— Εντός προθεσμίας δέκα (10) εργασίμων ημερών που τάσσεται από το Α.Σ.Ε.Π., προ της ανάρτησης των προσωρινών αποτελεσμάτων, δικαιολογητικά καλούνται να υποβάλλουν υποψήφιοι που αντιστοιχούν στον αριθμό του συνόλου των θέσεων που προκηρύχθηκαν, προσαυξημένο κατά το ήμισυ (50%). Σε κάθε περίπτωση, οι προσωρινοί πίνακες αναρτώνται αφού έχει προηγηθεί ο έλεγχος των αντίστοιχων δικαιολογητικών. Υποψήφιος που δεν αποδεικνύει τα κριτήρια ή τις ιδιότητες που επικαλέσθηκε στην αίτησή του και τα οποία εξετάσθηκαν για την κατάταξή του στους οικείους πίνακες, διαγράφεται από αυτούς. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι υποψήφιοι πρέπει να είναι απόλυτα σίγουροι ότι κατέχουν τα δικαιολογητικά που αποδεικνύουν τις ιδιότητες τους, ώστε να τα προσκομίσουν όποτε τους ζητήθεί από την Ανεξάρτητη Αρχή.
Οι δύο συγκεκριμένες ρυθμίσεις οι οποίες συμπεριλήφθηκαν στο νομοσχέδιο δημιουργούν νέα δεδομένα για τις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ και επί της ουσίας, θέτουν προ των ευθυνών τους, τους υποψηφίους ως προς την εγκυρότητα των στοιχείων που παρουσιάζουν στις αιτήσεις τους.
Πλέον οι υποψήφιοι πρέπει να ακριβείς στην υποβολή των αιτήσεων τους, ώστε να μην κινδυνεύουν να απορριφθούν από μελλοντικούς διαγωνισμούς για προσλήψεις στο Δημόσιο.
Είναι επίσης φανερό ότι οι συγκεκριμένες αλλαγές και κυρίως η επίσπευση της υλοποίησης τους, μέσα από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ήταν και απόρροια του «χάους» που επικράτησε με τις αιτήσεις στην προκήρυξη 3Κ/2018 για την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού στις ανταποδοτικές υπηρεσίες των ΟΤΑ.
Ετήσιο σχέδιο προσλήψεων τακτικού και εποχικού προσωπικού
Επιπλέον σύμφωνα με το νομοσχέδιο μέχρι το τέλος του μηνός Σεπτεμβρίου κάθε έτους, τα αρμόδια Υπουργεία, με βάση τον πολυετή προγραμματισμό, καταρτίζουν καταστάσεις με το αιτούμενο προς έγκριση πρόσληψης τακτικό και εποχικό προσωπικό για το επόμενο έτος, κατά κατηγορία και κλάδο/ειδικότητα.
Στις εν λόγω καταστάσεις συμπεριλαμβάνεται και το αιτούμενο προσωπικό για τους εποπτευόμενους από αυτά φορείς, καθώς και τις οικείες ανεξάρτητες αρχές. Για τους Ο.Τ.Α. α’ και β’ βαθμού και τους εποπτευόμενους φορείς αυτών, εφόσον ανήκουν στη Γενική Κυβέρνηση, συντάσσεται χωριστό ετήσιο αίτημα το οποίο υποβάλλεται στο Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης από το Υπουργείο Εσωτερικών. Τα αιτήματα κάθε Υπουργείου συνοδεύονται από συνοπτική έκθεση, η οποία περιλαμβάνει τεκμηρίωση αναγκαιότητας βάσει των στρατηγικών προτεραιοτήτων και αναγκών του εκάστοτε πολυετούς σχεδιασμού, τον αριθμό των κενών θέσεων του φορέα, τον αναγκαίο χρόνο ολοκλήρωσης των προσλήψεων και, εφόσον πρόκειται για εποχικό προσωπικό, τη χρονική διάρκεια της απασχόλησης, το ύψος των προκαλούμενων δαπανών για το έτος πρόσληψης, τον τρόπο κάλυψης αυτής, και επιπλέον, εφόσον πρόκειται για τακτικό προσωπικό, τη συνολική προκαλούμενη επιβάρυνση για κάθε επόμενο έτος.
Προβλέπεται η κατάρτιση από το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης ενός συνολικού σχεδίου προγραμματισμού για τις προσλήψεις του επόμενου έτους. Το σχέδιο θα διαμορφώνεται λαμβάνοντας υπόψη τα αιτήματα των φορέων, σε συνδυασμό με τις στρατηγικές προτεραιότητες για τη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού του δημοσίου συνολικά. Εν συνεχεία, προβλέπεται η έκδοση μιας και μόνον εγκριτικής πράξης για τα αιτήματα.
Υλοποίηση προσλήψεων από το Α.Σ.Ε.Π. – Προγραμματισμός, απλοποίηση και επιτάχυνση των διαδικασιών
α) Ο εγκεκριμένος ετήσιος προγραμματισμός αποστέλλεται στο Α.Σ.Ε.Π., προκειμένου να διαμορφώσει τον προγραμματισμό του για τις προσλήψεις τακτικού και εποχικού προσωπικού που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις.
β) Ενοποίηση αιτημάτων σε ενιαία προκήρυξη. Σε περίπτωση που εγκεκριμένα αιτήματα φορέων του ετήσιου προγραμματισμού υλοποιούνται με την ίδια διαδικασία πρόσληψης προσωπικού, όπως ορίζεται από τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις, το Α.Σ.Ε.Π. δύναται να εισηγηθεί την κατά περίπτωση ενοποίηση αιτημάτων σε μία ενιαία κατά κλάδους/ειδικότητες προκήρυξη, στην οποία σωρεύονται οι αιτούμενες από τους οικείους φορείς θέσεις.
γ) Διευρύνεται η δυνατότητα προκήρυξης περισσοτέρων πανελλαδικών διαγωνισμών στη διάρκεια του έτους.
δ) Ειδικές προκηρύξεις διετούς διάρκειας. Με σκοπό τον καλύτερο προγραμματισμό προσλήψεων στο πλαίσιο του πολυετούς προγραμματισμού, αλλά και την αποφυγή περαιτέρω γραφειοκρατικού βάρους, προβλέπεται η δυνατότητα φορέων που έχουν συμπεριληφθεί στο συγκεντρωτικό τετραετές σχέδιο προγραμματισμού προσλήψεων, να ζητήσουν την έγκριση των θέσεων τακτικού προσωπικού που περιλαμβάνονται στα δύο πρώτα έτη του πολυετούς σχεδίου.