Τον περασμένο Απρίλιο η Equifund μετέβαλε δραματικά την εικόνα του «οικοσυστήματος» των ελληνικών νεοφυών επιχειρήσεων, ανακοινώνοντας ότι τα επόμενα πέντε χρόνια θα διοχετεύσει 500 εκατ. ευρώ σε νέες επιχειρήσεις. Ασχέτως του πόσο μικρό μπορεί να φαίνεται αυτό το ποσό, συγκρινόμενο με τη χρηματοδότηση άλλων τέτοιων «οικοσυστημάτων», για τα ελληνικά δεδομένα θεωρείται τεράστιο άλμα, αν ληφθούν υπ’ όψιν οι περιστάσεις των προηγούμενων ετών. Το νέο αυτό πρόγραμμα θα απευθύνεται σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις που χρειάζονται ιδιωτικά κεφάλαια και κεφάλαια επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capital) για να ευδοκιμήσουν.
Αν και η Ελλάδα διανύει μια μεταβατική περίοδο, η στιγμή είναι κατάλληλη για να δοθεί προσοχή στις ελληνικές νεοφυείς επιχειρήσεις. Τα τέλη του 2018 δόθηκε στη δημοσιότητα έκθεση που εκπόνησαν από κοινού η Found.ation, η EIT Digital και η Velocity.PartnersVC για τις επιχειρήσεις αυτές. Αυτή η έκθεση επικεντρώθηκε στις 10 κορυφαίες που είναι αρκετά γνωστές στην διεθνή κοινότητα των startup όπως είναι η Workable, η Softomotive και η Viva Wallet.
Τι γίνεται όμως με τις εταιρείες που δεν είναι ευρύτερα γνωστές αλλά που ίσως να αποτελούν τα νέα διαμάντια της ελληνικής σκηνής των νεοφυών επιχειρήσεων; Γι αυτό το λόγο το Forbes ζήτησε εκ των υστέρων μια έκθεση για αυτές τις εταιρείες.
Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες προς τις οποίες στρέφονται οι νεοφυείς σχετίζονται στενά με τον παραγωγικό τομέα, ωστόσο δεν ταυτίζονται. Ο Τουρισμός για παράδειγμα έρχεται τρίτος, ενώ η Υγεία πρώτη. Αναμενόμενο θα ήταν το αντίστροφο, ωστόσο οι νεοφυείς στην Ελλάδα ακολουθούν τη διεθνή τάση να αναπτύσσονται στον τομέα της Υγείας, εκμεταλλευόμενες τις διαθέσιμες τεχνολογικές εξελίξεις. Υπάρχει επίσης μία αύξηση στις εταιρείες που σχετίζονται με τις το FinTech, AdTech και MarTech. Πρόκειται για κλάδους όπου τα δεδομένα και η τεχνητή νοημοσύνη μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη μικρών εταιρειών. Σήμερα παρατηρείται μια στροφή των επιχειρήσεων σε τομείς όπως η Ενέργεια και οι υποδομές.
Πριν επτά χρόνια δεν υπήρχαν success stories και ο τομέας των startups στην Ελλάδα άρχισε να αναπτύσσεται μόλις το 2008, όταν η ύφεση ώθησε επιχειρήσεις να στραφούν σε εναλλακτικές λύσεις. Οι πρώτες «κοινότητες» που δημιουργήθηκαν για τις startups ήταν το Open Coffee και το TEDx.
Οι περισσότερες επιτυχημένες νεοφυείς ιδρύθηκαν κατά την περίοδο 2010-2012. Όταν μια νεοφυής χρειάζεται τρία έως τέσσερα χρόνια για να αναπτυχθεί πλήρως, στα επόμενα χρόνια εκτιμάται πως αναμένεται να προκύψουν περισσότερες success stories, επειδή έχει πολλαπλασιαστεί ο αριθμός των εταιρειών που αναζητούν χρηματοδότηση.
Η βιομηχανία τροφίμων, ο Τουρισμός και η Ναυτιλία είναι επίσης τομείς που προσφέρουν ευκαιρίες κερδοφορίας. Ενδιαφέροντες τομείς είναι και η Ενέργεια και η Γεωργία εξαιτίας του χαμηλού κόστους του εξοπλισμού του Internet of Things αλλά και των αναδυόμενων τεχνολογιών όπως το Blockchain.