Τον καθημερινό τους Γολγοθά περιγράφουν οι επιβάτες του Μετρό, ο οποίος είναι ακόμη μεγαλύτερος στις ώρες αιχμής.
Όπως αφηγούνται, κυρίως στις ώρες αιχμής, μπορεί να περάσουν δύο με τρεις συρμοί, γεμάτοι από κόσμο και δεν μπορούν να επιβιβαστούν χάνοντας χρόνο.
Παράλληλα ισχυρίζονται ότι παρότι έχει περάσει ένας χρόνος από την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και κάρτας, η κατάσταση δεν έχει εξομαλυνθεί και οι ουρές καλά κρατούν, ειδικά κάθε αρχή του μήνα.
Ταυτόχρονα, οι εργαζόμενοι στις αστικές συγκοινωνίες κάνουν λόγο για πλήρη απαξίωση των αστικών συγκοινωνιών, με ελλείψεις σε προσωπικό και σε υλικά συντήρησης των συρμών και των εγκαταστάσεων.
Από την άλλη η διοίκηση των αστικών συγκοινωνιών επισημαίνει πως σε ό,τι αφορά τις καθυστερήσεις και την αντιμετώπιση αυτών γίνεται αναδιάρθρωση με στόχο τον εξορθολογισμό των δρομολογίων, ενώ για τις ουρές στα εκδοτήρια τονίζει ότι αυτές θα εξαλειφθούν όταν οι χρήστες του Μετρό εξοικειωθούν πλήρως με το νέο σύστημα έκδοσης εισιτηρίων και καρτών.
Στο πλαίσιο αυτό το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων μίλησε με πολίτες που χρησιμοποιούν καθημερινά τα δημόσια μέσα μεταφοράς, τους εργαζόμενους, αλλά και τη διοίκηση των αστικών συγκοινωνιών.
Μετρό: Καταγγελίες επιβατών
“Σίγουρα είναι θετικό το γεγονός ότι προσπαθούμε να βαδίσουμε στα ευρωπαϊκά πρότυπα και κυρίως να περιοριστεί ο αριθμός αυτών που έμπαιναν χωρίς εισιτήρια στα ΜΜΜ, ωστόσο φαίνεται ότι ακόμη δεν έχουμε συνηθίσει το ηλεκτρονικό εισιτήριο”, εξηγεί η 28χρονη Σοφία. Και προσθέτει: “Ο κόσμος δεν είναι ακόμη εξοικειωμένος με τα αυτόματα μηχανήματα, και τα μηχανήματα πολλές φορές κολλάνε. Χρειάζεται σίγουρα περισσότερος χρόνος κι ίσως μία αναβάθμιση. Στα θετικά το γεγονός ότι υπάρχουν κάποιοι εργαζόμενοι ή κι εθελοντές σε μερικούς σταθμούς που βοηθάνε όσους δεν μπορούν να εκδώσουν μόνοι τους εισιτήριο”.
Στο σταθμό της Αττικής, από τα πιο πολυσύχναστα σημεία, καθώς λειτουργεί και Μετρό και Ηλεκτρικός, οι ουρές για έκδοση κάρτας και εισιτηρίου, ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής είναι αρκετά μεγάλες. “Για μένα ένα από τα μεγαλύτερα ζητήματα είναι αυτό των μειωμένων εισιτηρίων”, λέει η 75χρονη κ. Ευαγγελία. “Αναγκάζομαι να βγάζω ολόκληρο αν και δικαιούμαι μειωμένο, επειδή δεν αντέχω να κάθομαι στην ουρά και να περιμένω”, συμπληρώνει.
Από την πλευρά του ο Λεωνίδας θέτει ακόμη ένα ζήτημα που έχει παρατηρήσει το τελευταίο διάστημα, την αναμονή στις μετακινήσεις. “Ειδικότερα”, όπως υποστηρίζει “από τότε που διακόπηκε η μετακίνηση στο τραμ, η κυκλοφορία στη γραμμή 2 του μετρό, διεξάγεται με μεγαλύτερη καθυστέρηση και σίγουρα όσο καθυστερεί το μετρό τόσο αυξάνεται κι ο κόσμος”.
Αντίθετη άποψη για τις αναμονές στις γραμμές του μετρό φαίνεται να έχει η 23χρονη Μαρία, σύμφωνα με την οποία “ο μέσος όρος αναμονής είναι 3-4 λεπτά”. Όσον αφορά το ηλεκτρονικό εισιτήριο, εκείνη είναι κάτοχος προσωποποιημένης κάρτας. “Μπορεί να κάτσω μέχρι και 20 λεπτά για να την επαναφορτίσω, γι’ αυτό πολλές φορές επιλέγω βραδινές ώρες που δεν έχει τόση κίνηση. Πολλές φορές όταν χτυπάς την κάρτα μπλοκάρουν οι μπάρες κι επικρατεί ένας πανικός”, υπογραμμίζει.
Στο Μετρό του Συντάγματος ο 73χρονος κ. Παναγιώτης λέει ότι “κάθε φορά που είναι να βγάλω ή μειωμένα εισιτήρια ή κάρτα μειωμένη, βρίσκομαι σε απελπισία. Έχει υπάρξει αναμονή ακόμα και μέχρι μιας ώρας κι ένα τέταρτο. Ειδικά στο Σύνταγμα, οι αναμονές κι οι ουρές είναι πολύ μεγάλες”.
Από την πλευρά της η 32χρονη Κατερίνα σημειώνει: “Προτιμώ να βγάζω κάρτα από τα εκδοτήρια, κι ας έχει μεγάλη ουρά. Τα μηχανήματα πολλές φορές είτε κολλάνε είτε δημιουργείται ουρά επειδή ο κόσμος δεν είναι ακόμη εξοικειωμένος. Σίγουρα χρειάζεται περισσότερο προσωπικό στα εκδοτήρια για να εξυπηρετούνται ακόμη περισσότεροι”.
Σύμφωνα με τα μέχρι τώρα στοιχεία οι κάτοχοι προσωποποιημένης κάρτας ανέρχονται στο 1 εκατομμύριο, γεγονός που θα συμβάλλει στη μείωση των αναμονών στα εκδοτήρια. Ειδικότερα, ο ΟΑΣΑ γνωστοποίησε ότι έχει διαθέσει περισσότερες από 960.000 προσωποποιημένες και 420.000 ανώνυμες, κάτι το οποίο σημαίνει ότι 1,38 εκατ. επιβάτες μετακινούνται με κάρτες.
Στο περίμενε οι επιβάτες για το Αεροδρόμιο
Πέρα από τις ουρές στα εκδοτήρια οι πολίτες έρχονται πλέον αντιμέτωποι και με τις αλλαγές στη γραμμή 3 του μετρό, καθώς εδώ και λίγες ημέρες έχει διακοπεί το ενιαίο δρομολόγιο από την Αγία Μαρίνα έως το Αεροδρόμιο.
Τα δρομολόγια πραγματοποιούνται πλέον μεταξύ των σταθμών Δουκίσσης Πλακεντίας και Αεροδρόμιο αντί κατά μήκος όλης της γραμμής 3 (Αγία Μαρίνα – Αεροδρόμιο), όπως γινόταν μέχρι πρότινος. Η αλλαγή αυτή έχει προκαλέσει ταλαιπωρία στους επιβάτες και συνωστισμό κυρίως τις πρώτες πρωινές ώρες.
“Αυτό που έκαναν με το μετρό του αεροδρομίου έχει δημιουργήσει πολλά προβλήματα. Με ποιο σκεπτικό, ποια οργάνωση; Τώρα όχι μόνο πρέπει να παίρνεις νωρίτερα το μετρό για να πας Πλακεντίας και να πάρεις το επόμενο που πάει προς αεροδρόμιο, αλλά αν το χάσεις κιόλας, η ανταπόκριση με προαστιακό χάνεται”, λέει ο Νικόλας.
Από την πλευρά της η Ελένη τονίζει: “Από 1η Νοεμβρίου που άλλαξε η κατάσταση οι επιβάτες ταλαιπωρούνται. Πρώτα απ’ όλα πρέπει όλοι να περνούν στην απέναντι αποβάθρα για να φτάσουν εκεί που θέλουν. Ειδικότερα όσοι έχουν τελικό προορισμό το Αεροδρόμιο πρέπει να πάρουν τις αποσκευές τους, να ανέβουν τις κυλιόμενες, να κατέβουν από την απέναντι αποβάθρα και να πάρουν τον επόμενο συρμό. Ακόμη η πληροφόρηση είναι επίσης αρκετά σημαντική. Αν και γίνονται ανακοινώσεις ανά περίπου 5 λεπτά, δεν ξέρουμε κατά πόσο επαρκούν για την ενημέρωση των επιβατών. Γενικότερα προς το παρόν δεν φαίνεται να υπάρχει προσαρμογή σε αυτή την αλλαγή. Θα δείξει στο μέλλον”.
Σημειώνεται ότι οι επιβάτες που έχουν ως προορισμό το Αεροδρόμιο, από την 1η Νοεμβρίου, κατευθύνονται στο σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας, όπου και θα μεταβιβάζονται σε συρμούς του μετρό με προορισμό το Αεροδρόμιο στις, και :25 και :55.
Ομοίως, και οι επιβάτες του Μετρό από το Αεροδρόμιο (αναχώρηση συρμών στις και ακριβώς [:00] και στις και μισή [:30]) θα αποβιβάζονται στο σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας, όπου εντός λίγων λεπτών θα ξεκινά συρμός προς Αγία Μαρίνα.
Από την άλλη ο Νίκος υποστηρίζει ότι η κατάσταση στο μετρό έχει ξεφύγει, καθώς οι συρμοί ακόμα και στις ώρες αιχμής περνούν κάθε 6 με 8 λεπτά, ενώ τα Σαββατοκύριακα κάθε 20 λεπτά.
Το ίδιο ισχυρίζεται και η 20χρονη Άννα, επισημαίνοντας μάλιστα ότι μπορεί στις ώρες αιχμής να περιμένει άδειο συρμό για να επιβιβαστεί ακόμα και μισή ώρα αφού όσοι περνούν νωρίτερα είναι γεμάτοι από κόσμο.
Εργαζόμενοι ΣΤΑΣΥ: Απαξίωση των δημόσιων συγκοινωνιών
Για πλήρη απαξίωση των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών κατηγορούν την κυβέρνηση και τις διοικήσεις του ΟΑΣΑ και της ΣΤΑΣΥ οι εργαζόμενοι στις σταθερές συγκοινωνίες, καταγγέλλοντας πως “αρνούνται τον διάλογο για την κάλυψη των ελλείψεων σε προσωπικό, υλικά συντήρησης συρμών και εγκαταστάσεων καθώς επίσης και την έλλειψη μέσων ατομικής προστασίας”.
Μάλιστα, όπως αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο πρόεδρος του ΣΕΛΜΑ (Σωματείο Εργαζομένων Λειτουργίας Μετρό Αθηνών) Σπύρος Ρεβύθης, η κατάσταση στις συγκοινωνίες έχει φθάσει σε οριακό σημείο και κάνει λόγο για προχειρότητα με την οποία λειτουργούν οι διοικήσεις και αντιμετωπίζουν τα σοβαρά προβλήματα.
Μιλά για προχειρότητα και στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με αποτέλεσμα να υπάρχουν ουρές κόσμου στα εκδοτήρια, και προσθέτει “έχοντας εγκαίρως κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειες στην ομαλή και εύρυθμη λειτουργία του συστήματος από τις σημαντικές ελλείψεις σε προσωπικό και ανταλλακτικά έχουμε καταστήσει σαφές πως η συνεχιζόμενη απαξίωση της εταιρίας μέσω της μείωσης του παραγόμενου συγκοινωνιακού έργου οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στο πέρασμα της εταιρίας στα ιδιωτικά συμφέροντα, οδηγεί σε ξεπούλημα”.
Σύμφωνα με τους εργαζόμενους, από τους 67 συνολικά συρμούς του μετρό οι 23 είναι ακινητοποιημένοι λόγω σημαντικών ελλείψεων σε ανταλλακτικά κάτι που προκαλεί προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των δρομολογίων. Και γι’ αυτό, όπως λένε, η διοίκηση της ΣΤΑΣΥ προχώρησε στην τροποποίηση των δρομολογίων των συρμών του Αεροδρομίου, αφού από τους επτά συρμούς που εκτελούσαν το δρομολόγιο της γραμμής Αγία Μαρίνα – Αεροδρόμιο οι δυο “βγήκαν εκτός, ξέμειναν από ανταλλακτικά”. Μάλιστα, όπως είπαν, οι υπόλοιποι 44 συρμοί, που θεωρητικά κυκλοφορούν κανονικά, πολλές φορές βρίσκονται σε διαδικασία συντήρησης και ως εκ τούτου οι συρμοί που απομένουν για να εξυπηρετούν το επιβατικό κοινό είναι λιγότεροι.
“Η ανεπάρκεια του εξοπλισμού είναι κρίσιμη για την ασφάλεια και τη λειτουργικότητα των γραμμών 2 και 3 του μετρό” ανέφεραν χαρακτηριστικά, επισημαίνοντας πως το ζήτημα των ανταλλακτικών, αν δεν επιλυθεί άμεσα, αναμένεται να προκαλέσει πέρα από πρακτικά προβλήματα εν ώρα εργασίας και μεγάλες καθυστερήσεις στις ώρες προσέλευσης των συρμών.
ΣΤΑΣΥ: “Το συγκοινωνιακό έργο εκτελείται απαρέγκλιτα”
Αναφορικά με τις επισημάνσεις των σωματείων περί έλλειψης ανταλλακτικών, κύκλοι της Διοίκησης της ΣΤΑΣΥ υπογραμμίζουν ότι “υπάρχει μια συνεχής ροή παραλαβής προμηθειών τόσο ανταλλακτικών όσο και μέσων ατομικής προστασίας. Σήμερα στις αποθήκες της ΣΤΑΣΥ υπάρχουν αποθέματα ανταλλακτικών ύψους περίπου 43 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχούν σε 28.500 κωδικούς, παρά ταύτα ενδέχεται κάποιες φορές να υπάρξει μια παροδική έλλειψη ανταλλακτικών σε περιορισμένο αριθμό κωδικών, εξ αιτίας του απρόβλεπτου χρόνου που απαιτείται για τη συμβασιοποίηση και υλοποίηση ενός διαγωνισμού”.
Το 10μηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου 2018, η ΣΤΑΣΥ έχει παραλάβει ανταλλακτικά αξίας περίπου 1,3 εκατ. ευρώ, όταν το ίδιο διάστημα του 2017 είχε παραλάβει ανταλλακτικά αξίας 952.000 ευρώ και το ’16, 951.000 €, εξέλιξη που μεταφράζεται σε αύξηση της τάξης του 39,6%, ενώ αναλόγου ύψους ήταν και οι παραλαβές ανταλλακτικών τα προηγούμενα έτη. Παράλληλα αρκετές παραγγελίες έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί και αναμένονται εντός των επομένων τεσσάρων μηνών παραλαβές ύψους άνω των 500 χιλ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου, οι ίδιοι κύκλοι τονίζουν πως “έχει διασφαλιστεί ο καθημερινά απαιτούμενος αριθμός συρμών για την εκτέλεση του προγραμματισμένου συγκοινωνιακού έργου (δρομολόγια, χροναποστάσεις), ανεξαρτήτως από τις προγραμματισμένες ή έκτακτες εργασίες συντήρησης ή επισκευής βλαβών σε συρμούς”.
Το συγκοινωνιακό έργο που περιγράφεται στη σύμβαση, μεταξύ του ΟΑΣΑ και της ΣΤΑΣΥ, εκτελείται απαρέγκλιτα, ενώ το πρόγραμμα συντήρησης των συρμών είναι απολύτως σύμφωνο με τη συνήθη σιδηροδρομική τακτική.
Τέλος, αναφορικά με την πρόσφατη απόφαση για τον επανασχεδιασμό των δρομολογίων από και προς το αεροδρόμιο, επισημαίνουν ότι αυτός “έγινε για την ορθολογικότερη χρήση των συρμών μας, χωρίς να μειωθεί το συγκοινωνιακό μας έργο, καθώς η συχνότητα των δρομολογίων εξακολουθεί να είναι κάθε 30′ της ώρας ανά κατεύθυνση”.