Σοβαρά ερωτήματα για το αδιάβλητο της προκήρυξης 1Κ/2017 εγείρουν υποψήφιοι που έμειναν εκτός οριστικών πινάκων, παρότι εμφανίστηκαν ως επιτυχόντες στους προσωρινούς πίνακες που είχαν εκδοθεί… 12 μήνες νωρίτερα.
Η προκήρυξη αφορούσε 404 θέσεις σε 170 δικαστήρια και δικαστικές υπηρεσίες της χώρας (από Αλεξανδρούπολη και Βέροια έως Σπάρτη και Χανιά).
Εχει σημασία –πριν απ’ όλα– να τονιστεί ότι η συγκεκριμένη ήταν η πρώτη προκήρυξη μαζικών προσλήψεων στο Δημόσιο όταν «ελάφρυναν» οι μνημονιακοί περιορισμοί, αλλά και από τις πιο μαζικές σε επίπεδο αιτήσεων υποψηφίων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΑΣΕΠ, οι 404 θέσεις διεκδικήθηκαν από 31.221 υποψηφίους (αντιστοιχία 1 θέσης για κάθε 77 υποψηφίους), με το πλήθος προτιμήσεων να φτάνει τον αστρονομικό αριθμό 1.167.346!
Τι σημαίνει αυτό; Οτι κάθε υποψήφιος διεκδίκησε (εκφράζοντας προτίμηση) 37 διαφορετικές θέσεις κατά μέσο όρο, θέλοντας να αυξήσει τις πιθανότητες πρόσληψης.
Με απλά λόγια: χιλιάδες προσοντούχοι υποψήφιοι –ανάμεσά τους πολλοί κάτοχοι μεταπτυχιακών ή διδακτορικών– ήταν πρόθυμοι ακόμη και να μετακομίσουν στην άλλη άκρη της Ελλάδας προκειμένου να εργαστούν στο ασφαλές περιβάλλον του Δημοσίου, με σταθερές εργασιακές σχέσεις.
Οπως σε κάθε προκήρυξη του ΑΣΕΠ, εκδόθηκαν αρχικά τα προσωρινά αποτελέσματα. Στην περίπτωση της 1Κ/2017, αυτά βγήκαν στις 20 Οκτωβρίου 2017.
Σε αντίθεση με άλλες προκηρύξεις, αντί για τους επόμενους 2-3 μήνες, τα οριστικά αποτελέσματα για τις 404 θέσεις εκδόθηκαν μόλις την περασμένη εβδομάδα, στις 4 Οκτωβρίου 2018. Καθυστέρηση που αποδίδεται στην υποστελέχωση των υπηρεσιών του ΑΣΕΠ, σε συνδυασμό με τη μαζικότητα των αιτήσεων, τόνισε πηγή της ανεξάρτητης αρχής».
Ομως, το μείζον είναι ότι εκτός οριστικών πινάκων βρέθηκαν περίπου 140 επιτυχόντες των προσωρινών πινάκων, δηλαδή το 35% της αρχικής λίστας, σύμφωνα με καταγγελίες υποψηφίων». Ενα ποσοστό που σε άλλες περιπτώσεις δεν ξεπερνά το 5%-10%, σύμφωνα με όσους παρακολουθούν τις προκηρύξεις του ΑΣΕΠ.
Η ειδικότητα
Βασική αιτία είναι η αλλαγή στάσης του ΑΣΕΠ στον τρόπο προσμέτρησης των μορίων από μεταπτυχιακούς τίτλους και συγκεκριμένα ποιοι κρίνονται συναφείς με το αντικείμενο των θέσεων.
Για παράδειγμα, μεταπτυχιακά με συνάφεια μοριοδοτούνταν με 200 μόρια, μη συναφή με 100. Καταγγέλλεται ότι ήταν πολλοί οι υποψήφιοι που έχασαν αυτά τα 100 μόρια μεταξύ προσωρινών και οριστικών αποτελεσμάτων.
Υπενθυμίζεται ότι η προκήρυξη αφορούσε θέσεις γραμματειακής υποστήριξης. Δεν οριζόταν στο ΦΕΚ τι θα πει συνάφεια για τη θέση των Γραμματέων. Ποια μεταπτυχιακά άραγε μπορεί να μην ήταν συναφή με τη συγκεκριμένη ειδικότητα; Αλλά, κυρίως, τι άλλαξε στο μεσοδιάστημα;
Η απάντηση του ΑΣΕΠ ηταν η παρακάτω:
«Στις πρώτες κατευθύνσεις της Κεντρικής Επιτροπής Διαγωνισμού προς τον υπηρεσιακό μηχανισμό του ΑΣΕΠ, ερμηνευτικές, όχι δεσμευτικές, ειπώθηκε ότι πρέπει να περνάνε όλα τα μεταπτυχιακά, με το σκεπτικό ότι ο μεταπτυχιακός τίτλος πιστοποιεί τουλάχιστον τη δυνατότητα γραμματειακής υποστήριξης. Υπήρχε και μια άλλη άποψη, όχι εντελώς αβάσιμη, με ένα σκεπτικό που ευνοούσε κοινωνικές, οικονομικές και επιστημονικές επιστήμες και έκρινε ότι οι υπόλοιπες εκφεύγουν του πεδίου. Επικράτησε η δεύτερη».
Και προέκυψαν το μπάχαλο και η αδικία σε βάρος των αρχικά επιτυχόντων.
Με πληροφορίες απο την Εφημεριδα των Συντακτών